
M. L. proti Slovensku, rozsudek ze dne 14.
10. 2021 – Absence vyvažování práva na
soukromý život vůči právu na svobodu
projevu tisku v souvislosti s vydáváním
článků zabývajících se informacemi z intimní
sféry zesnulého kněze odsouzeného v
trestním řízení
Stěžovatel: M. L.

Žalovaný stát: Slovensko

Číslo stížnosti: 34159/17

Datum: 14.10.2021

Článek Úmluvy: čl. 10
čl. 8

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: hodnotový soud, kritika a difamace, občanský projev ve veřejném zájmu, ochrana osobnosti,
ochrana pověsti jiných, odpovědná žurnalistika, respektování soukromého života, soukromý život,
svoboda projevu/sdělovací prostředky, svoboda rozšiřovat informace

Český právní řád: čl. 10 a čl. 17 Listiny základních práv a svobod
§ 81 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Významnost: 2

VÝBĚR ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO SOUDU PRO LIDSKÁ PRÁVA PRO JUSTIČNÍ PRAXI Č.
2/2022

M. L. proti Slovensku, rozsudek ze dne 14. 10. 2021

Autorský komentář:

Rozsudek M. L. proti Slovensku je zajímavým příspěvkem do rozvinuté judikatury Evropského soudu
pro lidská práva týkající se rovnováhy mezi mediální svobodou projevu a právem jednotlivce na
ochranu soukromí. Zatímco v minulosti se již ESLP opakovaně zabýval a nastavil relativně jasná
kritéria posuzování hranice zásahu do ochrany soukromí veřejně aktivních osob (politiků, soudců,
umělců), věc M. L. rozšiřuje aplikovatelnost judikatury na zcela novou oblast, a to ochranu soukromí
církevních osob (kněžích). Případ je zajímavý hned několika skutkovými okolnostmi, které vybízí
k hlubším teoretickým úvahám: 1) Série článků zasahujících do ochrany soukromí se týkala řadového



kněze. Podle ESLP hraje tato okolnost stěžejní roli při posuzování, do jaké míry byl jednotlivec nucen
publicitu strpět.  ESLP nepřímo vnitrostátním soudům vytýká, že k řadovému knězi přistupovaly
automaticky jako k veřejně známé osobě a nerozlišovaly, že nezastával žádnou hodnostářskou funkci.
 2) ESLP se v obiter dictu rozsudku věnuje i širšímu kontextu a společenské důležitosti tématu,
v souvislosti  s nímž o osobě zesnulého kněze psaly: a to nedostatečně problematizovaný postoj
římskokatolické církve k homosexualitě a nekonsenzuálnímu sexuálnímu násilí páchanému ze strany
jednotlivých kněží. ESLP uznal vyšší míru společenské citlivosti a nezbytnosti informovat o tématu i
za cenu zásahu do intimní sféry jednotlivců, nicméně v projednávané věci nakonec konstatoval, že
předmětné  novinové  články  nezpracovaly  téma  dostatečně  citlivě  a  spíše  než  na  jeho
problematizování se soustředily na vyvolání senzace – navíc na základě nedostatečně ověřených
tvrzení.  Z  tohoto  pohledu  je  rozsudek  důležitým  příspěvkem  k  judikatuře  interpretující  limity
novinářské svobody médií. 3) Snad nejzajímavějším aspektem projednávané věci je skutečnost, že
novinové články se týkaly již zesnulého kněze. ESLP zde de facto rozšiřuje koncept „práva být
zapomenut“  na zesnulé osoby. Jinými slovy, i pomluva zesnulého jednotlivce zasahuje do práva na
ochranu soukromého života pozůstalých rodinných příslušníků. ESLP tímto závěrem otevírá dveře
pro výrazně širší okruh subjektů, na něž dopadá ochrana soukromého života ve střetu se svobodou
projevu  médií  (nebo  třeba  umělců).  Nutno  připomenout,  že  zatímco  rozsudek  vyvolal  řadu
kontroverzí v některých zemích, které neznají institut ochrany dobré pověsti zemřelé osoby (jako
třeba  anglické  právo  a  Human  Rights  Act),  česká  právní  úprava  výslovně  upravuje  ochranu
osobnostních práv fyzických osob i po smrti v § 82 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

(Katarína Šipulová, Ph.D., M.St.)

