
Tele 1 Privatfernsehgesellschaft mbH proti
Rakousku, rozsudek ze dne 21. 9. 2000
Stěžovatel: Tele 1 Privatfernsehgesellschaft mbH

Žalovaný stát: Rakousko

Číslo stížnosti: 32240/96

Datum: 21.09.2000

Článek Úmluvy: čl. 10
čl. 10 odst. 1
čl. 10 odst. 2
čl. 25
čl. 27
čl. 41
čl. 44

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: nezbytný v demokratické společnosti/přiměřenost/rovnováha mezi dotčenými zájmy, svoboda
projevu/sdělovací prostředky, svoboda rozšiřovat informace, svoboda rozšiřovat myšlenky, televizní a
rozhlasové vysílání

Významnost: 2

EVROPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA

DRUHÁ SEKCE

21. září 2000

VĚC TELE 1 PRIVATFERNSEHGESELLSCHAFT MBH

(Rozsudek ve věci Tele 1 Privatfernsehgesellschaft mbH versus Rakousko)

Evropský soud pro lidská práva – Druhá sekce (dále jen „Soud“), zasedající jako senát, který tvořili
soudci C. L. Rozakis, předseda, G. Bonello, V. Strážnická, P. Lorenzen, W. Fuhrmann, M. Fischbach,
E. Levits a pan E. Fribergh, tajemník sekce, po neveřejném zasedání ve dnech 25. května 1999 a 31.
srpna 2000 vynesl posledně zmíněného data následující rozsudek:

POSTUP

Případu předcházela stížnost (č.  32240/96) proti  Rakouské republice předložená Evropské1.
komisi  pro lidská práva (dále jen „Komise“) podle bývalého článku 25 Úmluvy o ochraně
lidských  práv  a  základních  svobod  (dále  jen  „Úmluva“)  společností  Tele  1
Privatfernsehgesellschaft  mbH, která má sídlo v  Rakousku (dále jen „stěžovatel“),  dne 2.



července 1996.
Stěžovatel byl zastoupen panem Thomasem Höhne a panem Thomasem In der Maur, advokáty2.
provozujícími praxi ve Vídni (Rakousko). Rakouská vláda (dále jen „Vláda“) byla zastoupena
svým zástupcem, panem Franzem Cede, vedoucím mezinárodně právního odboru Spolkového
ministerstva zahraničních věcí.
Stěžovatel tvrdil, že rozhodnutí rakouských orgánů odmítající mu vydat licenci ke zřízení a3.
provozu televizního vysílače v oblasti Vídně bylo porušením jeho práva na svobodu projevu.
Stížnost byla postoupena Soudu 1. listopadu 1998, kdy vstoupil v platnost Protokol č. 11 k4.
Úmluvě (článek 5 § 2 Protokolu č. 11).
Stížnost byla přidělena Druhé sekci Soudu (ustanovení 52 § 1 Jednacího řádu Soudu). V rámci5.
této  sekce  byl  k  posouzení  případu (článek 27  §  1  Úmluvy)  vytvořen senát  v  souladu s
ustanovením 26 § 1 Jednacího řádu Soudu.
Rozhodnutím ze dne 25. května 1999 prohlásil Soud stížnost za přípustnou.6.
Stěžovatel i Vláda předložili svá vyjádření k meritu věci (ustanovení 59 § 1 Jednacího řádu7.
Soudu). Soud rozhodl po konzultaci se stranami, že ústní jednání k meritu věci není nutné
(ustanovení 59 § 2 in fine), stěžovatel odpověděl na vyjádření Vlády písemně.

