
SIC – Sociedade Independente de
Comunicação proti Portugalsku, rozsudek ze
dne 27. 7. 2021 – K přiměřenosti náhrady
újmy na osobnostních právech politika
způsobené nepravdivým televizním
zpravodajstvím
Stěžovatel: SIC – Sociedade Independente de Comunicação

Žalovaný stát: Portugalsko

Číslo stížnosti: 29856/13

Datum: 27.07.2021

Článek Úmluvy: čl. 10

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: nezbytný v demokratické společnosti/přiměřenost/rovnováha mezi dotčenými zájmy,
odpovědná žurnalistika, právo na ochranu pověsti, respektování soukromého života, svoboda
projevu/sdělovací prostředky, tisk

Český právní řád: Čl. 10, čl. 17 Listiny základních práv a svobod
§ 81, § 82 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Významnost: 2

 

VÝBĚR ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO SOUDU PRO LIDSKÁ PRÁVA PRO JUSTIČNÍ PRAXI Č.
1/2022

SIC – Sociedade Independente de Comunicação proti Portugalsku, rozsudek ze dne 27. 7.
2021

K přiměřenosti náhrady újmy na osobnostních právech politika způsobené nepravdivým
televizním zpravodajstvím  

Autorský komentář:

Překládaný rozsudek Soudu je dalším příspěvkem k jeho již poměrně bohaté judikatuře týkající se
střetu práva na svobodu projevu (a práva na informace) a ochrany osobnosti (práva na respektování
soukromého života), a to v situaci, kdy původcem zásahu jsou média a dotčenou osobou veřejný
funkcionář.  Ustálené  principy  posouzení  proporcionality  zásahu,  obvykle  v  podobě  soudního



rozhodnutí o žalobě z titulu ochrany osobnosti, v kontextu střetu uvedených dvou základních práv
Soud ostatně pregnantně shrnuje v odstavcích 54.–62. překládaného rozsudku spolu s citováním
relevantní judikatury.

V tomto případě se na Soud obrátila portugalská mediální společnost, která se ve svém právu na
svobodu projevu a šíření informací cítila dotčena neproporcionální výší náhrady újmy, která jí byla
uložena zejména portugalským Nejvyšším soudem jakožto poslední instancí v rámci sporu z titulu
ochrany osobnosti. Stěžovatelka nepopírala, že nepravdivost informací uvedených v jedné z jejích
reportáží  mohla poškodit  pověst žalobce ve vnitrostátním řízení domáhajícího se náhrady újmy.
Přiznaná výše náhrady, představující dokonce do té doby nejvyšší portugalskými soudy uloženou
částku v podobných případech, však podle ní byla nepřiměřená mimo jiné z toho důvodu, že se
jednalo o informování o záležitosti značného veřejného zájmu a že k pochybení došlo pouze v jednom
uvedeném případě, neboť dřívější reportáže týkající se téže kauzy žalobce přímo nezmiňovaly.

Soud se ve svém posouzení soustřeďoval na otázku proporcionality zásahu, v termínech Úmluvy na
otázku  „nezbytnosti  zásahu  v  demokratické  společnosti“.  V  prvé  řadě  neakceptoval  argument
stěžovatelky,  že do osobnostních práv R. R.  jakožto žalobce ve vnitrostátních řízeních došlo až
pozdější  nepravdivou  reportáží  (z  ledna  2004).  Již  dřívější  zpravodajství  obsahovalo  nepřímé
reference k funkci R. R., který tak byl podle Soudu snadno identifikovatelný, a závažnost tématu
(zneužívání dětí) a s tím spojené předsudky byly způsobilé do pověsti R. R. zasáhnout. Pokud se týče
uvedené nepravdivé reportáže, stěžovatelka navíc podle Soudu nejednala odpovědně s ohledem na
dosah jejího zpravodajství.

Přesto však Soud zásah v podobě uložené náhrady újmy přiměřeným neshledal.  V prvé řadě si
stěžovatelka až na reportáž z ledna 2004 počínala odpovědně co do zdrojů svého zpravodajství, které
se navíc týkalo záležitosti veřejného zájmu. Nepravdivé informace o R. R. v lednové reportáži pak
obratem uvedla na pravou míru.  Omezenou míru újmy na pověsti R. R. pak bylo možno odhadovat
z jeho aktivního pokračování v politické kariéře po odvysílání předmětných reportáží. Ačkoli tak
nebylo  pochyb o  existenci  újmy R.  R.,  ta  v  očích  Soudu nebyla  takového rozsahu,  aby  mohla
odůvodnit vysokou náhradu újmy přiznané R. R. Soud proto dovodil, a to jednomyslně, porušení
stěžovatelčina práva garantovaného čl. 10 Úmluvy.

