
Biancardi proti Itálii, rozsudek ze dne 25. 11.
2021 –⁠ Právo být zapomenut a povinnost
šéfredaktora deindexovat články zveřejněné
na internetu
Stěžovatel: Biancardi

Žalovaný stát: Itálie

Číslo stížnosti: 77419/16

Datum: 25.11.2021

Článek Úmluvy: čl. 10

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: deindexace, ochrana osobních údajů, právo být zapomenut, svoboda projevu/sdělovací
prostředky, svoboda rozšiřovat informace

Český právní řád: Čl. 10, čl. 17 Listiny základních práv a svobod
zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů
§ 81, § 82 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Významnost: 1

VÝBĚR ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO SOUDU PRO LIDSKÁ PRÁVA PRO JUSTIČNÍ PRAXI Č.
3/2022

Biancardi proti Itálii, rozsudek ze dne 25. 11. 2021

 

Autorský komentář:

Soud  v  této  věci  posuzoval  otázku  dotčení  svobody  projevu  osoby,  která  byla  shledána
(soukromoprávně)  odpovědnou  za  to,  že  na  jí  provozovaných  webových  stránkách  ponechala
a nedeindexovala článek informující o trestním řízení vedeném proti soukromým osobám. Dovodil, že
za určitých okolností  mohou mít povinnost provést deindexaci obsahu webových stránek kromě
provozovatelů internetových vyhledávačů i vlastníci samotných webových stránek. V daném případě
konkrétně konstatoval, že uložení takové povinnosti šéfredaktorovi a majiteli internetových novin do
jeho svobody projevu (práva šířit informace) nepřiměřeně nezasahuje.

Deindexací lze rozumět na jedné straně vyřazení webové stránky z indexu vyhledávače, na straně
druhé opatření, které zabrání zobrazení webové stránky v seznamu výsledků vyhledávače po zadání
dotazu. Internetové vyhledávače fungují na principu vedení vlastní databáze internetového obsahu
(index), ze které poté čerpají při vytváření odpovědi na vyhledávací dotaz uživatele. Indexací lze



zjednodušeně  řečeno  rozumět  proces,  při  němž  na  základě  předchozího  automatizovaného
zpracování  obsahu veřejně  dostupných webových stránek dochází  k  jejich  uložení  do  databáze
vyhledávače  a  systematizaci  v  jejím  rámci.  To,  zda  je  webová  stránka  zařazena  do  indexu
vyhledávače, a tudíž zda je zobrazena v seznamu výsledků vyhledávače na základě uživatelského
dotazu, ovlivňuje řada faktorů, například použití určitých značek (tagů), respektive selekčního jazyka
v kódu webové stránky. Indexaci lze rovněž výslovně vyloučit prostřednictvím úpravy kódu.

V daném případě šlo o to, že stěžovatel coby šéfredaktor a vlastník internetových novin původně
odmítl  odstranit,  potažmo  deindexovat  článek  obsahující  osobní  údaje  fyzické  osoby  (V.  X.)
související s trestním řízením. Deindexaci provedl až v rámci řízení o soukromoprávní žalobě podané
mj. V. X. V rámci posouzení věci Soud přitom nemohl zcela vycházet ze své dosavadní judikatury,
neboť ta se vázala ke skutkově poněkud odlišným věcem – ve vztahu k čl. 10 Úmluvy šlo o otázku
ochrany útočných nebo nactiutrhačných článků, ve vztahu k čl. 8 pak o otázku výmazu osobních
údajů z veřejných internetových archivů nebo povinnosti médií anonymizovat archivovaný obsah
týkající  se  trestné  činnosti.  V  posuzované  věci  však  nešlo  o  obsah  článků  nebo  o  kvalitu
zveřejňovaných  informací  (anonymizované  /  upřesněné),  nýbrž  o  otázku  deindexace,  tedy  v
konečném důsledku o dobu a složitost přístupu k soukromým informacím prostřednictvím internetu.