SKUTKOVÁ ZJIŠTĚNÍ

Okolnosti případu1.
Stěžovatelem je společnost s ručením omezeným se sídlem ve Vídni. Dne 30. listopadu 19932.
stěžovatel požádal Telekomunikační úřad pro Vídeň, Dolní Rakousko a Burgenland o udělení
licence zřídit a provozovat televizní vysílač v oblasti Vídně.
Dne 1. června 1994 Telekomunikační úřad žádost zamítl. Odvolal se přitom na ústavní zákon ze3.
dne  10.  července  1974  zaručující  nezávislost  vysílání  („ústavní  zákon  o  vysílání“),  který
stanoví, že vysílání bude povoleno federální legislativou, a konstatoval, že takováto legislativa
byla  přijata  pouze  ve  vztahu  k  Rakouské  rozhlasové  společnosti  („ORF“)  a  v  oblasti
regionálního radiového vysílání.  Nebyla ovšem přijata žádná legislativa ohledně regionální
televize. Z toho vyplývá, že povolení nemohlo být vydáno.
Dne 1.  prosince  1994 Spolkové  ministerstvo  pro  veřejné  hospodářství  a  dopravu zamítlo4.
stěžovatelovo odvolání.
Dne 14. prosince 1994 podal stěžovatel stížnost Ústavnímu soudu. S odvoláním na rozsudek5.
Evropského soudu pro lidská práva ve věci Informationsverein Lentia a ostatní v. Rakousko*)
(ze dne 24. listopadu 1993, Serie A č. 276) stěžovatel tvrdil, že rozhodnutí ministerstva bylo v
rozporu s jeho právem na svobodu projevu, zaručeným článkem 10 Úmluvy. Zejména pak
stěžovatel  uvedl,  že  ústavní  zákon  o  vysílání,  je-li  interpretován  způsobem slučitelným s
článkem 10, dovoluje každému svobodně vysílat, pokud neexistují omezení zakotvená v zákoně.
Jelikož zákon upravující soukromé televizní vysílání nebyl přijat, pak odmítnutí povolení zřídit a
provozovat televizní vysílač postrádá právní základ. Alternativně, pokud by se sledoval přístup
ve smyslu rozsudku Ústavního soudu ze dne 16. prosince 1983, a to že jakékoliv vysílání musí
být  výslovně  schváleno  spolkovou  legislativou,  pak  je  současný  právní  stav  protiústavní,
protože  zákonodárce  opomněl  přijmout  příslušnou  legislativní  úpravu  s  výjimkou  ORF  a
soukromého rozhlasového vysílání.
Dne 5. března 1996 Ústavní soud stěžovatelovu stížnost zamítl. Potvrdil své rozhodnutí ze dne6.
16. prosince 1983 a zopakoval, že podle ústavního zákona o vysílání musí být vysílání povoleno
spolkovou legislativou. Zatím byla přijata spolková legislativa pouze pro rozhlasové a televizní
vysílání  ORF  a  pro  pozemní  vysílání  regionálních  rozhlasových  programů.  Vyhláška  o
rozhlasovém vysílání vytváří právní základ pro příjem a po přijetí rozsudku Ústavního soudu ze
dne 27. září 1995 též pro kabelové vysílání rozhlasových a televizních programů od 1. srpna
1996. Nebyla však přijata žádná legislativní úprava televizních programů, kromě legislativní
úpravy  týkající  se  ORF.  Důsledkem  tohoto  právního  stavu  je  skutečnost,  že  ostatním



provozovatelům vysílání kromě ORF se nedovoluje organizovat pozemní televizní vysílání.
Ústavní soud poznamenal, že v daném případě byl tento licenční systém přímo předepsán7.
ústavním  zákonem,  takže  nepodléhá  přezkoumání  Ústavním  soudem.  Navíc  nezákonnost
pozemního vysílání televizních programů soukromými provozovateli vysílačů má původ v chybě
zákonodárce, který nevydal prováděcí legislativu. Jelikož tato chyba je globální a nevztahuje se
pouze na specifické oblasti či otázky, není Ústavní soud oprávněn přezkoumávat ústavnost
zákonodárcova selhání při  vydávání prováděcí legislativy.  Pouze Evropský soud pro lidská
práva je příslušný k tomu, aby právně závazným způsobem nalezl, zda nemožnost pozemského
televizního vysílání jinými stanicemi než ORF je v rozporu s Úmluvou.
Relevantní vnitrostátní právo a praxe8.
Zákon o telekomunikacích ze dne 13. července 19499.
Podle zákona o telekomunikacích ze dne 13. července 1949 „právo zřizovat a provozovat10.
telekomunikační zařízení přísluší pouze spolkovým orgánům“ (§ 2 odst. 1). Tyto však mohou
svěřit fyzickým nebo právnickým osobám pravomoc vykonávat toto právo, pokud se jedná o
specifická zařízení (§ 3 odst. 1). Za určitých okolností se licence nepožaduje, a to ani pro
zřízení zařízení v rámci soukromého majetku (§ 5).

Zákon o telekomunikacích ze dne 13. července 1949 byl zrušen zákonem o telekomunikacích z roku
1993 (§ 48 ve spojení s § 53 odst. 1) s účinností od 1. dubna 1994. Podle ustanovení § 49 odst. 2
zákona o telekomunikacích z roku 1993 se zákon o telekomunikacích z roku 1949 nadále aplikoval u
žádostí o zřizování a provozování telekomunikačních zařízení, která byla zřízena před jeho vstupem v
platnost.

