Mellacher a ostatní proti Rakousku, rozsudek ze dne 19. 12. 1989
Stěžovatel: | Mellacher a ostatní |
Žalovaný stát: | Rakousko |
Číslo stížnosti: | 10522/83, 11011/84 a 11070/84 |
Datum: | 19.12.1989 |
Článek Úmluvy: |
čl. 14 čl. 31 čl. 32 čl. 43 čl. 47 čl. 50 |
Rozhodovací formace: | Velký senát |
Soud: | Evropský soud pro lidská práva |
Hesla: | diskriminace, veřejný zájem, vlastnictví, zásah |
Významnost: | 1 |
EVROPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA 19. prosince 1989 VĚC MELLACHER A OSTATNÍ (Rozsudek ve věci Mellacher a ostatní v. Rakousko) Evropský soud pro lidská práva (dále jen „Soud“), přijímající své rozhodnutí v souladu s ustanovením 50 Jednacího řádu Soudu na plenárním zasedání, které tvořili soudci R. Ryssdal, předseda, J. Cremona, Thór Vilhjálmsson, D. Bindschedlerová-Robertová, F. Gölcüklü, F. Matscher, L.-E. Pettiti, B. Walsh, Sir Vincent Evans, R. Macdonald, C. Russo, R. Bernhardt, A. Spielmann, J. De Meyer, S.K. Martens, E. Palmová, I. Foighel a dále M.-A. Eissen, tajemník Soudu, H. Petzold, jeho zástupce, po projednání na neveřejných zasedáních ve dnech 1. září a 22. a 23. listopadu 1989 vynesl posledně uvedeného data následující rozsudek: POSTUP
Před Soud předstoupili: – za Vládu H. Türk, právní poradce, Ministerstvo zahraničních věcí, vládní zmocněnec, W. Okresek, Spolkový úřad vlády, R. Tschugguel, Spolkové ministerstvo spravedlnosti, poradci; – za Komisi G. Batliner, delegát; – za stěžovatele H. Medwed, advokát, L. Hoffmann, advokát, G. Benn-Ibler, advokát, poradci.
SKUTKOVÁ ZJIŠTĚNÍ
Jeden z těchto bytů, sestávající z dvou pokojů a kuchyně (o celkové výměře 40 metrů čtverečných), byl pronajat 15. září 1978 na základě svobodně sjednané nájemní smlouvy v souladu s ustanoveními zákona o nájemném z roku 1922, ve znění z roku 1967, za měsíční nájemné 1870 ATS (rakouských šilinků).
Dne 22. října 1982 soud v Grazu potvrdil, že byt spadá do kategorie D a že podle ustanovení § 16 odst. 2 zákona o nájemném z roku 1981 by měsíční nájemné nemělo tudíž přesáhnout částku 5,50 ATS za metr čtverečný. Podle ustanovení § 44 odst. 2 musí být nájemné sníženo na 150 % zákonné částky, z čehož vyplývá v daném případě nájemné ve výši 330 ATS za měsíc. Přeplatek od 1. března 1982 (12 320 ATS) bylo uloženo vrátit nájemníkovi.
Zemský civilní soud v Grazu odvolání zamítl 18. února 1983. Neshledal nezbytným postoupit věc Ústavnímu soudu s ohledem na judikaturu Ústavního soudu v podobných otázkách.
Stěžovatelé jsou spoluvlastníky domu v Innsbrucku. Jeden z bytů v tomto domě, který má plochu 68 metrů čtverečných a sestává ze tří pokojů a kuchyně, plus WC a koupelny přístupné z chodby mimo byt, byl pronajat dne 7. prosince 1972 na základě svobodně sjednaného nájmu v souladu s ustanoveními zákona o nájemném z roku 1922 ve znění z roku 1967.
Dne 22. června 1983 soud rozhodl, že vyměřené nájemné by mělo vycházet z nájemného pro byty kategorie D, protože daný byt byl zařazen v této kategorii, když byla nájemní smlouva uzavřena, a zdokonalení bytu nebylo provedeno majiteli domu. Proto soud snížil nájemné na částku 561 ATS měsíčně s platností od listopadu 1982. Ve stejné době soud nařídil stěžovatelům, aby vrátili nájemníkům přeplatek, který do té doby obdrželi (cca 4000 ATS).
