
Informationsverein Lentia a ostatní proti
Rakousku, rozsudek ze dne 24. 11. 1993
Stěžovatel: Informationsverein Lentia a ostatní

Žalovaný stát: Rakousko

Číslo stížnosti: 13914/88, 15041/89, 15717/89, 15779/89 a 17207/90

Datum: 24.11.1993

Článek Úmluvy: čl. 10
čl. 14

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: diskriminace, svoboda projevu/sdělovací prostředky, televizní a rozhlasové vysílání

Významnost: 1

EVROPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA

24. listopadu 1993

VĚC INFORMATIONSVEREIN LENTIA A OSTATNÍ

(Rozsudek ve věci Informationsverein Lentia a ostatní versus Rakousko)

Evropský soud pro lidská práva zasedající v souladu s článkem 43 Úmluvy o ochraně lidských práv a
základních svobod (dále jen „Úmluva“) a příslušných ustanovení Jednacího řádu jako Senát, který
tvořili soudci R. Ryssdal, předseda, R. Bernhardt, F. Matscher, A. Spielmann, E. Palmová, F. Bigi, A.
B. Baka, G. Mifsud Bonnici a dále M. – A. Eissen, tajemník Soudu, a H. Petzold, zástupce tajemníka
Soudu, po neveřejné poradě, která se konala ve dnech 29. května a 28. října 1993, vynáší následující
rozsudek, který byl přijat posledně uvedeného dne:

POSTUP

Případ byl postoupen Soudu Evropskou komisí pro lidská práva (dále jen „Komise“) dne 26.1.
října 1992, a to v rámci tříměsíční lhůty stanovené článkem 32 § 1 a článkem 47 Úmluvy. Tomu
předcházelo podání pěli  stížností  (č.  13914/88, č.  15041/89, č.  15717/89, č.  15779/89 ač.
17207/90)  proti  Rakouské  republice,  předložených  Komisi  dle  článku  25  společností
„Informationsverein  Lentia“,  panem  Jorgem  Haiderem,  společností  „Arbeitsgemeinschaft
Offenes Radio“, panem Wilhelmern Weberem a společností „Radio Melody GmbH“, rakouskými
právnickými a fyzickými osobami, ve dnech 16. dubna 1989, 27. září 1989, 18. září 1989 a 20.
srpna 1990.
Žádost Komise se opírala o články 44 a 48 a o prohlášení, jímž Rakousko uznalo obligatorní2.
jurisdikci Soudu (článek 46). Účelem žádosti bylo docílit rozhodnutí o tom, zda skutkový děj
případu zakládá porušení závazků žalovaného státu podle článků 10 a 14 Úmluvy.



V odpovědi na dotaz podle ust. 33 § 3 (d) Jednacího řádu stěžovatelé prohlásili, že si přejí3.
zúčastnit se řízení, a určili advokáty, kteří je budou zastupovat (ust. 30). Předseda Soudu
těmto advokátům povolil používat německý jazyk (ust. 27 § 3).
Do ustaveného Senátu byl jmenován ex officio pan F. Matscher, zvolený soudce rakouské státní4.
příslušnosti (článek 43 Úmluvy), a pan R. Ryssdal, předseda Soudu (ust. 21 § 3 /b/). Dne 13.
října 1992 předseda Soudu za přítomnosti tajemníka Soudu vylosoval jména ostatních sedmi
členů, jimiž se stali pan R. Bernhardt, pan L. – E. Pettiti, pan A. Spielmann, paní E. Palmová,
pan F. Bigi, pan A. B. Baka a pan G. Mifsud Bonnici (článek 43 in fine Úmluvy a ust. 21 § 4).
Pan Ryssdal se ujal funkce předsedy Soudu a prostřednictvím tajemníka Soudu konzultoval se5.
zástupcem rakouské vlády (dále jen „Vláda“), s advokáty stěžovatelů a s delegátem Komise
postup řízení (ust. 37 § 1 a 38). V souladu s následně vydaným nařízením obdržel tajemník
Soudu dne 15. dubna podáni Vlády a ve dnech 29. a 31. března a 13. dubna 1993 podání
stěžovatelů – spolu s jejich žádostmi podle článku 50 Úmluvy. Dne 27. dubna předložila Komise
různé listiny, které si vyžádal tajemník Soudu na základě pokynů předsedy.
Dne 29. března 1993 povolil  předseda na základě ust.  37 § 2 organizacím „Article 19“ a6.
„Interights“ (dvě mezinárodní  organizace působící  v  oblasti  lidských práv),  aby předložily
písemné připomínky ke  specifickým aspektům tohoto  případu.  Jejich  připomínky obdržela
kancelář Soudu dne 11. května.
V souladu s rozhodnutím předsedy se veřejné ústní jednání konalo v Paláci lidských práv ve7.
Strasbourgu dne 25. května 1993.