Vyhláška o vysílání z roku 19651.
Ustanovení § 20 odst. 1 vyhlášky o vysílání z roku 1965 stanoví, že radiové signály musí být2.
plně přeneseny na uživatele ihned poté, co byly zachyceny.

Podle ustanovení § 24a vyhlášky v pozměněné verzi účinné od 31. července 1993 (Sbírka zákonů č.
507/1993) mohou nositelé licence k provozování  společné antény,  aniž by museli  žádat o další
povolení, vysílat text cestou kabelové sítě a užívat přitom vlastní zařízení (odst. 1). Prostřednictvím
tohoto typu teletextu je možné, inter alia, předávat informace členům komunity nebo obyvatelstvu
určitého kraje formou alfanumerických symbolů, jiných grafických znaků nebo stránek teletextu.
Toto je dodatečná služba poskytovaná předplatitelům.

Tato  ustanovení  byla  pozastavena  rozsudkem Ústavního  soudu ze  dne  27.  září  1995  (viz  níže
odstavec 21).

Ústavní zákon ze dne 10. července 1974 zaručující nezávislost vysílání10.
V souladu s článkem 1 ústavního zákona o vysílání:11.

„…

Vysílání  bude upraveno podrobnějšími  normami  stanovenými  spolkovým zákonem.  Takový2.
zákon musí, inter alia, obsahovat ustanovení zaručují objektivnost a nestrannost zpravodajství,
rozdílnost názorů, vyváženou tvorbu programů a nezávislost osob a orgánů odpovědných za
plnění povinností definovaných v odstavci 1.
Vysílání ve smyslu odstavce 1 bude veřejnou službou.“3.
Zákon ze dne 10. července 1974 o Rakouském rozhlase4.
Zákonem ze dne 10. července 1974 o Rakouském rozhlase byla zřízena společnost Rakouský5.
rozhlas se statutem autonomní společnosti podle veřejného práva.

Její  povinností  je  poskytovat  komplexní  pokrytí  zpráv  o  závažných  politických,  ekonomických,



kulturních a sportovních událostech; za tímto účelem má vysílat, v souladu s požadavky objektivnosti
a rozdílnosti  názorů,  zejména zprávy o současných událostech,  reportáže,  komentáře a kritické
názory (§ 2 odst. 1) a činit tak prostřednictvím nejméně dvou televizních kanálů a tří radiových
stanic, z nichž jedna musí být regionální stanicí (§ 3). Vysílací čas musí být přidělen politickým
stranám zastoupeným v národním parlamentu (§ 5 odst. 1).

Dozorčí komise řeší všechny spory o aplikaci výše uvedeného zákona, které nepřísluší správnímu
orgánu nebo soudu (§ 25, 27). Je složena ze sedmnácti nezávislých členů, včetně devíti soudců,
jmenovaných na čtyři roky prezidentem republiky na návrh spolkové vlády.

Rozsudek Ústavního soudu ze dne 16. prosince 198316.
Ve svém rozsudku ze dne 16. prosince 1983 Ústavní soud konstatoval, že svoboda zřídit a17.
provozovat  rozhlasové  a  televizní  vysílače  podléhá  pravomoci  svěřené  legislativě  podle
odstavce 1 in fine a odstavce 2 článku 10 Úmluvy. Ústavní zákon o vysílání zavedl systém,
který  veškerou  aktivitu  tohoto  typu  podrobil  udělení  licence  federální  legislativou.  Tento
systém měl zajistit objektivnost vysílání a rozdílnost názorů, přičemž by byl neefektivní, pokud
by každý mohl získat požadované povolení. Za dané situace bylo vysílací právo omezeno na
ORF,  jelikož  nebyla  přijata  implementační  legislativa  doplňující  zákon  upravující  tuto
organizaci.
Rozsudek Správního soudu ze dne 8. července 199218.
Dne 8. července 1992 Správní soud rozhodl, že ústavní zákon o vysílání ze dne 10. července19.
1974 se nevztahuje na „pasivní“ kabelové vysílání, jinými slovy na kabelové vysílání programů
jako celku snímané anténou. Proto pouhá skutečnost, že takovéto programy pocházejí z cizích
stanic  a  jsou směrovány především nebo výlučně k rakouským posluchačům, nemůže být
důvodem pro odmítnutí licence pro tento typ provozování,
Zákon o krajském vysílání ze dne 9. července 199320.
Zákon o krajském vysílání ze dne 9. července 1993, který nabyl účinnosti  1. ledna 1994,21.
upravuje vydávání licencí pro místní a krajské pozemní rozhlasové stanice.