Ačkoli Soud formuloval obecné zásady posuzování střetu práva na ochranu osobnosti (pověsti) a
svobody projevu v rozsudku velkého senátu ze dne 7. 2. 2012, Axel Springer AG proti Německu, č.
39954/08,  jejich přísná aplikace vzhledem ke skutkovým odlišnostem projednávané věci  nebyla
žádoucí.  Soud  se  proto  omezil  na  posouzení  (ve  světle  základních  zásad  formovaných  v  jeho
judikatuře), zda závěry vnitrostátních soudů vedoucí ke konstatování odpovědnosti stěžovatele byly
založeny na dostatečných důvodech a zda tyto soudy dostatečně vyvážily kolidující práva. Za určující
v tomto směru přitom Soud v posuzované věci považoval kritéria doby, po kterou byl předmětný
článek  volně  dostupný  na  internetu,  citlivosti  dotčených  osobních  údajů  a  závažnosti  sankcí
uložených stěžovateli. Ohled bral rovněž na povahu stěžovatele, který nebyl veřejně činnou osobou.

Ohledně doby zveřejnění Soud především dospěl k závěru, že podle použitelného vnitrostátního
práva a souvisejících mezinárodních pramenů v průběhu času postupně nad právem stěžovatele šířit
informace převážilo právo subjektu údajů na ochranu jeho pověsti. Vzal přitom do úvahy fakt, že
článek zůstal snadno veřejně dostupný po dobu osmi měsíců od zaslání výzvy k jeho odstranění
stěžovateli, i to, že navzdory stále probíhajícímu trestnímu řízení, o němž článek informoval, v době
řízení o náhradě újmy za zveřejnění článku nebyly informace v tomto článku již dále aktualizovány.
Zveřejněné osobní údaje byly dále podle Soudu citlivé, když se jednalo o informace o trestním řízení
vedeném proti fyzické osobě. Sankci v podobě náhrady újmy uložené stěžovateli pak Soud ve světle
okolností  případu nepovažoval  za  nepřiměřenou,  tudíž  ve  světle  uvedeného neshledal  porušení
stěžovatelova práva garantovaného čl. 10 Úmluvy.

SKUTKOVÝ STAV

Stěžovatel byl šéfredaktorem online zpravodajského portálu a v roce 2008 zde zveřejnil článek o
rvačce  v  restauraci,  při  níž  došlo  k  pobodání  jedné  osoby.  Článek  zmiňoval  jména  účastníků
incidentu – bratrů V. X. a U. X. a jejich synů – a možný motiv v podobě neshod o vlastnictví jisté
budovy. Informoval rovněž o uzavření restaurací vlastněných rodinou X. z rozhodnutí policejního
orgánu a obsahoval podrobnosti o domácím vězení, respektive zadržení členů této rodiny.

V září 2010 zaslali V. X. a jedna z restaurací vlastněných rodinou X. stěžovateli formální výzvu k
odstranění uvedeného článku, čemuž stěžovatel  nevyhověl.  Obrátili  se proto na italské soudy s
žalobou, kterou po stěžovateli a společnosti Google Italy požadovali odstranění článku z internetu a
náhradu újmy z titulu zásahu do jejich osobnostních práv (vůči společnosti Google však bylo řízení
později zastaveno v důsledku částečného zpětvzetí žaloby). Ačkoli stěžovatel v průběhu řízení svůj



postoj změnil a s cílem urovnat spor předmětný článek v květnu 2011 deindexoval, vnitrostátní soudy
jej přesto shledaly soukromoprávně odpovědným a uložily mu povinnost zaplatit každému z žalobců 5
000 EUR jako náhradu za porušení jejich práva na ochranu dobré pověsti.

Prvostupňový soud nepovažoval s ohledem na stěžovatelem provedenou deindexaci za nutné zabývat
se nárokem na odstranění článku. Ohledně tvrzeného zásahu do pověsti soud především konstatoval,
že předmětný článek byl přístupný prostřednictvím internetu po dobu více než tří let (od března
2008 do května 2011), přičemž přinejmenším od okamžiku zaslání výzvy ke stažení článku se ze
strany stěžovatele nejednalo o zákonné zpracování osobních údajů žalobců. I vzhledem ke snadné
online dostupnosti v článku uvedených informací o žalobcích soud uzavřel, že stěžovatel zasáhl do
pověsti  žalobců a práva na respektování  jejich soukromého života.  Kasační  opravný prostředek
podaný stěžovatelem Nejvyšší soud zamítl. 