K Soudu se dostavili:

(a) za Vládu

Cede,  velvyslanec,  právní  poradce  na  Ministerstvu  zahraničních  věcí,  zástupce  Vlády,  S.1.
Berneggerová, Spolkové kancléřství, poradce;

(b) za Komisi

A. Frowein, delegát;1.

(c) za stěžovatele

Böhmdorier,  advokát,  W.  Haslauer,  advokát,  T.  Hohne,  advokát.  G.  Lehner.  advokát,  H.1.
Tretter, poradci.

Soud vyslechl prohlášení výše zmíněných zástupců, jakož i jejich odpovědi na jeho otázky.

SKUTKOVÁ ZJIŠTĚNÍ

Zvláštní okolnosti případu1.
Informationsverein Lentia2.
První stěžovatel, sdružení spoluvlastníků a obyvatel obytně čtvrti v Linci zahrnující 458 bytů a3.
30 obchodů, navrhl zdokonalit komunikaci mezi svými členy zavedením interní sítě kabelové
televize. Její programy měly být omezeny na otázky společného zájmu zaměřeného na Členská
práva.
Dne 9. června 1978 požádal první stěžovatel o provozní licenci ve smyslu telekomunikačního4.
zákona  (Fernmeldegesetz,  viz  níže  odstavec  17).  Jelikož  Regionální  ředitelství  pošt  a
telekomunikací  v  Linci  (Post-und Telegraphendirektion)  neodpovědělo v  šestiměsíční  lhůtě
stanovené článkem 73 zákona o správním řízení (Allgemeines Verwaltungsverfahrensgesetz),
obrátilo se sdružení na generální ředitelství poštovní a telegrafní správy (Generaldirektion für
die Post-und Telegraphenverwaltung) při Spolkovém ministerstvu dopravy (Bundesministerium