Zákon stanoví udělování jedné rozhlasové licence pro každou ze spolkových zemí a dvou takových
licencí pro Vídeň, jakož i udělování místních rozhlasových licencí podle toho, jaká je místní poptávka
(§ 2). Každý program musí být v souladu se zásadami objektivnosti a rozdílnosti názorů (§ 4).

Rozsudek Ústavního soudu ze dne 27. září 199527.
Ve svém rozsudku ze dne 27. září 1995 Ústavní soud pozastavil s účinností od 1. srpna 199628.
část druhé věty § 20 odst. 1 vyhlášky o vysílání a jeho § 24a, tj. normy omezující kabelovou
distribuci k retransmisi programů produkovaných jinými („pasivní kabelové vysílání“) a přenos
textů z toho důvodu, že odporuje článku 10 Úmluvy. V této souvislosti se Ústavní soud výslovně
odvolal na rozsudek vynesený Evropským soudem pro lidská práva ze dne 24. listopadu 1993
ve věci Informationsverein Lentia a ostatní v. Rakousko. V souladu s tím je od 1. srpna 1996
kabelový přenos legální, jako již bylo předtím pasivní kabelové vysílání.
Zákon o kabelovém a satelitním vysílání z roku 199729.
Zákon o kabelovém a satelitním vysílání z roku 1997, který nabyl účinnosti dne 1. července30.
1997, stanoví, že satelitní vysílání vyžaduje licenci dělenou Úřadem pro vysílání (§ 3 odst. 1).
Kabelové vysílání  musí  být  úřadu oznámeno.  V oznámení  je  třeba uvést,  že jsou splněny
podmínky § 5 a 6 (§ 4 odst. 1 a 2). Provozovatelé kabelových a satelitních vysílačů musí být
rakouskými občany nebo právnickými osobami, přičemž z kabelového a satelitního vysílání jsou
vyloučeny politické strany a ORF. Majitelé domácích nebo cizích denních novin nebo týdenních
periodik jsou z kabelového a satelitního vysílání rovněž vyloučeni (§ 6 odst. 1). Při podání
žádosti o licenci pro satelitní vysílání, kromě případů, kdy se program bude specializovat na
určitou oblast,  musí  stěžovatel  prokázat,  že splní  následující  požadavky: musí respektovat
principy objektivnosti a rozdílnosti názorů a zobrazovat veřejný, kulturní a ekonomický život ve



vysílací  oblasti  adekvátním  způsobem.  Dále  pak  musí  umožnit  relevantním  skupinám
společnosti, jakož i relevantním organizacím vyjadřovat jejich názory (§ 8 odst. 2 a § 14).

PRÁVNÍ ZJIŠTĚNÍ

Údajné porušení článku 10 Úmluvy1.
Stěžovatel si stěžoval, že odmítnutím vydat licenci na zřízení a provozování televizního vysílače2.
v oblasti Vídně došlo k porušení článku 10 Úmluvy, který stanoví:

„1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a
rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento
článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým
společnostem.

Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat takovým2.
formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v
demokratické  společnosti  v  zájmu  národní  bezpečnosti,  územní  celistvosti  nebo  veřejné
bezpečnosti,  předcházení  nepokojům a zločinnosti,  ochrany zdraví  nebo morálky,  ochrany
pověsti  nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování autority a
nestrannosti soudní moci.“
Soud shledává – a nepopíraly to ani strany – že napadené omezení znamená „zasahování“ do3.
stěžovatelova výkonu jeho svobody rozšiřovat informace a myšlenky. V souladu s tím vzniká
otázka, bylo-li toto omezení oprávněné podle článku 10.
Soud  připomíná,  že  třetí  věta  článku  10  odst.  1  činí  jasno  v  tom,  že  státy  mohou4.
prostřednictvím licenčního systému regulovat způsob, jímž se organizuje vysílání na jejich
území, zejména v jeho technických aspektech, avšak také s přihlédnutím k jiným okolnostem,
včetně takových, jakými jsou povaha a cíle navrhované stanice, její potenciální posluchači či
diváci  na  národní,  regionální  nebo místní  úrovni,  práva a  potřeby specifických diváků či
posluchačů a závazky vyplývající z mezinárodních dokumentů. To může vést k zásahům, jejichž
cíl bude legitimní ve smyslu třetí věty odstavce 1, i když nebudou korespondovat se žádným z
cílů  stanovených  v  odstavci  2.  Slučitelnost  takovýchto  zásahů  do  Úmluvy  však  musí  být
stanovena ve světle jiných požadavků odstavce 2 (viz rozsudek ve věci Informationsverein
Lentia a ostatní v. Rakousko ze dne 24. listopadu 1993, Serie A č. 276, str. 14, § 32).