Krajský soud v Innsbrucku, i když s odvoláním částečně souhlasil, svým rozhodnutím ze dne 15. listopadu 1983 potvrdil zařazení bytu do kategorie D, a to s přihlédnutím k jeho standardu v době uzavření nájemní smlouvy. Soud neměl žádné pochybnosti o ústavnosti aplikovatelné legislativy. Ustanovení § 44 zákona o nájemném z roku 1981 předvídá opatření zabavení majetku, což je v souladu s požadavky Ústavy a Úmluvy. Veřejný zájem zakotvený touto právní úpravou zajišťuje stabilní, sociálně a ekonomicky odůvodněné nájemné za byty, které zpravidla slouží důležitým potřebám širokých vrstev obyvatelstva, které jsou závislé na bydlení v nájmu.
Podle zákona o nájemném z roku 1981 požádal nájemník výše uvedeného bytu dne
Soud rozhodl 31. srpna 1983 snížit nájemné na částku 3300 ATS měsíčně od 1. ledna 1982. Soud konstatoval, že byt byl v kategorii C v den uzavření nájemní smlouvy a že ustanovení § 16 odst. 1/3 nelze aplikovat, protože dům se nenachází v zóně historického a architektonického zájmu. Je sice pravdou, že stěžovatelé vynaložili značné investice (v celkové částce 563 745 ATS), avšak to nemá vliv na právní situaci.
Krajský civilní soud ve Vídni odvolání zamítl 13. prosince 1983. Soud dospěl k názoru, že soud první instance dospěl na základě důkazů ke správnému závěru, že ani ustanovení § 16 odst. 1/4, ani § 16 odst. 1/3 zákona o nájemném z roku 1981 nelze aplikovat. Nebylo zejména prokázáno, že investice vynaložené stěžovateli byly financovány z jiných zdrojů než z jejich vlastních příjmů z nájemného, které byli podle práva povinni použít na údržbu. Nebylo tudíž prokázáno, že stěžovatelé nesli značné finanční riziko. Za těchto okolností byly zákonné podmínky pro snížení nájemného zcela splněny.
Majitel domu byl povinen použít příjem z nájemného na krytí normálních nákladů na údržbu domu, nemusel však provádět žádná zdokonalení (§ 6), ale mohl se k nim zavázat v dohodě o nájmu za předpokladu, že nájemníci mu je uhradí (§ 5, první věta). Jestliže nezbytné náklady na údržbu nebyly pokryty příjmem z nájemného za posledních sedm let, mohl majitel domu požádat, aby zvýšení částky nájemného bylo stanoveno soudem na období nepřevyšující deset let. V takovém případě byl majitel domu povinen použít veškerý dodatečný příjem z nájemného za toto období na nezbytnou údržbu (§ 7).
Avšak výše uvedená omezení, zejména omezení žalovatelné výše nájemného, se neaplikovala obecně. Žádná omezení nájemného se nevztahovala na byty v budovách postavených po roce 1917 nebo na některé další byty včetně bytů postavených poté, co nabyl účinnosti zákon o nájemném z roku 1922 (§ 1). Byl tak vytvořen rozštěpený trh s byty, což poskytovalo výhody majitelům nově postavených domů či bytů, jejichž nájemné podléhalo pouze obecným ustanovením občanského zákoníku o závazkovém právu. Během německé nadvlády nad Rakouskem bylo zavedeno zmrazení nájemného také u některých nájemních smluv, které nespadaly pod rozsah zákona o nájemném z roku 1922. Toto zmrazení bylo zachováno v rakouské legislativě přijaté v roce 1954. Pokud jde o pronájmy platné 30. června 1954, svobodně dohodnuté nájemné vyplývající z dřívějších smluv nemohlo být dále zvyšováno, pokud to nebylo schváleno soudním rozhodnutím přijatým na základě analogické aplikace relevantních ustanovení zákona o nájemném z roku 1922 o zvyšování nájemného. Žádná omezení se však nevztahovala na nové smlouvy k bytům, které nespadaly pod rozsah zákona o nájemném z roku 1922, tj. v zásadě k bytům v nových domech.
Uvolnění regulace nájemného vedlo k relativně vysokému nájemnému dokonce i u nově pronajatých bytů ve starých domech. Pokračující zmrazení nájemného ve vztahu k existujícím nájemním smlouvám podpořilo tendenci ve směru prodlužování starých pronájmů a odpovídající nedostatek volných bytů v této kategorii, což mělo dopad na volný trh s novými pronájmy. Relativně vysoké nájemné, které bylo možné z nově pronajatých bytů ve starých domech, bylo dále tlačeno nahoru existencí vysokého nájemného na trhu s nově postavenými byty, které byly vyňaty ze systému regulace nájemného dokonce již před rokem 1968. V roce 1981 mohl majitel domu či bytu získat na volném trhu až třicetinásobek nájemného zmrazeného na úrovni roku 1914.