SKUTKOVÝ STAV

Stěžovatelkou je portugalská mediální společnost SIC (Sociedade Independente de Comunicação)
provozující několik televizních kanálů. Ve dnech 6. a 7. 12. 2003 její dva televizní kanály (SIC a SIC
Notícias)  patřící  mezi  hlavní  televizní  stanice  v  Portugalsku  zahájily  své  zpravodajské  relace
reportážemi o údajné síti pedofilů na Azorských ostrovech. Reportáže se zakládaly na informacích
obsažených v  investigativní  zprávě společně zpracované stěžovatelkou a  předním portugalským
týdeníkem Expresso. V rámci reportáží bylo opakovaně uvedeno, že členy skupiny pedofilů působící
mimo jiné na ostrově São Miguel jsou i vysoce postavení politici, včetně člena současné regionální
politické reprezentace.

Dne 8. 12. 2003 rezignoval R. R. na funkci regionálního tajemníka pro zemědělství a rybolov v
regionální vládě Azorských ostrovů, avšak ve svém prohlášení popřel jakoukoli přímou souvislost s
vyšetřováním trestné činnosti proti nezletilým na Azorských ostrovech. Důvodem rezignace, který byl
následně opakovaně zmiňován mimo jiné ve zpravodajských reportážích stěžovatelky, bylo podle něj
množství fám, výroků poškozujících jeho pověst a referencí k jeho osobě v souvislosti s vyšetřováním
uvedené trestné činnosti.

Dne  9.  1.  2004  odvysílal  zpravodajský  kanál  stěžovatelky  (SIC  Notícias)  v  rámci  dopolední
zpravodajské  relace  reportáž  o  policejním výslechu  podezřelých  ve  výše  uvedené  kauze.  Mezi



vyslýchanými osobami, které měly být zadrženy a poslány do vazby, byl výslovně zmíněn i „regionální
tajemník pro zemědělství, který již z vládní funkce odstoupil“. V pozdějších zpravodajských relacích
téhož dne ovšem byla tato informace opravena v tom smyslu, že R. R. nebyl toho dne přítomen u
soudu v rámci vazebního jednání nebo výslechu a nebyl ani zadržen nebo obviněn.

R. proti stěžovatelce a novináři E. C. následně inicioval civilní řízení, v němž požadoval náhradu
nemajetkové újmy i škody z titulu zásahu do jeho osobnostních práv, konkrétně do osobní cti a
pověsti. Prvostupňový soud jeho návrhu v srpnu 2010 částečně vyhověl, když žalovaným uložil na
náhradě majetkové i nemajetkové újmy zaplatit celkově 145.758,97 EUR, z čehož stěžovatelka nesla
60 %. Odvolací soud však tento rozsudek v lednu 2012 změnil, když ve vztahu k E. C. řízení zastavil a
stěžovatelce uložil zaplatit toliko 10.000 EUR na náhradě nemajetkové újmy. K odvolání R. R. ovšem
toto  druhoinstanční  rozhodnutí  v  říjnu  2012  změnil  portugalský  Nejvyšší  soud,  a  to  tak,  že
stěžovatelce na náhradě nemajetkové újmy uložil zaplatit 50.000 EUR, na náhradě škody pak 65.758
EUR, a to s příslušenstvím. Této povinnosti stěžovatelka učinila zadost, když R. R. postupně zaplatila
z titulu uvedené náhrady s příslušenstvím celkem 145.988,28 EUR.

V průběhu uvedených  řízení,  konkrétně  od  10.  3.  2005 do  4.  11.  2013,  byl  R.  R.  poslancem
portugalského parlamentu za oblast Azorských ostrovů. V září 2013 byl zvolen starostou města Vila
Franca do Campo; funkci v říjnu 2017 obhájil.

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

TVRZENÉ PORUŠENÍ ČL. 10 ÚMLUVY

42. Stěžovatelka [původní výraz „applicant company“ překládáme zjednodušeně jako „stěžovatelka“
– pozn. překl.] namítala, že rozsudky vydané v její neprospěch porušily její právo na svobodu projevu.
Odvolávala se přitom na článek 10 Úmluvy, který zní takto:

„1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat
informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento článek nebrání
státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým společnostem.

2. Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat takovým formalitám,
podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v demokratické společnosti v
zájmu národní  bezpečnosti,  územní celistvosti  nebo veřejné bezpečnosti,  ochrany pořádku a předcházení
nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku
důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti soudní moci.“

A. Přijatelnost

43. Soud konstatuje, že stížnost stěžovatelky není zjevně neopodstatněná ve smyslu článku 35 odst. 3
písm.  a)  Úmluvy.  Dále  konstatuje,  že  není  nepřijatelná  ani  z  jiných  důvodů.  Musí  být  proto
prohlášena za přijatelnou.

B. Věc sama

(…)

2. Posouzení Soudu

a) Zda došlo k zásahu

52. Strany nerozporovaly, že rozsudek Nejvyššího soudu ukládající stěžovatelce zaplatit R. R. 50.000
EUR za nemajetkovou újmu a 65.758 EUR za škodu, které byly způsobeny zásahem do jeho práva na



dobrou pověst, představoval „zásah“ do výkonu svobody projevu stěžovatelky. Soud nevidí důvod,
proč by měl rozhodnout jinak.

b) Zda byl zásah stanoven zákonem a sledoval legitimní cíl

53. Strany se rovněž shodly na tom, že tento zásah měl právní základ. Soud taktéž konstatuje, že
namítaný zásah byl stanoven zákonem, konkrétně články 70 a 484 občanského zákoníku … Rovněž
konstatuje,  že namítaný zásah sledoval legitimní cíl  uvedený v článku 10 odst.  2 Úmluvy, a to
„ochranu pověsti nebo práv jiných“ – v daném případě práv R. R. Zbývá tak určit, zda byl „nezbytný v
demokratické společnosti“.

c) Zda byl zásah nezbytný v demokratické společnosti

(i) Obecné principy

54. Základní principy týkající se otázky, zda je zásah do svobody projevu „nezbytný v demokratické
společnosti“ ve smyslu článku 10 odst. 2 Úmluvy, jsou v judikatuře Soudu již ustáleny. Byly shrnuty
mimo jiné ve věci Bédat proti Švýcarsku (č. 56925/08, rozsudek velkého senátu ze dne 29. 3. 2016, §
48) a Magyar Jeti Zrt proti Maďarsku (č. 11257/16, rozsudek ze dne 4. 12. 2018, § 63–68).

55. Tisk hraje v demokratické společnosti zásadní roli. Ačkoli nesmí překračovat určité hranice,
zejména pokud se týče pověsti  a  práv druhých,  jakož i  potřeby zabránit  zveřejňování  důvěrně
získaných  informací,  jeho  povinností  je  přesto  zprostředkovávat  –  a  to  v  souladu  se  svými
povinnostmi a odpovědností – informace a myšlenky o všech záležitostech veřejného zájmu (viz výše
citovaný rozsudek Bédat, § 50, a tam uvedené případy).

56. Ochrana, kterou článek 10 poskytuje novinářům ve vztahu ke zpravodajství o otázkách obecného
zájmu, je totiž podmíněna tím, že novináři jednají v dobré víře v zájmu poskytování přesných a
spolehlivých informací v souladu s principy odpovědné žurnalistiky. Koncept odpovědné žurnalistiky
jakožto profesní činnosti, která požívá ochrany podle článku 10 Úmluvy, se neomezuje pouze na
obsah informací  shromažďovaných a/nebo šířených novináři.  Tento pojem v sobě zahrnuje také
zákonnost jednání novináře; skutečnost, že novinář jednal protiprávně, je poté relevantním, i když
nikoli rozhodujícím hlediskem při určování, zda jednal odpovědně (viz Pentikäinen proti Finsku, č.
11882/10, rozsudek velkého senátu ze dne 20. 10. 2015, § 90, a Bédat, citovaný výše, § 50, a odkazy
v něm uvedené).