für Verkehr). Generální ředitelství zamítlo žádost dne 23. listopadu 1979. Podle jeho názoru
ústavní zákon zaručující nezávislost vysílání (Bundesverfassungsgesetz über die Sicherung der
Unabhängigkeit  des  Rundfunks,  „Ústavní  zákon  o  vysílání“,  viz  níže  odstavec  19)  udělil
spolkovému zákonodárnému orgánu  výlučnou  pravomoc  upravovat  tuto  činnost;  spolková
legislativa využila toto oprávnění pouze jednou, a to vydáním zákona o Rakouském rozhlase
(Bundesgesetz über die Aufgaben und die Einrichtung des Österreichischen Rundfunks, viz
níže odstavec 20). Z toho vyplývá, že o takovou licenci nemůže žádat žádná jiná osoba, protože
by takováto žádost postrádala právní základ. Kromě toho článek 10 Úmluvy nebyl porušen,
protože zákonodárný orgán – jakožto tvůrce ústavních zákonů – pouze použil své pravomoci,
aby zavedl systém licencí v souladu s třetí větou odstavce 1.
Poté se první stěžovatel obrátil na Ústavní soud se stížností, že byl porušen článek 10; soud5.
vynesl  rozsudek  dne  16.  prosince  1983.  Ústavní  soud  se  přiklonil  k  názoru,  že  svoboda
zakládání  rozhlasových  a  televizních  vysílacích  stanic  podléhá  pravomoci  svěřené
zákonodárnému orgánu podle odstavce 1 in fine a odstavce 2 článku 10 (Gesetzesvorbehalt).
Proto správním rozhodnutím může být toto ustanovení porušeno jen tehdy, prokáže-li se, že
postrádá právní základ nebo že jeho právní základ je protiústavní nebo že bylo aplikováno
arbitrárně (in denkunmöglicher Weise an/ge/wendet). Kromě toho ústavní zákon o vysílání
zavedl systém, který podrobil činnost tohoto typu poskytování licence (Konzession) spolkovému
zákonodárnému orgánu. Tímto systémem se zamýšlelo zajistit objektivitu a rozdílnost názorů
(Meinungsvielfalt) a bylo by neefektivní, kdyby každý mohl získat požadované oprávnění. Za
daných  okolností  je  právo  na  vysílání  omezeno  na  Rakouský  rozhlas  (Österreichischer
Rundfunk,  ÖRF),  protože k zákonu upravujícímu tuto organizaci  nebyly  vydány prováděcí
předpisy.  V rozporu s tímto tvrzením první  stěžovatel  zamýšlel  fakticky vysílat  ve smyslu
ústavního zákona, protože jeho programy byly určeny obecně posluchačům různého složení.
Zákon o vysílání je tudíž právním základem pro dané rozhodnutí. Z uvedených důvodů Ústavní
soud stížnost zamítl a postoupil ji správnímu soudu.
Dne 10.  září  1986 převzal  správní  soud v  podstatě  důvody uvedené Ústavním soudem a6.
stížnost prvního stěžovatele rovněž zamítl.
Jörg Haider7.
V  letech  1987  až  1989  vypracoval  druhý  stěžovatel,  spolu  s  dalšími  osobami,  návrh  na8.
vytvoření soukromé rozhlasové stanice Korutany. Později se však této myšlenky vzdal, a to
poté,  kdy  se  seznámil  se  studií,  podle  níž  by  byl  nemohl  podle  aplikovatelného práva  v
interpretaci Ústavního soudu získat nezbytnou licenci. Proto o žádnou ani nepožádal.
Arbeitsgemeinschaft Offenes Radio (AGORA)9.
Třetí stěžovatel, rakouské sdružení a člen Fédération européenne des radios libres (FERL –10.
Evropská  federace  svobodných  rozhlasů),  plánuje  zřídit  rozhlasovou  stanici  v  jižních
Korutanech s cílem vysílat v němčině a ve slovinštině nekomerční rozhlasové programy, jejichž
tvůrci již provozují povolenou mobilní rozhlasovou stanici v Itálii.
V  roce  1988  AGORA  požádala  o  licenci.  Její  žádost  byla  zamítnuta  ředitelstvím  pošt  a11.
telekomunikací v Klagenfurtu dne 19. prosince 1989 a poté Generálním ředitelstvím ve Vídni
dne 9. srpna 1990. Dne 30. září 1991, na základě vlastní judikatury (viz výše odstavec 10),
Ústavní soud zamítl odvolání proti tomuto rozhodnutí.
Wilhelm Weber12.
Čtvrtý stěžovatel je akcionářem italské společnosti provozující komerční rozhlasovou stanici13.
vysílající do Rakouska, který si přeje vykonávat v této zemi stejnou činnost. Avšak s ohledem
na platnou právní úpravu se rozhodl nepředkládat příslušným orgánům žádnou žádost.
Radio Melody GmbH14.
Pátým stěžovatelem je soukromá společnost s ručením omezeným, vytvořená podle rakouského15.
práva.  Dne  8.  listopadu  1988  požádala  tato  společnost  Regionální  ředitelství  pošt  a
telekomunikací v Linci o přidělení frekvence, aby mohla provozovat místní rozhlasovou stanici,
kterou zamýšlela zřídit v Salzburgu. Dne 28. dubna 1989 byla tato žádost zamítnuta, což bylo