SKUTKOVÝ STAV

(1.–6.)  Stěžovatelkou  v  předmětné  věci  je  matka  zesnulého  syna,  jenž  působil  jako  kněz.  Syn
stěžovatelky byl v roce 1999 odsouzen za pohlavní zneužívání a ohrožování mravní výchovy mládeže
v  souvislosti  s  obtěžováním nezletilého  chlapce  a  v  roce  2002  za  výtržnictví.  Odsouzení  byla
zahlazena v letech 2001 a 2003. Syn stěžovatelky zemřel  v roce 2006, přičemž dva roky poté
bulvární  tisk  zveřejnil  články  s  barvitými  titulky  o  jeho  odsouzení  a  o  možné souvislosti  mezi
odsouzeními a údajnou sebevraždou. Články obsahovaly celé jméno syna stěžovatelky a podrobnosti
z  jeho soukromého života,  které byly popsány expresivně a prezentovány tak,  že měly plynout
z trestních spisů nebo z výpovědí osob, které byly osloveny. Jeden z článků byl doprovázen rovněž
fotografiemi syna stěžovatelky.

(7.–11.)  Stěžovatelka  se  obrátila  na  vnitrostátní  soudy.  Z  řízení  před  prvostupňovým  soudem
vyplynulo, že starosta jakožto jedna z osob, na kterou bylo v článcích odkazováno, popřel, že by
komunikoval s tiskem. Autoři článků pak primárně uváděli, že si konkrétní zdroje nepamatují a že
jejich články prakticky vycházely z internetu a dalších médií, trestního spisu a z osobní komunikace
s  biskupem,  jakož  i  s  neznámými  osobami  žijícími  v  jednotlivých  farnostech,  jejichž  výpovědi
považovali  za  vyjádření  názorů,  které  není  nezbytné  ověřovat.  Obecně  nebyli  dotčení  novináři
schopni uvést bližší informace ohledně ověření sdílených informací. Příkladmo jedna z novinářek, A.
H., na otázku, na základě čeho byl vytvořen hodnotový soud, dle kterého syn stěžovatelky spáchal
sebevraždu pod tíhou svého svědomí, odpověděla, že si nepamatuje, zda měla pro tuto informaci
nějakou oporu a odkud ji případně měla. V článcích bylo rovněž uvedeno, že se za zesnulého kněze
zaručila církev, čímž se měl vyhnout různým postihům, což bylo vyvráceno. Biskupský úřad, na který
se některé články odvolávaly, popřel obdržení jakýchkoliv dotazů ohledně syna stěžovatelky.

(12.–19.) Prvostupňový soud rozhodl o povinnosti dotčených vydavatelů vydat omluvu za zveřejnění
nepravdivých  tvrzení  o  synovi  stěžovatelky,  současně  však  stěžovatelce  nepřiznal  finanční
kompenzaci. V návaznosti na rozhodnutí soudu druhého stupně se věcí prvostupňový soud zabýval
znovu, přičemž žalobu stěžovatelky zamítl. Uvedl, že obdobně, jak je tomu u veřejně aktivních osob,



se u syna stěžovatelky coby faráře vyžaduje vyšší míra tolerance ke kritice oproti běžné osobě.
Trestní stíhání syna stěžovatelky bylo ve veřejném zájmu. S ohledem na přechozí případy sexuálního
zneužívání duchovními, jakož i s ohledem na postoj, který vůči nim zaujala římskokatolická církev,
byli  novináři  oprávněni  informovat  o  skutečnostech,  které plynuly  z  trestního spisu a  zveřejnit
fotografii stěžovatele. Zároveň soud uvedl, že se články opíraly rovněž o jiné zdroje, jež lze považovat
za věrohodné. Předložena byla i kopie protokolu o výpovědi syna stěžovatelky, k čemuž prvostupňový
soud uvedl, že důvodem pro jeho absenci v trestním spisu bylo pravděpodobně to, že byl pořízen
před zahájením trestního stíhání zesnulého kněze. Skutečnosti popsané v protokolu vnitrostátní soud
nevyhodnotil jako smyšlené, neboť měly odpovídat okolnostem, na základě nichž byl syn stěžovatelky
odsouzen. Krajský soud uvedené rozhodnutí potvrdil, načež stěžovatelka podala ústavní stížnost.
Ústavní soud stížnost odmítl jako zjevně neopodstatněnou a mimo jiné uvedl, že obecný soud nemůže
nést „sekundární odpovědnost“ za porušení základních práv a svobod hmotněprávní povahy, pokud
nedošlo k porušení procesních předpisů, což ve věci stěžovatelky nenastalo.