57. Tyto úvahy hrají v dnešní době obzvláště důležitou roli s ohledem na vliv, kterým disponují média
v  současné  společnosti:  nejenže  informují,  ale  mohou  také  způsobem  prezentace  informací
naznačovat, jak tyto informace mají být hodnoceny. Ve světě, v němž je jednotlivec konfrontován s
obrovským množstvím informací šířených skrze tradiční i elektronická média a který zahrnuje stále
narůstající počet subjektů, nabývá kontrola dodržování novinářské etiky na významu (viz Stoll proti
Švýcarsku, č. 69698/01, rozsudek velkého senátu ze dne 10. 12. 2007, § 104). Pokud se jedná o
„povinnosti a odpovědnost“ novinářů, je potenciální dopad příslušného média, skrze nějž je projev
učiněn,  důležitým faktorem při  posuzování  přiměřenosti  zásahu.  V  této  souvislosti  Soud  uznal
potřebu vzít do úvahy skutečnost, že audiovizuální média mají bezprostřednější a silnější účinek než
tištěná média (viz Radio France a další proti Francii, č. 53984/00, rozsudek ze dne 30. 3. 2004, § 39).
Dříve  uvedená disponují  prostředky,  jak  prostřednictvím obrazů zprostředkovat  významy,  které
tištěná média předat nemohou (viz Jersild proti Dánsku, rozsudek ze dne 23. 9. 1994, č. 15890/89, §
31). Role televize a rozhlasu jako důvěrně známých zdrojů zábavy v soukromí posluchačova nebo
divákova domova jejich vliv dále umocňuje (viz Animal Defenders International proti Spojenému
království, č. 48876/08, rozsudek velkého senátu ze dne 22. 4. 2013, § 119).



58. Zejména pokud jde o případy řešené před soudy nebo o trestní vyšetřování, je nemyslitelné, aby
se o předmětu takových řízení v předstihu nebo v době, kdy probíhají,  nediskutovalo, ať už ve
specializovaných časopisech,  v  obecném tisku nebo mezi  širokou veřejností.  Nejenže je úkolem
sdělovacích prostředků tyto informace a myšlenky předávat, veřejnost má také právo je přijímat. Je
ovšem třeba vzít v úvahu právo každého na spravedlivý proces, jak je zajištěno článkem 6 odst. 1
Úmluvy, které v trestních věcech zahrnuje právo na nestranný soud a právo na presumpci neviny (viz
výše citovaný rozsudek Bédat, § 51, a Tourancheau a July proti Francii, rozsudek ze dne 24. 11.
2005, č. 53886/00, § 66). Jak Soud již několikrát zdůraznil, toto musí mít novináři na paměti při
komentování probíhajících trestních řízení, neboť hranice přípustného komentáře nemohou sahat až
k výrokům způsobilým, ať už záměrně či nikoli, ohrozit šance osoby na spravedlivý proces nebo
podkopat  důvěru  veřejnosti  v  roli  soudů při  výkonu trestní  justice  (viz  Worm proti  Rakousku,
rozsudek ze dne 29. 8. 1997, č. 22714/93, § 50; Campos Dâmaso proti Portugalsku, rozsudek ze dne
24. 4. 2008, č. 17107/05, § 31; Pinto Coelho proti Portugalsku, rozsudek ze dne 28. 6. 2011, č.
28439/08, § 33; a Ageyevy proti Rusku, č. 7075/10, rozsudek ze dne 18. 4. 2013, § 225).

59. Pokud má Soud rozhodnout o střetu dvou práv požívajících stejné ochrany podle Úmluvy, musí
zvážit konkurenční zájmy. Posouzení stížnosti by se v zásadě nemělo lišit podle toho, zda ji k Soudu
podala podle článku 8 Úmluvy osoba, jíž se dotýkal urážlivý článek, nebo podle článku 10 Úmluvy
autor tohoto článku, protože tato dvě práva si v zásadě zasluhují stejnou úctu (viz kromě mnoha
jiných autorit Couderc a Hachette Filipacchi Associés proti Francii, č. 40454/07, rozsudek velkého
senátu ze dne 10. 11. 2015, § 91). V souladu s tím by měl být teoreticky prostor pro uvážení v obou
případech totožný (viz Axel Springer AG proti Německu, rozsudek velkého senátu ze dne 7. 2. 2012,
č. 39954/08, § 87, a Von Hannover proti Německu (č. 2), č. 40660/08 a 60641/08, rozsudek velkého
senátu ze dne 7. 2. 2012, § 106, a případy v nich citované).