Nehledě na výše uvedená ustanovení o regulaci nájemného, která se týkala hlavně bytů v domech postavených před první světovou válkou, právní úprava před rokem 1981 zahrnovala také ustanovení o kontrole nájemného aplikovatelná na určité domy postavené v pozdější době, zejména na domy postavené se státními subvencemi nebo neziskovými domovními sdruženími. Tato právní úprava obsahovala detailní úpravu výpočtu nájemného, která vycházela ze zásady, že nájemné nemá překročit náklady vynaložené majitelem. Tato právní úprava nebyla dotčena zákonem o nájemném z roku 1981.
Pokud jde o byty a místnosti, které spadají pod rozsah zákona o nájemném, zde došlo k zásadní změně týkající se systému regulace nájemného. Další důležité modifikace dřívější právní úpravy se týkají povinností majitelů domů či bytů při údržbě jejich majetku. Ustanovení o ukončení nájemních smluv zůstala v podstatě zachována, i když nepatrně změněna.
32.
„Nájemné podle hlavního pronájmu (1) Nájemné, jež je povinen platit nájemník podle hlavního pronájmu pronajatých místností zahrnuje:
(2) Majitel domu či bytu je rovněž oprávněn vyžadovat od nájemníka daň z obratu vybíranou z nájemného. Jestliže tak majitel domu či bytu učiní, musí odečíst od výdajů, které převádí na nájemníka, z toho vybíranou daň.
„Dohody o výši základního nájemného (1) Dohody mezi majitelem domu či bytu a nájemníkem o výši základního nájemného za místnosti pronajaté podle hlavního pronájmu jsou povoleny, bez ohledu na omezení stanovená v odstavci 2, až do výše odpovídající velikosti, typu, poloze, lokalitě, vybavení a stavu nemovitosti, jestliže:
(2) Jestliže nejsou splněny podmínky stanovené v odstavci 1, pak základní nájemné dohodnuté mezi majitelem domu či bytu a nájemníkem za byt pronajatý podle hlavního nájmu nesmí překročit za jeden měsíc a za jeden metr čtverečný užitné podlahové plochy:
(3) O klasifikaci podle odstavce 2 bude rozhodnuto podle standardního vybavení bytu v době uzavření nájemní smlouvy…. (4) Částky uvedené v odstavci 2 budou sníženy nebo zvýšeny v souladu s každou změnou indexu spotřebních cen z roku 1976 uveřejněnou Rakouským ústředním statistickým úřadem nebo indexu jej nahrazujícího s přihlédnutím k době, kdy tento spolkový zákon nabude účinnosti. K této změně se nepřihlédne, pokud nepřekročí 10 % hodnoty tohoto relevantního ukazatele…. (5) Jestliže základní nájemné podle odstavce 1 překročí částku stanovenou pro danou velikost, typ, polohu, umístění, vybavení a stav nemovitosti, dohoda o nájemném bude neplatná v tom rozsahu, v jakém překročí tento limit. Má-li být nájemné vypočteno podle ustanovení odstavců 2 a 3, pak bude dohoda o nájemném neplatná v tom rozsahu, v jakém překročí limit povolený v těchto odstavcích.
„Zvýšení základního nájemného (1) Jestliže náklady na urgentní velkou údržbovou práci, které má uhradit majitel domu či bytu, včetně úroků a dalších nákladů vztahujících se k zabezpečení nezbytných fondů ve smyslu ustanovení § 3 odst. 3/1 jsou pokryty rezervami nájemného nebo přebytky nájemného vytvořenými během předchozích deseti let a jestliže překračují očekávaný příjem z nájemného za dobu amortizace, může být základní nájemné zvýšeno, aby se tento rozdíl uhradil. Za účelem stanovení částky požadovaného zvýšení bude přihlédnuto k následujícím faktorům:
(a) pro pronajaté byty každé základní nájemné fixované podle ustanovení § 16 odst. 2 až 4;…
„Základní nájemné – předkládání účtů (1) Majitel domu či bytu předloží jasné prohlášení o příjmech a výdajích za každý rok.
(a) částky zaplacené majiteli domu či bytu za pronajaté místnosti jako základní nájemné (včetně zvýšeného nájemného a příspěvků na údržbu); (e) granty, které majitel domu či bytu obdrží v souvislosti s údržbou nebo s užitečnou zdokonalovací prací.