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

I. NAMÍTANÉ PORUŠENÍ ČL. 8 ÚMLUVY

22. Stěžovatelka namítá, že zamítnutí její žaloby proti vydavatelům novin představovalo porušení
jejího práva na respektování soukromého života tak, jak jí to zaručuje čl. 8 Úmluvy, jehož příslušné
části znějí následovně:

„1. Každý má právo na respektování svého soukromého … života …

2. Státní orgán nemůže do výkonu tohoto práva zasahovat kromě případů, kdy je to v souladu se zákonem a
nezbytné v demokratické společnosti v zájmu … ochrany práv a svobod jiných.“

(…)

B. K věci samé

(…)

2. Posouzení Soudu

34.  Soud  na  úvod  poznamenává,  že  stěžovatelku  lze  považovat  za  osobu  přímo  dotčenou
předmětnými ustanoveními (viz bod 48). V rámci projednávané věci je tudíž vyžadováno posouzení,
zda byla nastolena spravedlivá rovnováha mezi jejím právem na ochranu soukromého života podle čl.
8 a právem vydavatelů novin na svobodu projevu zaručenou čl. 10.

35. Při výkonu své kontrolní pravomoci je úkolem Soudu přezkoumat, zda jsou ve světle okolností
věci jako celku rozhodnutí přijatá vnitrostátními soudy v rámci jejich prostoru pro uvážení v souladu
s příslušnými kritérii stanovenými v judikatuře Soudu [viz rozsudek velkého senátu ze dne 7. 2.
2012, Von Hannover proti Německu (č. 2), č. 40660/08 a 60641/08, body 95–113, rozsudek velkého
senátu ze dne 7. 2. 2012, Axel Springer AG proti Německu, č. 39954/08, body 78–95 a rozsudek
velkého senátu ze  dne 10.  11.  2015,  Couderc  a  Hachette  Filipacchi  Associés  proti  Francii,  č.
40454/07, body 83–93]. Soud za účelem vyvažování proti sobě stojících práv již stanovil řadu kritérií,
mezi  které  patří:  míra  příspěvku do diskuse o  veřejném zájmu,  míra  známosti  dotčené osoby,
předmět zprávy, předchozí jednání dotčené osoby, obsah, forma a dopad zveřejnění a případně
okolnosti, za nichž byly fotografie pořízeny.

36.  Vzhledem  k  okolnostem  projednávané  věci  považuje  Soud  za  vhodné  vyhodnotit  kritéria
relevantní  pro  projednávanou  věc  v  následujícím  pořadí:  míra  známosti  dotčené  osoby  a  její



předchozí jednání, dále předmět, obsah a dopad článků a míra příspěvku do diskuse o veřejném
zájmu.

(a) Míra známosti dotčené osoby a její předchozí jednání

37. Soud poznamenává, že syn stěžovatelky nebyl za svého života veřejně známou osobností ani
vysoce postaveným církevním hodnostářem (viz rozsudek ze dne 19. 1. 2006, Albert-Engelmann-
Gesellschaft  mbH proti  Rakousku,  č.  46389/99,  bod  27).  Vnitrostátní  soudy  se  navzdory  tomu
domnívaly, že vzhledem k jeho postavení coby faráře k němu nelze přistupovat jako k běžné osobě,
ale spíše jako k osobě veřejné známé, u níž se očekává větší tolerance ke kritice (viz bod 15).

38. Soud dále podotýká, že čl. 8 se nelze dovolávat v případě stížnosti na ztrátu dobré pověsti, jež je
předvídatelným důsledkem kromě jiného v případě spáchání trestného činu (viz Axel Springer proti
Německu, cit. výše, bod 83 a rozsudek ze dne 28. 6. 2018, M. L. a W. W. proti Německu, č. 60798/10
a 65599/10,  bod 88).  Odsouzení  v  trestním řízení  však nezbavuje odsouzenou osobu práva být
zapomenut, a to tím spíše, pokud toto odsouzení již bylo zahlazeno. I za situace, kdy dotčená osoba
získá určitou proslulost během soudního řízení, zájem veřejnosti o předmětný trestný čin, a tedy i
proslulost osoby, může s odstupem času klesat. Po uplynutí určité doby mají tedy odsouzené osoby
zájem na tom, aby již  nebyly se svými činy konfrontovány,  a  to s  ohledem na jejich opětovné
začlenění do společnosti.  To platí  zejména poté, co byla odsouzená osoba s konečnou platností
propuštěna (viz. M. L. a W. W. proti Německu, cit. výše, bod 100).