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

I. TVRZENÉ PORUŠENÍ ČL. 10 ÚMLUVY

30. Stěžovatel ve smyslu článku 10 Úmluvy tvrdil, že zásah do jeho svobody projevu, konkrétně do
jeho práva informovat veřejnost, byl neoprávněný. Rovněž namítal, že jemu uložená sankce byla
nepřiměřená. Článek 10 Úmluvy zní takto:

„1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat
informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. …

Výkon těchto  svobod,  protože  zahrnuje  i  povinnosti  a  odpovědnost,  může  podléhat  takovým formalitám,
podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v demokratické společnosti v
zájmu národní  bezpečnosti,  územní celistvosti  nebo veřejné bezpečnosti,  ochrany pořádku a předcházení
nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku
důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti soudní moci.“

A. Přípustnost

31. Soud konstatuje, že stížnost není ani zjevně neopodstatněná, ani nepřijatelná z jiných důvodů
uvedených v článku 35 Úmluvy. Musí být proto prohlášena za přijatelnou.

Věc sama

(…)

2. Posouzení Soudu

a) Předběžné poznámky

(i) Rozsah věci

46. Soud úvodem konstatuje,  že se zabýval případy spadajícími pod článek 10, které se týkaly
internetových  publikací  a  jejichž  předmětem byl  článek  nebo  příspěvek  s  pomlouvačným nebo
urážlivým obsahem (viz rozsudek velkého senátu ze dne 16. 6. 2015, Delfi AS proti Estonsku, č.
64569/09, body 131 až 139; rozsudek ze dne 28. 8. 2018, Savva Terentyev proti Rusku, č. 10692/09;
a rozsudek ze dne 30. 4. 2019, Kablis proti Rusku, č. 48310/16 a 59663/17). Kromě toho se již dříve
zabýval požadavkem na zveřejnění – v případě potřeby – doplňujících informací nebo vysvětlení k
článku obsaženému v internetových archivech (viz rozsudek ze dne 10. 3. 2009, Times Newspapers
Ltd. proti Spojenému království (č. 1 a 2, které se týkaly požadavku připojit k posuzovaným článkům
upozornění, že jsou předmětem soudního sporu z titulu pomluvy), č. 3002/03 a 23676/03, body 40 až



43).

47.  Pokud jde  o  článek 8,  Soud již  posuzoval  případy,  kdy vnitrostátní  soudní  orgány odmítly
odstranit osobní údaje z veřejných internetových archivů (viz […] rozsudek ze dne 16. 7. 2013,
Węgrzynowski a Smolczewski proti Polsku, č. 33846/07, bod 65) nebo uložit médiím anonymizaci
online archivovaných materiálů týkajících se trestného činu (viz rozsudek ze dne 28. 6. 2018, M. L. a
W. W. proti Německu, č. 60798/10 a 65599/10, bod 116).

48.  Soud  nicméně  shledává,  že  tento  případ  se  odchyluje  od  všech  výše  citovaných  případů
spadajících pod články 10 a 8. Jeho jádro totiž nesouvisí s obsahem internetové publikace ani se
způsobem zveřejnění informace (jako je například její anonymizace nebo úprava); týká se spíše toho,
že stěžovatel neprovedl deindexaci výše uvedené informace týkající se V. X. a jeho restaurace a že se
rozhodl ponechat článek snadno přístupný, přestože stěžovatel požádal o jeho odstranění z internetu.

49.  Rozsah  věci  vymezený  výše  zdůraznil  i  Nejvyšší  soud,  který  vyloučil,  že  by  protiprávnost
zpracování osobních údajů V. X. vyplývala buď z (i) obsahu uvedeného článku, (ii) jeho zveřejnění a
šíření online, nebo (iii) jeho uchování a digitální archivace (…).

50. Soud rovněž uvádí, že v projednávané věci jde o délku a snadnost přístupu k dotčeným údajům,
nikoli  o jejich prosté uchovávání na internetu.  V tomto ohledu si  je Soud vědom stěžovatelova
tvrzení, že nemůže být odpovědný za deindexaci dotčeného článku, když taková možnost se podle něj
týká  pouze  příslušného  provozovatele  internetového  vyhledávače.  Soud  však  podotýká,  že  toto
tvrzení je v rozporu se skutečností, že žalobce nakonec napadený článek dne 23. 5. 2011 deindexoval
(…).  Deindexaci  totiž  může  provést  editor  –  „noindexace“  je  technika  používaná  majiteli
internetových stránek ke sdělení poskytovateli vyhledávače, aby obsah článku nenechal zobrazit ve
výsledcích vyhledávání tohoto vyhledávače.[ ]