60. V této souvislosti Soud zdůrazňuje, že za účelem použitelnosti článku 8 musí útok na osobu
dosáhnout  určitého  stupně  závažnosti  a  musí  být  proveden  tak,  že  způsobuje  újmu  osobnímu
požívání  práva na respektování  soukromého života (viz  mimo jiné výše citovaný rozsudek Axel
Springer, § 83, a rozsudek Denisov proti Ukrajině, č. 76639/11, rozsudek velkého senátu ze dne 25.
9. 2018, § 112).

61. Rovněž Soud připomíná, že pokud vnitrostátní orgány poměřily dotčené zájmy v souladu s kritérii
stanovenými v  judikatuře Soudu,  Soud názor  vnitrostátních soudů nahradí  pouze ze závažných
důvodů (viz MGN Limited proti Spojenému království, č. 39401/04, rozsudek ze dne 18. 1. 2011, §
150 a 155; Palomo Sánchez a další proti Španělsku, č. 28955/06 a 3 ostatní, rozsudek ze dne 12. 9.
2011, § 57; a Haldimann a další proti Švýcarsku, č. 21830/09, rozsudek ze dne 24. 2. 2015, § 54–55).
Analogickou úvahu je nutno uplatnit při poměřování práv garantovaných článkem 10 a článkem 6
odst. 1 (viz výše citovaný rozsudek Bédat, § 53).

62. Soud dále shledal, že nejdůkladnější kontrola z jeho strany je nutná, pokud jsou přijatá opatření
nebo sankce uložené vnitrostátním orgánem způsobilé, jako v tomto případě, odradit tisk od účasti
na debatách o věcech legitimního veřejného zájmu (viz Bladet Tromsø a Stensaas proti Norsku, č.
21980/93, rozsudek velkého senátu ze dne 20. 5. 1999, § 64).

(ii) Aplikace těchto principů v tomto případě

(α) Zda zprávy přispěly k debatě veřejného zájmu a zda R. R. byl veřejně známou osobou

63. Soud shledal, že napadené výroky tvořilo několik úvodních reportáží v hlavním vysílacím čase
večerních a poledních zpráv o probíhajícím vyšetřování sítě zapletené do sexuálního zneužívání
nezletilých na Azorských ostrovech … Není pochyb o tom, že napadené reportáže zprostředkovávaly
informace veřejného zájmu (srovnej Bergens Tidende a další proti Norsku, č. 26132/95, rozsudek ze



dne 2. 5. 2000, § 51; Colaço Mestre a SIC – Sociedade Independente de Comunicação, S.A. proti
Portugalsku, č. 11182/03 a 11319/03, rozsudek ze dne 26. 4. 2007, § 27; a Haldimann a další,
citováno výše, § 56).

64. Pokud jde o R. R., Soud konstatuje, že je veřejně známou osobou jak v rámci svého regionu na
Azorských ostrovech, tak v celé zemi …, a že v době odvysílání reportáží zastával vysokou politickou
funkci regionálního tajemníka pro zemědělství a rybolov ….

(β) Způsob získání informací a obsah, forma a důsledky napadených výroků

65. Soud konstatuje, že se mělo za prokázané, že zprávy z 6. a 7. 12. 2003 pocházely z různých
zdrojů shromážděných prostřednictvím investigativní zprávy sestavené jednak stěžovatelkou, jednak
předním týdeníkem Expresso. Rovněž podotýká, že v této chvíli rozšiřované skutečnosti již byly dříve
zveřejněny ve vydání týdeníku Expresso ze dne 6. 12. 2003 … Pokud jde o zprávu ze dne 9. 1. 2004,
mělo se za prokázané, že zdrojem informací byli reportéři pracující pro stěžovatelku, přičemž jeden
z nich, E. C., byl v době večerního výslechu přítomen v blízkosti okresního soudu v Ponta Delgada …

66. Soud si je vědom toho, že s ohledem na obsah reportáží a zvláštní stigma spojené s trestnými
činy sexuální  povahy týkajícími  se  dětí  mohou tvrzení  o  účasti  na tomto typu trestné činnosti
způsobit újmu osobnímu požívání práva na respektování soukromého života.

67. Pokud jde o sporné výroky, Soud konstatuje, že v případě reportáží ze dne 6. a 7. 12. 2003 R. R.
sice  nebyl  identifikován  přímo,  přesto  však  byl  snadno  identifikovatelný  …  Ačkoli  tedy  dané
reportáže byly výsledkem novinářské investigace vedené stěžovatelkou a společností Expresso, které
veřejnost obecně považovala za spolehlivá zpravodajská média, mohly [R. R.] způsobit újmu.