39. Co se týče projednávané věci, je pravdou, že předchozí jednání syna stěžovatelky vedlo k tomu,
že proti němu bylo vedeno trestní řízení a byl odsouzen. Ve světle citované judikatury Soudu jej to
však nemůže zcela zbavit ochrany podle čl. 8. Navíc je třeba poznamenat, že syn stěžovatelky byl
odsouzen k podmíněnému trestu, jehož podmínky ve zkušební době dodržoval. Soud tedy musí vzít v
úvahu, že předmětné články byly zveřejněny nejen několik let po odsouzení stěžovatelčina syna v
trestním řízení, ale také poté, co byla tato odsouzení zahlazena (viz bod 5).

 (b) Předmět, obsah a dopad článků

40. Soud opakovaně zdůrazňoval, že je nezbytné rozlišovat mezi skutkovými tvrzeními a hodnotovými
soudy (viz rozsudek velkého senátu ze dne 23. 4. 2015, Morice proti Francii, č. 29369/10, bod 126).
Soud připomíná, že i hodnotový soud musí být založen na dostatečném faktickém základě, aby se ve
smyslu  čl.  10  jednalo  o  spravedlivou  kritiku  a  že  konečný  rozdíl  mezi  hodnotovým soudem a
skutkovým tvrzením spočívá v míře, v jaké musí být prokázány (viz rozsudek ze dne 13. 11. 2003,
Scharsach a News Verlagsgesellschaft mbH proti Rakousku, č. 39394/98, bod 40 a rozsudek ze dne
31. 7. 2007, Dyuldin a Kislov proti Rusku, č. 25968/02, bod 48).

41.  Nadto novináři  nesou jistou odpovědnost  a  mají  povinnost  dodržovat  určité  povinnosti  (viz
rozsudek velkého senátu ze dne 17. 12. 2004, Cumpănă a Mazăre proti Rumunsku, č. 33348/96, bod
97). Zvláště právo novinářů sdělovat informace týkající se otázek veřejného zájmu je podmíněno tím,
že jednají v dobré víře a poskytují „spolehlivé a přesné“ informace v souladu s novinářskou etikou
(viz rozsudek ze dne 23. 10. 2008, Godlevskiy proti Rusku, č. 14888/03, bod 42 a rozsudek ze dne 18.
4. 2013, Ageyevy proti Rusku, č. 7075/10, bod 226).

42. Pokud jde o obsah předmětných článků, Soud konstatuje, že byly prezentovány senzačním a
bulvárním způsobem s bombastickými titulky (viz  odstavec 6 výše)  a nacházely se na titulních
stranách spolu s fotografiemi zesnulého syna žalobkyně ve třetím článku. Soud konstatuje, že tvrzení
bulvárního tisku ohledně syna stěžovatelky byla závažná a prezentována spíše jako skutková tvrzení
o skutečnostech, jež vedly k jeho odsouzení v trestním řízení, než jako hodnotové soudy.



43.  V  této  souvislosti  Soud  prvně  podotýká,  že  vnitrostátní  soudy  jasně  nerozlišovaly  mezi
skutkovými tvrzeními a hodnotovými soudy navzdory zjištění, že dotčené články vycházely též z
jiných zdrojů než z trestních spisů (viz bod 15).

44. V souvislosti  s údajnou sebevraždou syna stěžovatelky, jež v trestních spisech nemohla být
zmíněná (neboť k ní došlo až po odsouzení) a u níž stěžovatelka popřela, že by byla příčinou smrti
jejího syna (viz bod 7),  se uvedené pochybení jeví jako obzvláště závažné. V tomto bodě nebyl
vyvozen žádný závěr z velmi neurčité odpovědi novinářky A. H. (viz bod 10).