Soud již konstatoval, že monopolní systém zavedený v Rakousku prostřednictvím práva dohledu nad
médii,  který svěřil  příslušným orgánům, může přispívat ke kvalitě a vyváženosti  programů a je
slučitelný s třetí větou odstavce 1 článku 10 (viz výše citovaný rozsudek ve věci Informationsverein
Lentia a ostatní v. Rakousko, str. 15, § 33 a rozsudek ve věci Rádio ABC v. Rakousko ze dne 20. října
1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-VI, str. 2197-98, § 28). Zbývá ujistit se o tom, zda v
daném případě splňoval tento systém podmínky článku 10 § 2.

Zda bylo zasahování „stanoveno zákonem“1.
Stěžovatel tvrdil, že zasahování nebylo „stanoveno zákonem“, přičemž argumentoval tím, že2.
ústavní zákon o vysílání interpretovaný v souladu s článkem 10 Úmluvy uložil zákonodárci
povinnost vydat zákon upravující pozemské vysílání. V době, kdy proběhlo napadené řízení,
stejně jako k dnešnímu dni vyplývá nemožnost získat licenci pro takovéto vysílání z nečinnosti
zákonodárce. Existuje zde tudíž de facto zákaz.
Vláda oproti  tomu tvrdila,  že napadené zasahování mělo právní oporu v článku 1 odst.  23.
ústavního zákona o vysílání, podle něhož musí být vysílání povoleno spolkovým zákonem (viz
výše odstavec 16). V oblasti pozemského televizního vysílání byl takovýto zákon přijat pouze ve
vztahu k ORF.
Soud souhlasí s Vládou, že odmítnutí poskytnout stěžovateli vysílací licenci mělo právní oporu4.



ve vnitrostátním právu, a to v článku 1 odst. 2 ústavního zákona o vysílání. Dále pak Soud
připomíná, že přísluší především vnitrostátním orgánům, zejména soudům, aby vykládaly a
aplikovaly vnitrostátní právo (viz rozsudek ve věci Barthold v. Německo ze dne 25. března
1985, Serie A č. 90, str. 22, § 48). Ve své dlouho ustálené judikatuře Ústavní soud Rakouska
interpretoval toto ustanovení v tom smyslu, že vysílání musí být výslovně povoleno spolkovým
zákonem (viz výše odstavec 18). V souladu s tím v daném případě konstatoval, že ostatní
provozovatelé vysílání, kromě ORF, nejsou oprávněni organizovat pozemské vysílání, jelikož
nebyl vydán žádný zákon upravující  soukromé televizní vysílání.  Za těchto okolností  Soud
shledává, že napadené zasahování bylo „stanoveno zákonem“.
Zda zasahování sledovalo legitimní účel5.
Zasahování sloužilo účelu, který již byl Soudem shledán legitimním (viz výše odstavec 25).6.
Strany proti tomu neprotestovaly.
Zda bylo zasahování „nezbytné v demokratické společnosti“7.
Argumentace stran se soustředila na problém, zda bylo zasahování „nezbytné v demokratické8.
společnosti“.
Stěžovatel  připomněl,  že v době,  kdy byla napadená rozhodnutí  vydána,  měla ORF úplný9.
monopol  na  televizní  vysílání.  Pokud  jde  o  následné  změny  zákona,  který  poskytoval
soukromým provozovatelům vysílání přístup ke kabelovému a televiznímu vysílání, stěžovatel
uvedl, že tyto alternativy nejsou srovnatelné s pozemním vysíláním z hlediska přístupnosti
diváků.
Stěžovatel tvrdil, že přetrvávající monopol ORF v oblasti pozemního televizního vysílání není10.
oprávněný. Za prvé, třetí frekvence pro pozemské vysílání je k dispozici a může být přidělena
různým soukromým regionálním a místním provozovatelům vysílačů. Za druhé, programy ORF,
s  výjimkou  vysílání  zpráv,  které  bylo  mírně  obsáhlejší,  se  podstatně  neliší  od  programů
německých soukromých provozovatelů vysílačů, které jsou přístupné přes kabely a přes satelit
v Rakousku. Rozdíl v pokrytí zprávami však neopravňuje k přidělení dvou frekvencí výlučně
ORF. Konečně pak existují alternativy, které by byly méně restriktivní než monopol ORF pro
pozemní vysílání,  jako podrobení  licencí  pro soukromé provozovatele vysílačů specifickým
podmínkám nebo umožnění soukromé účasti na aktivitách ORF. Stručně řečeno, přetrvávání
monopolu  ORF v  pozemském televizním vysílání  není  nutné  k  dosažení  cílů  stanovených
ústavním zákonem o vysílání, nýbrž pouze slouží k tomu, aby zaručilo ORF vedoucí postavení
na trhu.