68. Pokud jde o reportáž v rámci zpravodajství ze dne 9. 1. 2004, stěžovatelka uznala, a to i přes
opravu provedenou o několik hodin později, že nepravdivá zmínka o zatčení R. R. a jeho výslechu
policií  v této konkrétní reportáži porušila právo R. R. na dobrou pověst a čest … Soud rovněž
dovozuje, že stěžovatelka nejednala odpovědně, když uvedla, že R. R. byl zatčen a vyslýchán policií,
zejména jelikož si byla vědoma rozšiřování této zprávy prostřednictvím médií jak v tuzemsku, tak v
zahraničí  …  Proto  existovaly  závažné  důvody  pro  uložení  sankce  stěžovatelce  pro  nepravdivé
informování. Soud nicméně konstatuje, že stěžovatelka toto pochybení napravila několik hodin po
zveřejnění zprávy …, což tedy omezilo újmu na pověsti R. R. jak co do rozsahu, tak co do jejího trvání
(srovnej Falter Zeitschriften GmbH proti Rakousku, č. 26606/04, rozsudek ze dne 22. 2. 2007, § 25).
Dále má Soud za to, že ačkoli vnitrostátní soudy vzaly za prokázané, že na různých internetových
platformách bylo stále možné nalézt zmínky o možném zapojení R. R. do předmětné trestné činnosti
…, R. R. se krátce po dotčené reportáži stěžovatelky vrátil do své politické funkce. V letech 2005 až
2013 působil jako poslanec národního parlamentu a dodnes zůstává uznávaným a aktivním politikem
… Zbývá tedy určit, zda částka, kterou bylo stěžovatelce uloženo zaplatit R. R. na náhradě újmy, byla
způsobené újmě přiměřená.

(γ) Závažnost sankcí

69.  Soud  poznamenává,  že  Nejvyšší  soud  uložil  stěžovatelce  zaplatit  R.  R.  50.000  EUR  za
nemajetkovou újmu a 65.758 EUR za újmu majetkovou.  S připočtením zákonných úroků činila
celková částka, kterou měla stěžovatelka zaplatit, 145.988,28 EUR … Ačkoli nelze uzavřít, že na
právu na dobrou pověst a čest  R.  R.  nebyla způsobena žádná újma, Soud považuje za obtížné
akceptovat,  že újma na pověsti  R.  R.  byla  v  tomto případě natolik  závažná,  aby odůvodňovala
přiznání odškodnění v takové výši. Tato výše odškodnění, vysoká i ve srovnání s předchozími případy
týkajícími se Portugalska, které Soud posuzoval (srovnej Público – Comunicação Social, S.A. a ostatní
proti Portugalsku, č. 39324/07, rozsudek ze dne 7. 12. 2010, § 55), je rovněž způsobilá odradit tisk



od účasti na debatách o věcech legitimního veřejného zájmu a má odstrašující účinek na svobodu
projevu a tisku (srovnej Bozhkov proti Bulharsku, č. 3316/04, rozsudek ze dne 19. 4. 2011, § 55;
Medipress-Sociedade Jornalística, Lda proti Portugalsku, č. 55442/12, rozsudek ze dne 30. 8. 2016, §
45; a Público – Comunicação Social, S.A. a ostatní, citováno výše, § 55; viz také, mutatis mutandis,
Pais Pires de Lima proti Portugalsku, č. 70465/12, rozsudek ze dne 12. 2. 2019, § 67). Soud ji proto
za okolností projednávaného případu považuje za nepřiměřenou.

(δ) Závěr

70. Výše uvedené úvahy dovolují Soudu učinit závěr, že zásah do práva stěžovatelky na svobodu
projevu  byl  nepřiměřený  a  nebyl  „nezbytný  v  demokratické  společnosti“  ve  smyslu  článku  10
Úmluvy.

71. Došlo tedy k porušení článku 10 Úmluvy.

(…)

VÝROK

Z těchto důvodů Soud jednomyslně

1. Prohlašuje stížnost za přijatelnou;

2. Rozhoduje, že došlo k porušení článku 10 Úmluvy;

(…)

(Zpracovali JUDr. Robert Waltr a Mgr. Jan Strya)