potvrzeno dne 12. července 1989 Generálním ředitelstvím a dne 18. června 1990 Ústavním
soudem, který opřel své rozhodnutí o rozsudek ze dne 16. prosince 1983 (viz výše odstavec
10).
Relevantní vnitrostátní právo16.
Zákon o telekomunikacích ze dne 13. července 1949 („Fernmeldegesetz“)17.
Podle zákona o telekomunikacích ze dne 13. července 1949 „právo zřizovat a provozovat18.
telekomunikační  zařízení  (Fernmeldeanlagen) přísluší  výlučně spolkovým orgánům (Bund)“
(článek 2 § 1). Ty však mohou pověřit fyzické či právnické osoby, aby toto právo vykonávaly
ohledně specifických zařízení  (článek 3 §  1).  Licence se nevyžaduje za určitých okolností
včetně sestavení zařízení v mezích soukromého majetku (článek 5).
Ministerské  nařízení  ze  dne  18.  září  1961  o  soukromých  telekomunikačních  zařízeních19.
(„Verordnung  des  Bundesministeriums  für  Verkehr  und  Elektrizitätswirtschaft  über
Privatfernmeldeanlagen“)
Ministerské nařízení ze dne 18. září 1961 o soukromých telekomunikačních zařízeních stanoví20.
inter  alia  podmínky  pro  zřizování  a  provozování  soukromých  telekomunikačních  zařízení
podléhajích dohledu spolkových orgánů. Avšak s ohledem na judikaturu nemůže být právním
základem pro poskytování licencí.
Ústavní  zákon  ze  dne  10.  července  1974  zaručuj íc í  nezávis lost  vysí lání21.
(„Bundesverfassungsgesetz über die Sicherung der Unabhängigkeit des Rundfunks“)
Podle článku 1 Ústavního zákona ze dne 10. července 1974 zaručujícího nezávislost vysílání,22.
„… 2. Vysílání je upraveno podrobnějšími předpisy, které stanoví spolkový zákon. Tento zákon
musí  inter  alia  obsahovat  ustanovení  zaručující  objektivnost  a  nestrannost  informací,
rozdílnost názorů, vyváženost programů a nezávislost osob a orgánů odpovědných za plnění
povinností definovaných v odstavci 1. 3. Vysílání ve smyslu odstavce 1 je veřejnou službou.“
Zákon ze dne 10. července 1974 o úkolech a zřízení Rakouského rozhlasu („Bundesgesetz über23.
die Aufgaben und die Einrichtung des Österreichischen Rundfunks“)
Zákonem ze dne 10. července 1974 o úkolech a zřízení národního rozhlasu byl zřízen Rakouský24.
rozhlas  se  statutem  autonomní  veřejnoprávní  společnosti.  Rakouský  rozhlas  je  povinen
poskytovat kompletní důležité informace z oblasti politické, ekonomické, kulturní a sportovní;
za tímto účelem je povinen vysílat, v souladu s požadavky na objektivitu a rozdílnost názorů,
zejména aktuality, reportáže, komentáře a kritické názory (článek 2 § 1 / 1 /), a to cestou
nejméně dvou televizních kanálů a tří rozhlasových stanic, z nichž jedna musí mít regionální
povahu  (článek  3).  Vysílací  čas  musí  být  vyčleněn  pro  politické  strany  zastoupené  ve
spolkovém  parlamentu  a  zastupitelským  sdružením  (článek  5  §  1).  Kontrolní  komise
(Kommission zur Wahrung des Rundfunksgesetzes) rozhoduje o všech sporech týkajících se
provádění výše uvedeného zákona, který nespadá pod jurisdikci správního orgánu nebo soudu
(články 25 a 27). Je složena ze sedmnácti nezávislých členů včetně devíti soudců jmenovaných
na dobu čtyř let prezidentem republiky na návrh spolkové vlády.
Judikatura týkající se „pasivního“ kabelového vysílání25.
Dne 8. července 1992 rozhodl správní soud, že ústavní zákon ze dne 10. července 1974 (viz26.
výše odstavec 19) se nevztahuje na „pasivní“ kabelové vysílání, neboli na vysílání programů
jako celku přijímaných anténou. Proto pouhá skutečnost, že takové programy pocházely z cizí
stanice a byly určeny především nebo výlučně rakouským posluchačům, nemůže být důvodem
pro odmítnutí licence nezbytné pro tento typ provozu.
Následný vývoj27.
Dne  1.  ledna  1994  má  vstoupit  v  platnost  zákon  o  regionálních  rozhlasových  stanicích28.
(Regionalradiogesetz, Úřední věstník /Bundesgesetzblatt/ č. 1993/506). Tento zákon umožní
orgánům, aby za určitých podmínek udělovaly fyzickým nebo právnickým osobám licence ke
zřizování a provozu regionálních rozhlasových stanic.