Stěžovatel  nesouhlasil  s  argumentem  Vlády,  že  stávající  technická  změna  od  analogového  na
digitální  vysílání opravňuje v současné době k tomu, aby nebyla přidělována třetí  frekvence. V
důsledku digitalizace, která umožňuje zpracování mnohem více údajů při daném počtu frekvencí a
kanálů, by tato frekvence mohla být využívána několika soukromými provozovateli vysílačů. Kromě
toho ORF by pak mohla potřebovat pouze jednu frekvenci pro všechny své programy.

Vláda uznala, že rakouské právo v oblasti vysílání prošlo postupnou změnou od rozsudku ve33.
věci Informationsverein Lentia a ostatní a v současné době je v souladu s článkem 10 Úmluvy.
Přetrvávající monopol ORF v oblasti pozemního vysílání je vhodným prostředkem k dosažení
účelů stanovených v ústavním zákoně o vysílání, zejména proto, že ORF podléhá kontrole ze
strany Komise pro vysílání. S ohledem na topografickou situaci Rakouska existují pouze tři
frekvence, jež jsou k dispozici pro pozemní vysílání, přičemž dvě z nich jsou přiděleny ORF.
Přidělení  zbývající  frekvence  jedinému  soukromému  provozovateli  vysílače  by  znamenalo
vytvoření soukromého monopolu. Rozhodnutí zákonodárce vyhradit malý počet frekvencí pro
ORF při poskytnutí přístupu ke kabelovému a satelitnímu vysílání soukromým provozovatelům
vysílačů spadá do rozsahu volné úvahy přenechané v této oblasti smluvnímu státu.

Vláda dále uvedla, že parlamentu byl předložen návrh zákona o soukromém televizním vysílání, který



umožňuje  přidělit  třetí  frekvenci  národním a  regionálním soukromým provozovatelům vysílačů.
Přijetí tohoto zákona však bylo odloženo kvůli rychlému technickému vývoji v oblasti televizního
vysílání, jmenovitě kvůli přechodu z analogového na digitální přenos. V každém případě je pozemní
televizní vysílání velmi nákladné, takže krátkodobé přidělení frekvencí soukromým provozovatelům
vysílačů během transformačního období by mohlo způsobit, že by se stali ztrátovými.

Soud připomíná, že při posuzování potřeby zasahování mají smluvní státy určité meze pro34.
hodnocení, avšak ty jsou spjaty s evropským dohledem, jehož rozsah se mění podle okolností. V
případech, jako je tento, kde došlo k zasahování do výkonu práv garantovaných odstavcem 1
článku 10, musí být dohled přísný s ohledem na důležitost – často zdůrazňovanou Soudem –
práv, o něž se jedná. Nezbytnost každého zasahování musí být přesvědčivě prokázána (viz
mimo jiné výše citovaný rozsudek ve věci Informationsverein Lentia a ostatní, str. 15, § 35 a
výše citovaný rozsudek ve věci Rádio ABC, str. 2198, § 30).

Aby se zjistilo, zda je tomu tak v daném případě, prozkoumá Soud každé ze tří rozdílných období
odděleně.

První období: od žádosti k Telekomunikačnímu úřadu (30. listopadu 1993) do nabytí účinnosti1.
rozsudku Ústavního soudu ze dne 27. září 1995 (1. srpna 1996)
Soud bere na vědomí, že během tohoto prvního období neexistoval právní základ, jenž by2.
zaručoval, že by licence ke zřízení a provozování televizního vysílače mohla být poskytnuta
některé jiné stanici než ORF. V tomto ohledu nebylo postavení stěžovatele odlišné od postavení
stěžovatelů ve výše zmíněném případě Informationsverein Lentia a ostatní.

Proto v daném období došlo k porušení článku 10.