51. V tomto ohledu Soud sdílí postoj vlády, že shledání odpovědnosti stěžovatele bylo důsledkem
toho, že z internetového vyhledávače nebyly deindexovány štítky (tagy – pozn. překl.)  k článku
zveřejněnému stěžovatelem (což by komukoli znemožnilo přístup k článku pouhým zadáním jména V.
X.  nebo jeho restaurace),  a  že  povinnost  deindexovat  materiál  lze  uložit  nejen poskytovatelům
internetových vyhledávačů, ale také správcům novinových nebo žurnalistických archivů přístupných
prostřednictvím internetu (…).

52. Soud proto bude mít na paměti rozsah věci popsaný výše, když nyní přistoupí k posouzení
stížnosti stěžovatele.

(i) Terminologie

53. Soud uznává, že termíny „deindexace“, „odstranění ze seznamu“ („de-listing“ – pozn. překl.) a
„odstranění odkazu“ („de-referencing“ – pozn. překl.) jsou v různých pramenech práva Evropské unie
a mezinárodního práva často používány zaměnitelně a že jejich konkrétní význam lze často odvodit
pouze z kontextu, v němž jsou použity (viz […] Doporučení CM/Rec(2012)3 Výboru ministrů Rady
Evropy o ochraně lidských práv ve vztahu k internetovým vyhledavačům, část  III  „Filtrování  a
deindexace“, body 13 a 14); Pokyny Evropského sboru pro ochranu osobních údajů ke kritériím
práva být zapomenut v případech vyhledávačů podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů
(…); a rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 24. 9. 2019, GC, AF, BH, ED proti Commission
nationale de l’informatique et des libertés, C-136/17 […]).

54.  V rámci uvedených pramenů termíny „deindexace“,  „odstranění ze seznamu“ a „odstranění
odkazu“ označují  činnost  vyhledávače provedenou z podnětu jeho provozovatelů a spočívající  v
odstranění internetových stránek zveřejněných třetími stranami, které obsahují informace týkající se



určité osoby, ze seznamu zobrazených výsledků (po vyhledávání provedeném na základě jména této
osoby) (…).

55.  Naproti  tomu v  projednávaném případě  nebyl  subjekt,  jemuž byl  adresován požadavek  na
omezení přístupu k osobním údajům (tj. stěžovatel), vyhledávačem, ale redaktorem, novinářem a
majitelem internetových novin.

56. Soud zdůrazňuje, že v zájmu zachování konzistence bude v tomto rozsudku používat termín
„deindexace“ k označení opatření, o jehož provedení byl stěžovatel požádán v zájmu zajištění práva
V. X. a W. na respektování jejich pověsti.

b) Posouzení Soudu

57. Podle Soudu mezi stranami nebylo sporné, že rozhodnutími vnitrostátního soudu ze dne 16. 1.
2013 a 24. 6. 2016 bylo zasaženo do stěžovatelovy svobody projevu zaručené článkem 10 Úmluvy;
mezi  stranami  nebylo  sporné  ani  to,  že  takový  zásah  byl  „stanoven  zákonem“  –  konkrétně
legislativním nařízením č. 196 z roku 2003. Soud nevidí důvody pro to, aby rozhodl jinak. Je navíc
přesvědčen, že předmětný zásah měl chránit „pověst nebo práva jiných“, a měl tedy legitimní cíl
podle článku 10 odst. 2 Úmluvy.

58. Pokud jde o otázku, zda byl uvedený zásah „nezbytný v demokratické společnosti“, Soud od
počátku  připomíná  specifičnost  a  rozsah  projednávaného  případu  (viz  body  46  a  násl.  výše):
stěžovatel byl shledán odpovědným nikoliv za to, že předmětný článek neodstranil, ale za to, že
neprovedl jeho deindexaci (čímž umožnil – po dobu, jejíž délka byla považována za nepřiměřenou –
zadávat do vyhledávače jméno restaurace nebo V. X. za účelem přístupu k informacím souvisejícím s
trestním řízením týkajícím se V. X.).