ŘÍZENÍ PŘED KOMISÍ



Stěžovatelé podali své stížnosti Komisi v různých dnech mezi 16. dubnem 1987 a 20. srpnem23.
1990 (stížnosti č. 13914/88, č. 15041/89, č. 15717/89, č. 15779/89 a č. 17207/90). Tvrdili, že
nemožnost  získat  provozní  licenci  znamená  nespravedlivý  zásah  do  jejich  práva  sdělovat
informace a porušuje článek 10. První a třetí stěžovatel si stěžovali na diskriminaci (ang. the
diserimination, franc. la distinction – viz ukázka na str. 45) odporující článku 14 ve spojení s
článkem 10. Pátý stěžovatel navíc tvrdil, že byl porušen článek 6, protože neměl možnost
předložit spor „soudu“ ve smyslu tohoto ustanovení.
Komise nařídila spojit tyto stížnosti dne 13. července 1990 a dne 14. ledna 1992. Dne 15. ledna24.
1992 shledala stížnosti týkající se článků 10 a 14 přípustnými a stížnost na porušení článku 6
prohlásila za nepřípustnou. Ve své zprávě ze dne 9. září 1992 (vypracované podle článku 31)
vyjádřila Komise tento názor:

(a) že byl porušen článek 10 (jednomyslně, pokud jde o prvního stěžovatele, a čtrnácti hlasy k
jednomu, pokud jde o ostatní);

(b) že není nutné se navíc zabývat případem z hlediska článku 14 (jednomyslně, pokud jde o prvního
stěžovatele, a čtrnácti hlasy k jednomu, pokud jde o třetího stěžovatele).

Konečné návrhy Vlády

Vláda požádala Soud, aby „stanovil,  že článek 10 nebyl porušen, a to ani samotný ani ve25.
spojení se článkem 14.“

PRÁVNÍ ZJIŠTĚNÍ

Údajné porušení článku 101.
Stěžovatelé uváděli, že nemohli zřídit rozhlasovou stanici nebo, v případě Informationsverein2.
Lentia, televizní stanici, protože podle rakouských právních předpisů bylo toto právo vymezeno
pouze pro Rakouský rozhlas. Tvrdili, že tím byl vytvořen monopol neslučitelný s článkem 10,
který stanoví toto: „1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu
zastávat  názory a přijímat a rozšiřovat  informace nebo myšlenky bez zasahování  státních
orgánů a bez ohledu na hranice.  Tento článek nebrání  státům, aby vyžadovaly udělování
povolení  rozhlasovým,  televizním  nebo  filmovým  společnostem.  2.  Výkon  těchto  svobod,
protože zahrnuje i povinnosti i odpovědnost, může podléhat takovým formalitám, podmínkám,
omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v demokratické společnosti
v  zájmu národní  bezpečnosti,  předcházení  nepokojům a  zločinnosti,  ochrany  zdraví  nebo
morálky,  ochrany  pověsti  nebo  práv  jiných,  zabránění  úniku  důvěrných  informací  nebo
zachování autority a nestrannosti soudní moci.“ Vláda toto tvrzení popírala, zatímco Komise je
přijala.
Soud zjišťuje, že daná omezení znamenají „zasahování“ do výkonu svobody stěžovatelů na3.
šíření informací a myšlenek; žádná ze stran řízení toto stanovisko nezpochybňovala. Vzniká tak
jediná otázka, zda bylo toto zasahování oprávněné. V této souvislosti skutečnost, že pan Haider
a pan Weber nikdy nepožádali o licenci k vysílání (viz výše odstavce 12 a 15), nemá žádný
význam; před Komisí Vláda uznala, že lze oba tyto stěžovatele pokládat za poškozené osoby a
ani před Soudem netvrdila opak.
Vláda tvrdila, že dostatečný základ pro napadané zasahování lze nalézt v odstavci 1 in fine,4.
který je třeba podle jejího názoru interpretovat samostatně. Podpůrně pak tvrdila, že napadené
zasahování rovněž splňuje podmínky stanovené v odstavci 2.
Soud připomíná, že předmět a účel třetí věty článku 10 § 1 a rozsah jeho aplikace je třeba5.
chápat v kontextu tohoto článku jako celku a zejména ve vztahu k požadavkům odstavce 2, pod
který spadají licenční opatření (viz rozsudek ve věci Groppera Radio AG versus Švýcarsko ze
dne 28. března 1990, Série A č. 173, str. 24, § 61 a rozsudek ve věci Autronic AG versus