Druhé období: od nabytí účinnosti rozsudku Ústavního soudu ze dne 27. září 1995 (1. srpna2.
1996) do nabytí účinnosti zákona o kabelovém a satelitním vysílání (1. července 1997)
Soud bere na vědomí, že po rozsudku Ústavního soudu ze dne 27. září 1995, který nabyl3.
účinnosti dne 1. srpna 1996, mohli soukromí provozovatelé vysílačů svobodně tvořit a přenášet
své vlastní programy prostřednictvím kabelové sítě, aniž by podléhali nějakým podmínkám,
zatímco pozemní televizní vysílání bylo stále vyhraženo pro ORF.
Hlavní argument Vlády spočíval v tom, že nízký počet frekvencí vyplývající z topografické4.
situace Rakouska opravňoval k vyhražení těchto frekvencí pro ORF, aby bylo docíleno účelů
uvedených v ústavním zákoně o vysílání.
Soud  již  dříve  konstatoval,  že  v  důsledku  technického  pokroku  dosaženého  v  posledních5.
desetiletích nelze oprávnění k takovým rozsáhlým restrikcím, jako je monopol národní stanice,
nalézat v úvahách o počtu dosažitelných frekvencí a kanálů (viz výše citovaný rozsudek ve věci
Informationsverein Lentia a ostatní, str. 16, § 39). Vzniká proto otázka, zda poskytnutí přístupu
ke  kabelovému  vysílání  soukromým  provozovatelům  při  zachování  pozemního  televizního
vysílání vysílačů pro ORF bylo řešením méně restriktivním než dřívější úplný monopol ORF a
zda bylo slučitelné s článkem 10 Úmluvy.
Stěžovatel  argumentoval  zejména tím, že kabelová televize není  srovnatelná s pozemskou6.
televizí, pokud jde o přístupnost diváků. S odvoláním na průzkum provedený ORF uvedl, že z
odhadovaného počtu 762 000 domácností ve Vídni, které přijímají pozemní televizi, pouze 425
000, tj. 56 %, přijímá kabelovou televizi. Vláda tato čísla potvrdila. Dále pak Vláda s odvoláním
na  informace  získané  od  Organizace  provozovatelů  telekomunikací  a  vysílačů  uvedla,  že
existuje přibližně 798 000 domácností ve Vídni, které mají přístup ke kabelové síti, jelikož
kabelová zařízení jsou k dispozici v budově, kde sídlí. Stěžovatel, s odvoláním na informace
získané  od  přední  vídeňské  kabelové  společnosti,  poskytl  přibližně  podobné  údaje.  Z
odhadovaných 850 000 domácností přijímajících televizní programy jich je již připojeno asi 435
000, zatímco 415 000, které nejsou připojeny, mají přístup ke kabelové síti, jelikož kabelová



zařízení jsou k dispozici v budově, kde sídlí, nebo alespoň v sousední budově. Stěžovatel však
poukázal na to, že to by mělo za následek náklady na instalaci.
Soud bere na vědomí, že navzdory určitým rozdílnostem z výše uvedených čísel vyplývá, že7.
téměř  všechny  domácnosti  přijímající  televizní  programy  mají  možnost  být  připojeny  ke
kabelové síti. Za těchto okolností je Soud přesvědčen o tom, že v oblasti Vídně nabízí kabelové
televizní vysílání skutečnou alternativu k pozemnímu televiznímu vysílání. Proto zasahování do
stěžovatelova práva rozšiřovat informace spočívající v nemožnosti získat licenci pro pozemní
vysílání  již  nelze  pokládat  za  neproporcionální  ve  vztahu k  účelům sledovaným ústavním
zákonem o vysílání, jakými jsou například záruka nestrannosti a objektivnosti zpravodajství a
rozdílnost názorů prostřednictvím národní stanice.
Soud není přesvědčen stěžovatelovým argumentem, že soukromým provozovatelům vysílačů8.
měl být spíše umožněn přístup k pozemnímu vysílání, například tím, že by se jim povolila
soukromá účast na aktivitách ORF, nebo přidělením třetí dosažitelné frekvence krajským a
místním soukromým provozovatelům vysílačů, tak jak to bylo učiněno v oblasti rozhlasového
vysílání  zákonem o krajském vysílání  z  roku 1993 (viz  výše odstavec 20).  Závěrem Soud
konstatuje, že situace v období, které přezkoumával, byla slučitelná s článkem 10 Úmluvy.

Proto během tohoto období nebyl článek 10 Úmluvy porušen.