(a) částky vynaložené na běžnou údržbu (§ 3) nebo na užitečné zdokonalení (§ 4 a 5) budovy, doložené fakturami a potvrzeními; (b) 20 % nákladů doložených fakturami a potvrzeními, které majitel domu či bytu vynaložil na běžnou údržbu (§ 3) nebo na užitečné zdokonalení (§ 4 a 5) budovy v letech, kdy nájemník nebyl požádán, aby platil zvýšené základní nájemné podle ustanovení § 18 odst. 2 nebo 3; (c) částky, které je majitel domu či bytu povinen zaplatit jako zdravotnickou daň plus příplatek vztahující se k vlastnictví nemovitosti. (2) Rozdíl mezi příjmy a výdaji přiznaný za kalendářní rok tvoří buď roční přebytek nebo deficit.
„Běžné náklady a splatné daně (1) Níže uvedené náklady hrazené majitelem domu či bytu se pokládají za běžné náklady:
5.. .. zákonné pojištění z civilní odpovědnosti… a pojištění proti škodě způsobené vodním potrubím, včetně koroze;
Nepřiměřeně vysoké základní nájemné (2) Nájemník platící hlavní nájemné za byt pronajatý předtím než tento spolkový zákon nabyl účinnosti může na majiteli domu či bytu požadovat, aby snížil základní nájemné, které bylo dříve sjednáno, jestliže:
(2) Jestliže nájemník u hlavního nájemného požaduje na majiteli domu či bytu, aby snížil dohodnuté základní nájemné, pak se dohoda o základním nájemném stane neplatnou od prvního dne, kdy se nájemné stane splatným po přijetí žádosti, a to v rozsahu, v němž základní nájemné překročí jeden a půlkrát částku vypočtenou pro velikost a kategorii bytu (pododstavec 2/2).
„Příspěvek na údržbu (1) Příspěvek na údržbu se vypočte takto:
(2) Jestliže nájemné, které musí nájemce platit podle hlavního nájmu za místnosti pronajaté před nabytím účinnosti platného spolkového zákona, podle předchozí právní úpravy nebo dřívější smlouvy, je natolik nízké, že příspěvek na údržbu vyplývá z aplikace pododstavce 1, může majitel domu či bytu požádat nájemce podle hlavní smlouvy, aby platil příspěvek na údržbu vypočtený podle pododstavce 1, a to navíc k základnímu nájemnému nebo zvýšenému základnímu nájemnému zde aplikovanému, aby si tak zabezpečil finanční prostředky předem na identifikovatelné údržbářské práce vyžadované v předvídatelné budoucnosti, za předpokladu, že pronajímané místnosti se nacházejí v budově, jejíž demolice nebyla schválena či nařízena bytovým úřadem. Majitel domu či bytu musí informovat nájemníka podle hlavního nájmu písemně o tomto požadavku nejpozději jeden měsíc před datem placení nájemného, kdy požaduje zaplacení příspěvku na údržbu, a musí se zavázat, že takto požadovaný přípěvek použije do pěti let od jeho zaplacení na financování údržbářské práce, jejíž náklady nejsou pokryty prostředky dosažitelnými z přírůstku nájemného, a vytvořit separátní vyúčtování (§ odst. 20/3) těchto výdajů ke 30. červnu každého roku. V písemném požadavku musí být dále uvedena částka základního nájemného, které je třeba platit za místnosti, užitná podlahová plocha a pokud jde o byty, kategorie bytu v době uzavření nájemní smlouvy. Později došlo ke změnám nejrůznějších ustanovení zákona z roku 1981. Zejména byla upřesněna ustanovení § 20 a 45 upravující příspěvek na vylepšení.
Avšak v některých městech, kde je to odůvodněno počtem případů, lze vytvořit správní orgán, aby se zabýval touto otázkou nejdříve (§ 38). V těchto městech může být soudní řízení zahájeno pouze poté, co bylo vyneseno správní rozhodnutí. Soudní řízení nemá povahu odvolacího řízení ve vztahu k tomuto rozhodnutí, ale je zcela novým řízením, jehož důsledkem je pouze zrušit správní rozhodnutí (§ 39 a 40).