Švýcarsko ze dne 22. května 1990, Série A č. 178, str. 24, § 52). Je proto nezbytné se ujistit o
kompatibilitě inkriminovaného režimu s oběma těmito ustanoveními.
Odstavec 1, třetí věta6.
Podle názoru Vlády licenční systém zakotvený na konci odstavce 1 umožňuje státům nejen7.
upravovat technické aspekty audiovizuální činnosti, nýbrž i určit její místo a roli v moderní
společnosti. Vláda tvrdila, že to jasně vyplývá ze znění třetí věty odstavce 1, která je méně
restriktivní než znění odstavce 2 a článku 11, takže umožňuje rozsáhlejší zasahování veřejných
orgánů do dané svobody. Toto ustanovení současně ponechává státům širší rozsah pro úvahu
při definování jejich mediální politiky a její realizaci. Ta může dokonce nabýt formy monopolu
veřejné  služby  vysílání,  zejména  v  případech,  jako  je  tomu v  Rakousku,  kde  je  jediným
prostředkem státu při garantování objektivity a nestrannosti zpráv, vyváženého zastoupení
názorů všech odstínů a nezávislosti osob a orgánů odpovědných za programy.
Podle  stěžovatelů  předpisy  platné  v  Rakousku,  a  zejména monopol  Rakouského rozhlasu,8.
podstatně odrážejí přání státních orgánů zabezpečit politickou kontrolu audiovizuálních médií,
a to ke škodě pluralismu a svobody umění. Vyloučením konkurence slouží tyto předpisy navíc
ochraně ekonomické existence Rakouského rozhlasu za cenu závažného zasahování do chodu
svobodného podnikání. Stručné řečeno, tyto předpisy nerespektují třetí větu odstavce 1.
Jak již Soud dříve konstatoval, účelem tohoto ustanovení je zjednat jasno v tom. že státy mohou9.
regulovat prostřednictvím systému licencí  strukturu rozhlasového vysílání  na svém území,
zejména pak jeho technické aspekty (viz výše zmíněný rozsudek ve věci Groppera Radio AG a
ostatní, Série A č. 173, str. 24, § 61). Ty jsou bezesporu důležité, avšak udělení nebo odmítnutí
licence  může  být  také  podmíněno  dalšími  aspekty,  jakými  jsou  například  povaha  a  cíle
navrhované stanice, její potenciální posluchači na celostátní, regionální či místní úrovni, práva
a potřeby určitých posluchačů a závazky vyplývající z mezinárodněprávních dokumentů. To
může vést k zasahování, jehož cíle budou legitimní ve světle třetí věty odstavce 1, i  když
nebudou odpovídat žádnému z cílů uvedených v odstavci 2. Slučitelnost takového zasahování s
Úmluvou musí být však přesto posouzena ve světle dalších požadavků odstavce 2.
Systém monopolu používaný v Rakousku může přispívat ke kvalitě a vyváženosti programů10.
prostřednictvím kontroly nad médii,  svěřené tímto státním orgánům. Za okolností  daného
případu je tudíž v souladu se třetí větou odstavce 1. Zbývá však posoudit, zda rovněž splňuje
relevantní podmínky odstavce 2.
Odstavec 211.
Napadené zasahování bylo – a žádný z účastníků řízení to nezpochybňoval – „v souladu se12.
zákonem“. Jeho cíl již byl Soudem shledán legitimním (viz výše odstavce 32 – 33). Na druhé
straně  však  vzniká  problém  vyplývající  z  otázky,  zda  toto  zasahování  bylo  „nezbytné  v
demokratické společnosti“.
Smluvní státy mají k dipozici určitý rozsah volné úvahy při posuzování potřeby zásahu, avšak13.
ten je spojen s evropskou kontrolou, jejíž rozsah je proměnlivý v závislosti na okolnostech. V
případech jako je tento,  kdy došlo k zasahování do výkonu práv a svobod garantovaných
článkem 10  odst.  1,  musí  být  tato  kontrola  přísná  s  ohledem na  důležitost  –  průběžné
zdůrazňovanou Soudem – daných práv. Nezbytnost jakéhokoli omezení musí být přesvědčivě
prokázána (viz mimo jiné výše citovaný rozsudek ve věci Autronic AG, Série Ač. 178, str. 26-27,
§ 61).
Vláda upozornila v první řadě na politický rozměr činnosti audiovizuálních médií, který se v14.
Rakousku odráží v cílech vytyčených pro tato média článkem 1 § 2 ústavního zákona o vysílání,
jmenovitě  garantovat  objektivitu  a  nestrannost  informací,  rozdílnost  názorů,  vyváženost
programů a nezávislost osob a orgánů odpovědných za tvorbu programů (viz výše odstavec
20). Podle názoru Vlády pouze stávající systém spočívající na monopolu Rakouského rozhlasu
umožnil státním orgánům zajistit splnění těchto požadavků. Proto platná legislativa a statut
Rakouského  rozhlasu  zajistily  nezávislost  tvorby  programů,  svobodu novinářů  a  vyvážené
zastoupení politických stran a sociálních skupin v orgánech řízení. Při rozhodování o tom, zda