59. V tomto ohledu a s odkazem na výše uvedené úvahy týkající se rozsahu věci Soud opakuje
připomínky vedlejších účastníků (…), v nichž se jasně rozlišuje mezi požadavkem na odstranění ze
seznamu (nebo „deindexaci“ jako v tomto případě) na jedné straně a trvalým odstraněním nebo
vymazáním novinářských článků zveřejněných tiskem na straně druhé. V projednávaném případě
Soud  bere  na  vědomí,  že  stěžovatel  byl  shledán  odpovědným  pouze  v  souvislosti  s  prvním
požadavkem  –  to  znamená,  že  před  vnitrostátními  soudy  se  nejednalo  o  požadavek  trvalého
odstranění článku. Stejně tak se nejednalo ani o zásah týkající se anonymizace předmětného článku
na internetu.

60. Podle názoru Soudu je toto důležitým výchozím bodem, z něhož je možné vymezovat zásah do
svobody projevu stěžovatele a v souladu s tím poté identifikovat použitelné zásady pro posouzení
přiměřenosti tohoto zásahu.

61. Pokud jde o posledně uvedené, Soud již formuloval relevantní zásady, jimiž se řídí při posuzování
nezbytnosti zásahu v této oblasti, a stanovil řadu kritérií v souvislosti s vyvažováním svobody projevu
a práva na ochranu pověsti. Tato kritéria jsou následující: i) příspěvek k debatě obecného zájmu; ii)
jak známá byla dotčená osoba a co bylo předmětem dané zprávy; iii) chování dotčené osoby vůči
médiím;  iv)  způsob získání  předmětné informace a  její  pravdivost;  v)  obsah,  forma a důsledky
posuzovaného sdělení a vi) závažnost sankce uložené stěžovateli (viz rozsudek velkého senátu ze dne
7. 2. 2012, Axel Springer AG proti Německu, č. 39954/08, body 89–95).

62.  Soud nicméně podotýká,  že  mezi  případem Axel  Springer  AG a  posuzovanou věcí  existují
skutkové odlišnosti. První uvedený případ se totiž týkal zveřejnění tištěných článků stěžovatelkou –
společností, které informovaly o zatčení a odsouzení známého televizního herce, zatímco posuzovaná
věc se, jak uvedeno výše, týká ponechání internetového článku týkajícího se trestního řízení proti



soukromým osobám online po určitou dobu. Pro posuzovanou věc jsou tedy charakteristické dva
hlavní rysy: prvním je doba, po kterou byl článek na internetu, a dopad tohoto na právo dotčené
osoby na respektování  její  pověsti;  druhý rys se týká povahy dotčeného subjektu údajů –  tedy
soukromé osoby, která nevystupuje ve veřejném prostoru jako politická nebo veřejně činná osoba.
Skutečně kdokoli – ať už je známý, nebo ne – může být předmětem vyhledávání na internetu a jeho
práva mohou být dotčena trvajícím přístupem k jeho osobním údajům na internetu.

63. Ve světle uvedeného Soud uznává, že striktní aplikace kritérií stanovených ve věci Axel Springer
AG by nebyla odpovídající okolnostem posuzované věci. Soud musí přezkoumat, jestli z pohledu
základních zásad stanovených v jeho judikatuře byl závěr vnitrostátních soudů o občanskoprávní
odpovědnosti stěžovatele založen na relevantních a dostatečných důvodech vzhledem ke konkrétním
okolnostem případu (viz mimo jiné výše citované věci Times Newspapers Ltd, body 40–43, a Delfi AS,
body 131–139; viz také nedávný rozsudek velkého senátu ze dne 22. 5. 2021, Big Brother Watch a
další proti Spojenému království, č. 58170/13 a 2 další, bod 442 a násl.).

64. V této věci je třeba věnovat zvláštní pozornost i) době, po kterou byl článek uchováván online –
zejména s ohledem na účely, pro které byly údaje V. X. původně zpracovávány, ii) citlivosti dotčených
údajů a iii) závažnosti sankce uložené stěžovateli.

65. Pokud jde o první bod, podle Soudu je pravdou, že trestní řízení proti V. X. a dalším členům jeho
rodiny v době, kdy Nejvyšší soud rozhodl ve věci stěžovatele, stále probíhalo, jak uvedl stěžovatel. Je
však třeba poznamenat, že informace obsažené v článku nebyly od doby, kdy došlo k předmětným
událostem, aktualizovány. Navíc navzdory formální výzvě k odstranění článku z internetu, kterou V.
X. zaslal stěžovateli, zůstal uvedený článek po dobu dalších osmi měsíců na internetu a byl snadno
dostupný.