45. Dále soud konstatuje, že řada tvrzení v článcích byla prezentována způsobem, který budil dojem,
že byla ověřena nebo potvrzena důvěryhodným zdrojem informací, ať už se jednalo o starostu nebo o
biskupský úřad (viz bod 6). Soudy opětovně opomněly vzít v úvahu vyhýbavé odpovědi novinářů a
jejich neschopnost předložit konkrétní důkazy na podporu svých tvrzení (viz bod 10). Naopak dospěly
k závěru (viz body 15 a 17), že ve světle odsouzení syna stěžovatelky lze neidentifikované zdroje
novinářů považovat za věrohodné, aniž by přikládaly jakoukoli váhu skutečnosti, že biskupský úřad
popřel, že by s tiskem jakkoliv komunikoval, a že informace o tom, že se církev za syna stěžovatelky
zaručila, byla vyvrácena.

46. Soud navíc není přesvědčen důvody, o které se okresní soud opíral, když jako věrohodný zdroj
informací přijal neúplnou kopii protokolu o výslechu syna stěžovatelky. Soud podotýká, že dotyčný
novinář měl být obzvláště opatrný při použití výpovědi syna stěžovatelky, která – pokud byla učiněna
před blíže nespecifikovaným orgánem před zahájením jeho trestního stíhání, jak předpokládá okresní
soud, a nebyla promítnuta v odsuzujícím rozsudku – nebyla veřejně přístupná. Vnitrostátnímu soudu
však novinář nebyl schopen poskytnout žádné podrobnosti o tom, jak tento dokument získal, nebo jak
si ověřil jeho pravost (viz bod 10).

47. Za těchto okolností Soud konstatuje, že vnitrostátní soudy neprovedly dostatečné posouzení
všech relevantních prvků a dostupných důkazů. I když se novinářům musí přiznat možnost použití
určité  nadsázky  či  dokonce  provokace,  podle  Soudu je  potřeba  frivolní  a  neověřená  tvrzení  o
soukromém životě syna stěžovatelky považovat za překročení hranic odpovědné žurnalistiky (srov.
rozsudek ze dne 22. 1. 2013, OOO Ivpress a další proti Rusku, č. 33501/04 a 3 další, bod 77).

48. Nakonec Soud připouští, že zkreslené skutečnosti a použité výrazy musely stěžovatelku rozrušit a
že byly způsobilé významně a přímo zasáhnout její pocity jakožto matky zemřelého syna, stejně jako
její soukromý život a identitu, čehož nedílnou součástí je pověst jejího zemřelého syna (viz rozsudek
ze dne 21. 11. 2013, Putistin proti Ukrajině, č. 16882/03, bod 33 a rozhodnutí o přijatelnosti ze dne
9. 12. 2014, Dzhugashvili proti Rusku, č. 41123/10, body 27 a 30).

c) Míra příspěvku do diskuze o veřejném zájmu

49. Soud připomíná, že při vyvažování zájmů podle čl. 8 a 10 Úmluvy je přínos fotografií nebo článků
v tisku zásadním kritériem [viz Von Hannover proti Německu (č. 2), cit. výše, bod 109].

50. Soud již přijal, že články zaměřené na podobná témata, konkrétně na rozpor mezi oficiálními
postoji římskokatolické církve ve vztahu k homosexualitě, soukromým jednáním představitelů této
církve a otázkou, zda žijí v souladu s proklamovanými standardy své církve, přispěly k diskuzi o
veřejném zájmu (viz rozsudek ze dne 4. 12. 2012, Verlagsgruppe News GmbH a Bobi proti Rakousku,
č. 59631/09, body 75, 76 a 80 a rozsudek ze dne 4. 12. 2012, Rothe proti Rakousku, č. 6490/07, bod
55).

51. Dále Soud uvádí, že stejně jako vnitrostátním soudům mu nepřísluší, aby nahrazoval názory tisku
svými vlastními co do otázky použité techniky zpravodajství  v konkrétní věci (viz výše citovaný



rozsudek Von Hannover, bod 102). Každopádně Soud již připustil, že je legitimní využít jednotlivé
případy za účelem upozornění na obecnější problém (viz rozsudek ze dne 10. 2. 2009, Eerikäinen a
další proti Finsku, č. 3514/02, bod 66).

52. V projednávané věci může Soud přijmout, že téma sexuálního zneužívání duchovními a postoj
římskokatolické církve k němu, jak jej identifikovaly vnitrostátní soudy (viz bod 15), bylo ve veřejném
zájmu a trestní věc týkající se syna stěžovatelky byla vybrána pro ilustraci souvisejících problémů.