stávající systém zachovat, stál již několikrát postupoval v rámci mezí pro volnou úvahu, které
se přijetím Úmluvy nezměnily; států, které v té době měly odlišné systémy, bylo velmi málo. S
ohledem na rozdílnost struktur, které nyní v této oblasti existují, není možno vážně tvrdit, že se
v mezidobí vytvořil skutečný evropský systém.
Stěžovatelé tvrdili, že k ochraně veřejného mínění před manipulací není nikterak nezbytný15.
veřejný monopol v audiovizuálních médií, neboť jinak by bylo rovněž nezbytné mít takovýto
monopol  i  pro  tisk.  Naopak,  právě  různorodost  stanic  a  programů  zabezpečuje  rozvoj
pluralismu a objektivity. Rakouské orgány skutečně usilují o to, aby si zachovaly politickou
kontrolu nad vysíláním.
Soud  nepřetržitě  zdůrazňuje  základní  úlohu  svobody  projevu  v  demokratické  společnosti,16.
zejména tam. kde pomáhá prostřednictvím tisku šířit  informace nebo myšlenky obecného
zájmu, které je veřejnost navíc oprávněna získat (viz například, mutatis mutandis. rozsudek ve
věci Observer a Guardian versus Spojené království ze dne 26. listopadu 1991, Série A č. 216,
str.  29  –  30.  §  59).  Takovémuto  závazku  nelze  úspěšně  dostát,  nespočívá-li  na  principu
pluralismu,  jehož  je  stát  hlavním  garantem.  Tato  teze  platí  především  ve  vztahu  k
audiovizuálním médiím, jejichž programy jsou často vysílány ve velmi širokém rozsahu.
Ze  všech  prostředků  zajišťujících,  aby  tyto  hodnoty  byly  respektovány,  vyvolává  veřejný17.
monopol  největší  omezení  svobody  projevu,  zejména  pak  nemožnost  vysílat  jinak  než
prostřednictvím celonárodní stanice a v některých případech též ve velmi omezeném rozsahu
prostřednictvím  místních  kabelových  stanic.  Dalekosáhlý  charakter  takovýchto  omezení
znamená, že mohou být odůvodnitelná jen tehdy, odpovídají-li naléhavé potřebě. V důsledku
technického  pokroku  dosaženého  v  minulých  desetiletích  nelze  oprávněnost  takovýchto
omezení v dnešní době opírat o počet frekvencí a kanálů, které jsou k dispozici; to Vláda
akceptovala. Za druhé, pro účely tohoto případu, takovéto úvahy již značně pozbyly na svém
raison d’etre  ve  světle  množství  cizích  programů určených pro  rakouské  posluchače  a  s
ohledem na rozhodnutí správního soudu, který uznal legálnost jejich opakovaného vysílání
prostřednictvím kabelu (viz výše odstavec 21). Nakonec a především nelze argumentovat tím.
že neexistují ekvivalentní a méně restriktivní řešení; postačí příkladmo uvést praxi některých
zemí,  které bud vydávají  licence omezené specifickými podmínkami proměnlivého obsahu,
nebo umožňují formy soukromé účasti na činnosti národní korporace.
Závěrem Vláda uplatnila ekonomický argument, jmenovitě ten, že rakouský trh je příliš malý18.
na to. aby se na něm „uživil“ dostatečný počet stanic a aby zamezil koncentracím a vytváření
„soukromých monopolů“.
Podle názoru stěžovatele se zde jedná o záminku pro politiku, která se snaží prostřednictvím19.
vyloučení  jakékoli  konkurence  zabezpečit  Rakouskému  rozhlasu  zisk  z  reklamy  na  úkor
svobodného podnikání.
Soud není argumentem Vlády přesvědčen. Její tvrzení jsou v rozporu se zkušeností několika20.
evropských států srovnatelných svou velikostí s Rakouskem, v nichž koexistence soukromých a
veřejných stanic, v souladu s předpisy lišícími se podle jednotlivých zemí a zároveň opatřeními
proti rozvoji soukromých monopolů, ukazuje, že vyjádřené obavy jsou bezdůvodné.
Stručně řečeno, stejně jako Komise tak i Soud má za to, že dané zasahování bylo nepřiměřené21.
sledovanému cíli,  takže nebylo nezbytné v  demokratické společnosti.  Proto byl  článek 10
porušen.
Za okolností  tohoto případu činí tento nález pro Soud zbytečným, aby stanovil  – jak bylo22.
požadováno některými stěžovateli – že byl rovněž porušen článek 14 ve spojení s článkem 10
(viz, inter alia, rozsudek ve věci Airey versus Irsko ze dne 9. října 1979, Série A č. 32, str. 16, §
30).
Aplikace článku 5023.
Podle článku 50 Úmluvy, „Jestliže Soud zjistí,  že rozhodnutí nebo opatření soudního nebo24.
každého jiného orgánu Vysoké smluvní strany je zcela nebo částečně v rozporu se závazky
vyplývajícími z této Úmluvy, a jestliže vnitrostátní právo této strany umožňuje jen částečné