66. V tomto ohledu použitelné vnitrostátní právo (viz článek 11 legislativního nařízení č. 196/2003),
vykládané ve světle mezinárodních právních nástrojů (viz čl. 5 písm. e) aktualizované Úmluvy ETS č.
108 a čl. 17 odst. 1 písm. a) GDPR), podporuje myšlenku, že se význam práva stěžovatele šířit
informace v průběhu času snížil ve srovnání s právem V. X. na respektování jeho pověsti (v tomto
ohledu srovnejte a odlišujte od rozsudku ze dne 18. 5. 2004, Éditions Plon proti Francii, č. 58148/00,
body 53–57, podle něhož čím více času uplynulo, tím více převažoval zájem veřejnosti na diskutování
historie působení prezidenta Mitterranda nad jeho právy souvisejícími s lékařským tajemstvím. V
daném případě měl Soud zejména za to, že lékařské tajemství již bylo v každém případě porušeno).

67. Pokud se týče citlivosti předmětných údajů v tomto případě, Soud si je vědom toho, že předmětný
článek se týkal trestního řízení zahájeného proti V. X. V souladu s tím, co je patrno z několika zdrojů
Rady Evropy a Evropské unie (článek 6 aktualizované Úmluvy ETS č. 1/1993 Sb. 108 (…) ; rozsudek
velkého senátu Soudního dvora EU ze dne 14. 5. 2014, Google Spain SL a Google Inc., C-131/1, a
rozsudek ve věci GC, AF, BH, ED proti CNIL (viz odstavec [53]), je Soud přesvědčen, že okolnosti
zveřejňování informací týkající se citlivých údajů představují faktor, který je třeba zohlednit při
poměřování práva šířit informace a práva subjektu údajů na respektování jeho soukromého života.

68. Pokud jde o závažnost sankce, Soud znovu připomíná, že stěžovatelka byla činěna odpovědnou
podle občanského, a nikoliv trestního práva (oproti tomu rozsudek ze dne 6. 4. 2010, Tuomela a další
proti Finsku, č. 25711/04, bod 62, a rozsudek ve věci Savva Terentyev, citováno výše, bod 83).
Přestože výše náhrady újmy, kterou byl stěžovatel povinen zaplatit žalobcům za zásah do jejich práva
na respektování  dobré pověsti,  nebyla  zanedbatelná,  Soud má za to,  že  přísnost  trestu a  výši
přiznané náhrady nemajetkové újmy (5 000 EUR pro každého žalobce) nelze vzhledem k okolnostem
této věci považovat za nepřiměřenou.

69. V případě, že poměřování svobody projevu chráněné článkem 10 na jedné straně a práva na



respektování  soukromého  života  zakotveného  v  článku  8  Úmluvy  na  straně  druhé  provedly
vnitrostátní orgány v souladu s kritérii stanovenými judikaturou Soudu, by Soud vyžadoval silné
důvody k tomu, aby nahradil názor vnitrostátních soudů (viz mj. rozsudek velkého senátu ze dne 12.
9. 2011, Palomo Sánchez a další proti Španělsku, č. 28955/06 a 3 další, bod 57, a rozsudek ve věci
Delfi AS citovaný výše, bod 139).

70. Výše uvedené úvahy jsou pro Soud dostatečné k učinění závěru, že zjištění vnitrostátních soudů o
stěžovatelově  zásahu  do  práva  V.  X.  na  respektování  jeho  pověsti  způsobeného  ponecháním
dotčeného článku na internetu a neprovedením jeho deindexace představovaly odůvodněné omezení
stěžovatelovy  svobody  projevu  (viz  mutatis  mutandis  výše  citovaný  rozsudek  ve  věci  Times
Newspapers Ltd, bod 47) – a to tím spíše ve světle faktu, že stěžovateli nebyla uložena povinnost
odstranit článek z internetu trvale.

71. K porušení článku 10 Úmluvy tudíž nedošlo.

VÝROK

Z těchto důvodů Soud jednomyslně:

1. Prohlašuje stížnost za přijatelnou;

2. Rozhoduje, že nedošlo k porušení článku 10 Úmluvy.

(…)

(Zpracovali JUDr. Robert Waltr a Mgr. Jan Strya)