53. Soud je však přesvědčen, že veřejnost bylo možné o předmětné věci dostatečně informovat
způsobem, který by představoval menší zásah do oprávněných zájmů syna stěžovatelky, konkrétně
informováním pouze o  skutečnostech dostupných z  veřejně  přístupných trestních  spisů.  V  této
souvislosti  Soud  připomíná,  že  je  nezbytné  rozlišovat  mezi  informováním o  skutečnostech,  byť
kontroverzních, které jsou způsobilé přispět k diskusi ve veřejném zájmu v demokratické společnosti,
a mezi nevkusnými tvrzeními o soukromém životě jednotlivce. Pokud jde o první z těchto dvou
případů, v prospěch restriktivní intepretace jakéhokoliv omezení svobody projevu svědčí zásadní role
tisku v demokracii a jeho povinnost působit jako „hlídací pes věcí veřejných“. Jiné úvahy se však
uplatní pro zpravodajství zaměřené na senzační, někdy až odpudivé zprávy, jejichž cílem je dráždit a
pobavit  a  které  mají  uspokojit  zvědavost  jistého  okruhu  čtenářů  ohledně  skutečností  z  ryze
soukromého života určité osoby (viz rozsudek ze dne 10. 5. 2011, Mosley proti Spojenému Království,
č. 48009/08, bod 114). Ve světle těchto úvah se Soud domnívá, že zveřejnění dodatečných informací
zvláště  narušujících intimní  sféru soukromého života  syna stěžovatelky,  jakož  i  zveřejnění  jeho
fotografie, nelze odůvodnit veřejným zájmem.

54. Vedle toho, že předmětné články byly spíše provokativní a senzacechtivé, Soud shledává, že je
lze stěží považovat za příspěvek k diskusi veřejného zájmu.

(d) Závěr

55. Soud konstatuje, že v projednávané věci bylo zásadní, aby vnitrostátní soudy pečlivě posoudily
přítomnost a míru veřejného zájmu na zveřejnění předmětných informací a aby nalezly rovnováhu
mezi takovým obecným zájem a individuálními zájmy stěžovatelky [viz rozsudek ze dne 7. 1. 2014,
Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. proti Slovensku (č. 3), č. 37986/09, bod 83].

56. Z výše uvedeného však plyne, že vyvažování mezi právem stěžovatelky na soukromý život a
svobodou projevu vydavatelů novin v souladu s kritérii stanovenými v judikatuře Soudu vnitrostátní
soudy neprovedly.

57. Pokud jde navíc o procesní ochranu plynoucí z čl. 8 Úmluvy (viz rozsudek ze dne 14. 2. 2006,
Turek proti Slovensku, č. 57986/00, body 111–113), Soud poznamenává, že stěžovatelka podala v
zájmu hájení svých hmotněprávních nároků dle čl. 8 ústavní stížnost. Ústavní soud však tuto stížnost
odmítl na základě premisy, jež plyne pouze z jeho vlastní rozhodovací praxe, že takový opravný
prostředek není k dispozici, nebylo-li zjištěno porušení platných procesních pravidel [viz bod 19,
rozsudek ze dne 22. 10. 2013, Soltész proti Slovensku, č. 11867/09, bod 54 a Ringier Axel Springer
proti  Slovensku (č.  3),  cit.  výše, bod 86].  V této souvislosti  Soud uvádí,  že podmiňovat ústavní
přezkum práv stěžovatelky plynoucích z čl. 8 Úmluvy porušením jejích procesních práv podle čl. 6
odst. 1 představuje přílišný formalismus, který není v souladu s procesními zárukami vyplývajícími z
čl. 8 (viz rozsudek ze dne 8. 11. 2011, V. C. proti Slovensku, č. 18968/07).

58. Výše uvedené úvahy jsou dostatečné pro to, aby Soud shledal, že bez ohledu na prostor pro
uvážení, který je v této oblasti vnitrostátním soudům poskytnut, stát nesplnil své pozitivní závazky ve
smyslu čl. 8.



59. Došlo tudíž k porušení čl. 8 Úmluvy.

(…)

VÝROK

Z TĚCHTO DŮVODŮ SOUD JEDNOMYSLNĚ

1. prohlašuje stížnost za přijatelnou;

2. rozhoduje, že došlo k porušení čl. 8 Úmluvy;

(…)

(Zpracovala Mgr. Lívia Ivánková)