Ostrá kritika byla namířena zejména proti značně složité legislativní konstrukci a vytvoření administrativních těžkostí pro majitele domů a bytů. Pokud jde o zavedení nájemného podle metrů čtverečných, kritika se zaměřila na nevhodnost tohoto systému jako takového, na chybějící diferenciaci budov s ohledem na zvláštní podmínky, zejména na rozdíly mezi regionálními trhy, a na nízkou hodnotu zákonného nájemného, která v mnoha případech údajně nepostačovala k pokrytí normálních nákladů na údržbu. Bylo také uváděno v četných čtvrtích, že není důvod k aplikaci systému nájemného podle čtverečných metrů na existující pronájmy a k přenechání na rozhodnutí dotčených nájemníků, aby požádali o snížení. V tomto ohledu vznikl spor o tom, zda je či není toto opatření vyvlastněním a zda je či není v souladu s Ústavou a s Evropskou úmluvou o lidských právech. Tato záležitost však nebyla předložena Ústavnímu soudu. Podle relevantních ustanovení Spolkové ústavy (články 140 a 144), dotčení jednotlivci nemají právo obrátit s přímo na tento soud, jsou-li zde kompetentní civilní soudy. Civilní odvolací soudy mohou požádat o přezkoumání Ústavním soudem, mají-li pochybnosti o ústavnosti právní normy, kterou jsou povinny aplikovat v konkrétním případě (článek 89 odst. 2 a článek 140 odst. 1 Spolkové ústavy). Jak ale ukazuje tento případ, příslušné civilní soudy u § 44 zákona o nájemném takové pochybnosti neměly.
„Při přijímání tohoto zákona má legislativa z důvodů, které jsou z historického hlediska pochopitelné, omezenou smluvní svobodu s ohledem na výši nájemného z majetku upraveného tímto zákonem. Po celá desetiletí, vždy s odvoláním na současnou potřebu, byly další majetky vyjímány z oblasti svobodně dohodnutého nájemného, určovaného nabídkou a poptávkou. Po uvolnění následovalo znovuzavedení přísnější regulace (Zákon /Změna/ o nájemném, Úřední věstník č. 281/1967; Změna zákona o nájemném, Úřední věstník č.409/1974), což vedlo k situaci, kdy legislativa usoudila, že je nutná fundamentální reforma. Legislativa tudíž omezila dohody o základním nájemném za prostory upravené novými právními předpisy obecně na výši pokládanou za rozumnou s ohledem na velikost, typ, polohu, lokalitu, vybavení a stav prostor a kvůli větší jasnosti stanovila maximální limity pro nejběžnější typy bytů (§ 16 odst. 2 zákona o nájemném). Současně si stanovila jako základní cíl přechodných ustanovení docílit postupné a co nejhladší přizpůsobení existujících pronájmů novým pravidlům. V této souvislosti se uznávalo, že toto přizpůsobení bude jednoho dne značně problematickou a současně značně naléhavou částí přechodné úpravy. … Toto je nepochybně zásahem do existujících pronájmů. To byl ale vlastně deklarovaný záměr legislativy. V této souvislosti nelze přehlédnout, že povinnost platit nájemné z bytu je pokračující povinností a že obecně takovéto povinnosti nejsou zcela imunní vůči přizpůsobením a změnám…. Existující zákonná práva nejsou pokryta obecnou ochranou přiznanou podle Ústavy (Vfslg 7423/1974: „Ve Spolkové ústavě neexistuje ustanovení, které v principu brání řádné legislativě v zasahování do zákonem nabytých práv.“). Nová ustanovení jsou zcela konsistentní s legislativní politikou uvést do souladu existující pronájmy s obecným systémem reformy legislativy v oblasti nájemného a jejich cílem je omezovat hiatus mezi starým a novým systémem na minimum. Ustanovení § 44 odst. 2 a 3 zákona o nájemném upravují vhodný mechanismus pro toto přizpůsobení. Tato ustanovení rovněž umožňují majiteli domu či bytu získat nájemné vyšší o 50 %, než jaké by mohl požadovat, kdyby dal nájemník výpověď a on by musel byt znovu pronajmout. Tato ustanovení mají pouze za účel chránit stávajícího nájemníka před „nepřiměřeně vysokým nájemným“ ve vztahu k tomu, co se pokládá za přiměřené nájemné za metr čtverečný, jestliže nemůže