odstranění důsledků takového rozhodnutí nebo opatření, rozhodnutí Soudu přizná v případě
potřeby  poškozené  straně  spravedlivé  zadostiučinění.“  Soud  prozkoumal  požadavky
stěžovatelů  ve  světle  připomínek účastníků řízení  a  ve  světle  kritérií  zakotvených v  jeho
judikatuře.
Škoda25.
Pouze dva stěžovatelé požadovali náhradu hmotné škody: „Informationsverein Lentia“ ve výši26.
900 000 rakouských šilinků a „Radio Melody“ ve výši 5 444 714,66 šilinků. Své nároky opírali o
tvrzení, že by byli obdrželi požadované licence, kdyby byl rakouský právní řád v souladu s
článkem 10. To je však z hlediska práva volné úvahy, ponechaného v této oblasti úřadům,
spekulací, jak správně upozornil delegát Komise. Proto nelze s tímto odůvodněním žádnou
náhradu škody požadovat.
Náklady a výdaje27.
Pokud jde o náklady a výdaje, stěžovatelé požadovali 136 023,54 šilinků („Informationsverein28.
Lentia“),  513 871,20 šilinků (Haider),  390 115,20 šilinků („AGORA“),  519 871,20 šilinků
(Weber) a 605 012,40 šilinků („Radio Melody“). Vláda zaujala stanovisko, že první z uvedených
částek je rozumná a že by měla být podle jejího názoru zvýšena na 165 000 šilinků s ohledem
na řízení před Soudem. Vycházeje z principu equity, přiznává Soud částku 165 000 šilinků jako
úhradu  nákladů  řízení  v  Rakousku  a  ve  Strasbourgu  každému  z  těchto  stěžovatelů
„Informationsverein Lentia“,  „AGORA“ a „Radio Melody“.  Pan Haider a pan Weber,  kteří
vystupovali pouze před orgány Úmluvy, obdrží po 100 000 šilincích.

Z TĚCHTO DŮVODŮ SOUD JEDNOMYSLNÉ:

stanoví, že byl porušen článek 10;1.
stanoví, že není nutné též posuzovat tento případ podle článku 14 ve spojení s článkem 10;2.
stanoví, že Rakousko je povinno uhradit do tří měsíců náklady a výdaje ve výši 165 000 (jedno3.
sto šedesát pět tisíc) rakouských šilinků každému z těchto stěžovatelů „Informationsverein
Lentia“, „AGORA“ a „Radio Melody“; stěžovatelům Haiderovi a Weberovi zaplatí Rakousko po
100 000 (jedno sto tisíc) šilincích;
zamítá zbývající požadavky na spravedlivé zadostiučinění.4.

Vyhotoveno v jazyce anglickém a francouzském a vyhlášeno při veřejném jednání v Paláci lidských
práv ve Strasbourgu dne 24. listopadu 1993.

Marc-André EISSEN

tajemník

Rolv RYSSDAL

předseda