Třetí období: od nabytí účinnosti zákona o kabelovém a satelitním vysílání (1. července 1997)3.
Soud bere na vědomí, že podle zákona o kabelovém a satelitním vysílání, který nabyl účinnosti4.
1.  července  1997,  muselo  být  kabelové  vysílání  oznámeno  příslušnému  orgánu,  přičemž
provozovatel  vysílače  musel  prokázat,  že  byly  splněny  určité  podmínky,  zatímco  satelitní
vysílání vyžaduje licenci.  Stěžovatel však žádné aktivity kabelového vysílání neoznámil ani
nepodal žádost o licenci pro satelitní vysílání. Proto Soud nemusí rozhodnout o třetím období,
jelikož není jeho úkolem rozhodovat in abstracto, zdaje legislativa slučitelná s Úmluvou (viz
výše citovaný rozsudek ve věci Rádio ABC, str. 2200, § 37 s dalšími odkazy).
Závěr5.
Závěrem lze konstatovat, že byl porušen článek 10 v prvním přezkoumávaném období, zatímco6.
tento článek nebyl porušen ve druhém přezkoumávaném období.
Aplikace článku 41 Úmluvy7.
Článek 41 Úmluvy stanoví:8.

„Jestliže Soud zjistí, že došlo k porušení Úmluvy nebo Protokolů k ní, a jestliže vnitrostátní právo
dotčené Vysoké smluvní strany umožňuje pouze částečnou nápravu, přizná Soud v případě potřeby
poškozené straně spravedlivé zadostiučinění.“

Škoda1.
Stěžovatel požadoval celkovou částku 402 219,31 rakouských šilinků (ATS), zahrnující 1432.
954,31  ATS  jako  náhradu  hmotné  škody.  Stěžovatel  uvedl,  že  tato  hmotná  škoda  byla
způsobena zamítnutím provozní licence. Vláda se k tomu nevyjádřila.
Soud se domnívá, že požadavek náhrady škody vychází z předpokladu, že stěžovatel by byl3.
získal  požadovanou licenci,  kdyby legislativa byla v souladu s článkem 10 Úmluvy.  Tento
předpoklad je  však spekulativní,  neboť je  třeba přihlédnout k diskrečnímu právu státních
orgánů v této oblasti. Proto nelze z tohoto titulu přiznat žádnou náhradu škody.
Náklady a výdaje4.
Stěžovatel požadoval částku 258 265 ATS jako náhradu nákladů vynaložených za jeho právní5.
zastoupení ve vnitrostátním i ve štrasburském řízení. Vláda se k tomu nevyjádřila.
Po  posouzení  na  základě ekvity  a  s  přihlédnutím k  částkám přiznaným ve srovnatelných6.
případech (viz výše citované rozsudky ve věci Informationsverein Lentia a ostatní, str. 17-18, §
47 a ve věci Rádio ABC, str. 2201, § 44) Soud přiznává stěžovateli z tohoto titulu částku 200
000 ATS.



Úroky z prodlení7.
Podle informací, jež má Soud k dispozici, činí zákonná úroková míra aplikovatelná v Rakousku8.
ke dni přijetí tohoto rozsudku 4 % ročně.

Z TĚCHTO DŮVODŮ SOUD JEDNOMYSLNĚ

Potvrzuje, že byl porušen článek 10 Úmluvy v období od 30. listopadu 1993 do 1. srpna 1996;1.
Potvrzuje, že nebyl porušen článek 10 Úmluvy v období od 1. srpna 1996 do 1. července 1997;2.
Potvrzuje,3.

(a) že žalovaný stát je povinen zaplatit stěžovateli ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy se tento rozsudek
stane konečným podle článku 44 § 2 Úmluvy, částku 200 000 (dvěstě tisíc) rakouských šilinků jako
úhradu nákladů a výdajů;

(b) že po uplynutí výše uvedené tříměsíční lhůty budou splatné prosté úroky o roční úrokové míře 4
%, a to až do vyrovnání;

Zamítá zbývající část stěžovatelova požadavku na spravedlivé zadostiučinění.4.

Vyhotoveno v anglickém jazyce a sděleno písemně dne 21. září 2000 na základě ustanovení 77 § 2 a 3
Jednacího řádu Soudu.

Erik FRIBERGH

tajemník

Christos L. ROZAKIS

předseda

*) Viz Výběr z rozhodnutí  Evropského soudu pro lidská práva ve Strasbourgu – přílohový sešit
VIII/1996, Rozsudek ES o stížnostech č. 13914/88, č. 15041/89, č. 15717/89 a č. 17207/90, str. 30.