nebo nechce ukončit nájemní smlouvu a najmout si jiný byt. Jelikož nájemník může ukončit nájemní smlouvu kdykoli, právo obdržet plně dohodnuté nájemné je fakticky limitováno na efektivní trvání pronájmu. Když připravovala přechodná ustanovení v § 44 odst. 2 a 3 zákona o nájemném, řídila se legislativa existujícími právními normami zakotvenými v článku 934 občanského zákoníku, která již byla v platnosti, když se uzavíraly existující nájemní smlouvy, jakož i myšlenkami vtělenými do zákona o ochraně spotřebitele … a v souladu s tím povolila, aby nájemné bylo sníženo jeden a půlkrát ve vztahu k hodnotě nově stanoveného rozumného nájemného … Toto právo převzít iniciativu přiznané nájemníkovi nesmí být posuzováno izolovaně, nýbrž je třeba jej vidět v celém kontextu nové právní úpravy. Při jeho poskytování nejednala legislativa ani arbitrárně, ani nepřekročila své pravomoci. Zůstala v mezích svobody vytvářet legislativní politiku, která jí jistě nade vší pochybnost náleží. Zavedení příliš mnoha limitů pro tuto svobodu by vedlo k nepružnosti vzhledem k právním situacím a bránilo by nezbytným inovacím. Možnost daná nájemníkům požadovat snížení nájemného podle ustanovení § 44 odst. 2 a 3 zákona o nájemném je jasně nevýhodná pro majitele domů či bytů, kteří uzavřeli smlouvu o výši nájemného, kterou měl nájemník platit podle existující právní úpravy a kteří nyní shledávají, že jejich důvěra v zákon byla chybná. Mělo by se však uznat, že toto je vyváženo řadou ustanovení, jejichž důsledkem je, že nájemné již není zmrazeno na úrovni roku 1914 (např. § 12 odst. 3 nebo § 46 odst. 2 zákona o nájemném). Kromě toho možnost požadovat příspěvky na údržbu podle § 45 zákona o nájemném je opatřením, které usnadňuje uzpůsobení existujících nájemních smluv. Samozřejmě, že nový systém může přinést znevýhodnění některých majitelů domů či bytů a zvýhodnění jiných. Na každý pád se však jedná pouze o omezení vlastnického práva, jelikož nájemné pro stávajícího nájemníka může stále překročit výši požadovanou novou legislativou o 50 %. Legislativa smí povolit vyvlastnění pouze tehdy, jestliže toto opatření poslouží veřejnému blahu a obecnému zájmu (viz, inter alia, Vfslg 8212/1977; 7238/1973). I když první věta článku 5 Základního zákona se ve skutečnosti nevztahuje na vlastnické právo, může legislativa stanovit takováto omezení, aniž by se musela obávat porušení Ústavy, pokud neohrozí samotnou podstatu fundamentálního práva na nedotknutelnost majetku, nebo že jinak poruší ústavní princip zavazující legislativu (VfSlg 9189/1981; 8981/1980; atd.). Tak tomu ale není u přechodných ustanovení upravených ustanovením § 44 odst. 2 a 3 zákona, která byla vynucena veřejným zájmem a obecným blahem, protože ta spadají do vybalancované struktury vytvořené k naplnění a přizpůsobení starého systému k novému a jsou součástí nezbytné harmonizace směřující k požadovanému účelu. Podle článku 1 Protokolu č. 1 k Úmluvě o lidských právech omezení vlastnického práva musí být v souladu s obecným zájmem. Ve svém rozhodnutí ze dne 13. prosince 1983 (G 46/82-15) Ústavní soud potvrdil princip stanovený v jeho dřívějších rozhodnutích, že omezení vlastnického práva, která přihlížejí k těmto principům, nejsou protiústavní.“ (Osterreichische Immobilien-Zeitung 1983, č. 18, str. 331-333). ŘÍZENÍ PŘED KOMISÍ
Stěžovatelé si ve všech třech případech stěžovali na porušení jejich vlastnických práv podle čl. 1 Protokolu č. 1. k Úmluvě s odůvodněním, že údajně byla jejich nájemníkům dovolena excesivní redukce nájemného, a to na základě ustanovení § 44 zákona o nájemném z roku 1981. Johannes, Ernst a Anton Mölk a Maria Schmid rovněž tvrdili, že byl porušen čl. 14 Úmluvy ve spojení s čl. 1 Protokolu č. 1 s odůvodněním, že právní řád klade na soukromé majitele domů či bytů těžší břemeno než například na veřejnoprávní majitele.
Ve své zprávě ze dne 11. července 1988 (čl. 31 Úmluvy) Komise vyjádřila jednomyslný názor, že byl porušen čl. 1 Protokolu č. 1 v případě pana a paní Mellacherových a v případě Johannese, Ernsta a Antona Mölka a Marie Schmid; Komise vyjádřila názor v poměru deseti hlasů ku jednomu, že nebyl porušen čl. 1 Protokolu č. 1 v případu Christiane Weiss-Tessbach a Maria Brenner-Felsach; Komise vyjádřila jednomyslný názor, že v případě rodiny Mölk nevznikla separátní otázka ve smyslu čl. 14 Úmluvy. KONEČNÉ NÁVRHY VLÁDY PŘEDLOŽENÉ SOUDU
PRÁVNÍ ZJIŠTĚNÍ
„Každá fyzická nebo právnická osoba má právo pokojně užívat svůj majetek. Nikdo nemůže být zbaven svého majetku s výjimkou veřejného zájmu a za podmínek, které stanoví zákon a obecné zásady mezinárodního práva. Předchozí ustanovení nebrání právu státu přijímat zákony, které považují za nezbytné, aby upravily užívání majetku v souladu s obecným zájmem a zajistily placení daní a jiných poplatků nebo pokut. “ Stěžovatelé si stěžovali, že rakouské státní orgány zasahovaly do jejich smluvní svobody a připravily je o podstatný podíl na jejich budoucích příjmech z nájemného. Jejich stížnosti směřovaly v podstatě proti právním normám zakotveným v uvedené právní úpravě; stěžovatelé nenapadali způsob, jakým byly tyto právní normy aplikovány státními orgány v jejich případech.
Podle názoru stěžovatelů měl zákon o nájemném z roku 1981 za následek, že je změnil na pouhé správce jejich majetku, kteří dostávali odměnu regulovanou státními orgány. Stěžovatelé tvrdili, že důsledek snížení nájemného byl takový, že jej bylo možné pokládat za rovnající se zbavení držby. Dále tvrdili, že znehodnocování jejich majetku po zavedení systému stanovení nájemného za metr čtverečný bylo de facto vyvlastněním. Stěžovatelé také tvrdili, že byli zbaveni práva uzavírat smlouvy, takže nemohli obdržet platby z dohodnutého nájemného.
Za účelem implementace takovéto politiky musí být v právním řádu široký prostor pro volnou úvahu jak s ohledem na existenci problému veřejného zájmu zajišťující opatření k užívání, tak i pokud jde o výběr detailních pravidel pro implementaci takovýchto opatření. Soud hodlá respektovat úsudek legislativy, pokud jde o obecný zájem, pokud tento úsudek nebude zjevně postrádat rozumné odůvodnění (viz rozsudek ve věci James a ostatní ze dne 21. února 1986, Serie A č. 98, str. 32, § 46).
Podle tvrzení stěžovatelů není tudíž možné o zákonu o nájemném z roku 1981 říci, že vyhovuje obecnému zájmu ve smyslu čl. 1 Protokolu č. 1.
Těmito prostředky hodlal zákon rovněž usnadnit bydlení za rozumné ceny méně majetným členům společnosti a současně vytvořit pobídky pro zdokonalování podstandartních nemovitostí. Podle názoru Soudu vysvětlení podané k uvedené právní úpravě nelze charakterizovat jako zjevně nerozumné. Proto Soud akceptuje, že zákon o nájemném z roku 1981 měl legitimní cíl v obecném zájmu.
Vláda s tímto názorem nesouhlasila a odvolala se na rozhodnutí Nejvyššího soudu Rakouska, který při posuzování ústavnosti § 44 zákona o nájemném z roku 1981 prohlásil, že „ve Spolkové ústavě neexistuje ustanovení, které v principu brání řádné legislativě v tom, aby zasahovala do zákonně nabytých práv“ (viz výše odstavec 36). Komise souhlasila s Vládou, že druhý odstavec čl. 1 Protokolu č. 1 nebrání legislativě v tom, aby zasahovala do existujících smluv. Komise usoudila, že pro takové jednání jsou nutné speciální důvody, avšak akceptovala, že v kontextu se zákonem o nájemném z roku 1981 existovaly speciální důvody dostatečně důležité, aby jej ospravedlnily.
Tyto faktory nepochybně mohou postavit některé majitele domů či bytů do nevýhodné situace vůči jiným. Avšak právní úprava zavádějící systém regulace nájemného a zaměřená, inter alia, na vytvoření standardů nájemného pro ekvivalentní byty na odpovídající úrovni musí být, chtě nechtě, ve své podstatě obecná. Takováto právní úprava by byla sotva konsistentní s těmito cíli či praktická pro snižování nájemného, pokud by byla závislá na specifické situaci každého nájemníka. Pokud jde o rozsah aplikace zvolený pro zákon o nájemném z roku 1981 (viz výše odstavec 47), nelze o četných výjimkách a vynětích říci, že by byly nevhodné nebo disproporcionální. Možná existence alternativních řešení nečiní napadanou právní úpravu neodůvodněnou. Za předpokladu, že legislativa zůstává v mezích své volné úvahy, není na Soudu, aby prohlásil, zda uvedená právní úprava byla tím nejlepším řešením problému nebo zda volná úvahu legislativy měla být vykonána jiným způsobem (viz výše citovaný rozsudek ve věci James a ostatní, Serie A č. 98, str. 35, § 51).
Pokud jde o Komisi, ta usoudila, že vzájemné působení mezi ustanovením § 44 a 16 zákona o nájemném z roku 1981 měla za následek, v případech stěžovatelů Mellacher a Mölk, takové snížení nájemného, které nelze odůvodnit podle druhého odstavce čl. 1 Protokolu č. 1.
Podle Vlády nájemné podle metrů čtverečných upravené ustanovením § 16 odst. 2 zákona o nájemném z roku 1981 pro byty kategorie A dosahuje průměrné výše 80 % nájemného, které může být požadováno z bytů v novostavbách podle zákona o subvencování bydlení z roku 1968 (viz výše odstavec 30). Rozdíl 20 % lze odůvodnit tím, že stavební náklady již byly obecně amortizovány, pokud jde o byty, na něž se vztahuje ustanovení § 16 odst. 2. Následná snížení nájemného u bytů kategorie B, C a D přihlížejí k nižšímu standardu a tudíž i k nižším nákladům na údržbu těchto bytů, jakož i k nižší kvalitě života nájemníků, kteří v nich bydlí. Toto zákonné základní nájemné, včetně jeho hodnot stanovených pro byty kategorie D, má za účel pokrýt náklady na údržbu bytu při jeho stávající úrovni. Je rovněž třeba přihlédnout k dalším ustanovením zákona o nájemném z roku 1981, která doplňují základní ustanovení § 16 odst. 2. Podle ustanovení § 15 zákona se nájemné neskládá pouze z nájemného za metry čtverečné, nýbrž také z části různých nákladů, které musí majitel domu či bytu hradit, avšak které může přenést na nájemníka. Podle ustanovení § 21 tyto náklady zahrnují, inter alia, náklady na pojistné, na správu a na různé služby a poplatky (viz výše odstavec 32). Navíc, aby bylo umožněno financování různých údržbářských a zvelebovacích prací, ustanovení § 18 a 45 (ibid.) upravují povinné příspěvky nájemníků cestou zvýšení nájemného, přičemž § 20 (ibid.) opravňuje majitele domů či bytů k tomu, aby si za určitých podmínek účtovali 20 % celkových nákladů na tyto práce. Kromě toho je třeba si uvědomit, že pro usnadnění přechodu na nový režim nájemného povolila právní úprava majitelům domů či bytů, aby na základě existujících smluv získali nájemné o 50 % vyšší, než jaké by mohli obdržet u nových pronájmů (§ 44 odst. 2; ibid.). Ve světle těchto úvah a s přihlédnutím k legitimnímu účelu sledovanému legislativou, Soud shledává, že nelze říci, že opatření, na něž si stěžovatelé stěžují a která byla přijata k tomu, aby těchto cílů bylo dosaženo, byla natolik nevhodná či neproporcionální, aby byla vyjmuta z rozsahu volného hodnocení státu.
„Užívání práv a svobod přiznaných touto Úmluvou musí být zajištěno bez diskriminace založené na jakémkoliv důvodu, jako je pohlaví, rasa, barva pleti, jazyk náboženství, politické nebo jiné smýšlení, národnostní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní menšině, majetek, rod nebo jiné postavení“. Před Komisí se na toto ustanovení odvolala pouze rodina Mölk. Stěžovatelé zde tvrdili, že byli diskriminováni v rozporu s čl. 14 při užívání práva zaručeného čl. 1 Protokolu č. 1 v takové míře, že se s nimi zacházelo rozdílně ve srovnání s jinými kategoriemi majitelů nemovitostí, zejména státními orgány. Stěžovatelé však s touto stížností již nepokračovali u Soudu ani ve svém stanovisku, ani při ústním jednání. Za okolností daného případu Soud nepokládá za nutné se touto otázkou zabývat. Z TĚCHTO DŮVODŮ SOUD
Vyhotoveno v anglickém a francouzském jazyce a vyhlášeno na veřejném jednání v Paláci lidských práv ve Štrasburku dne 19. prosince 1989. Rolv RYSSDAL předseda Herbert PETZOLD zástupce tajemníka |