
Putistin proti Ukrajině, rozsudek ze dne 21.
11. 2013
Stěžovatel: Putistin

Žalovaný stát: Ukrajina

Číslo stížnosti: 16882/03

Datum: 21.11.2013

Článek Úmluvy: čl. 8

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: nezbytný v demokratické společnosti/přiměřenost/rovnováha mezi dotčenými zájmy, ochrana
práv a svobod jiných, respektování rodinného života, respektování soukromého života, svoboda
projevu/sdělovací prostředky

Český právní řád: Čl. 10, čl. 17 Listiny základních práv a svobod
§ 81 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Významnost: 2

SKUTKOVÝ STAV

Stěžovatel je synem Mikhaila Putistina, bývalého hráče fotbalového týmu Dynamo Kyjev, který se 9.
srpna 1942 zúčastnil zápasu, jenž vstoupil do historie pod názvem „Death Match“ (utkání smrti).
Proti sobě se utkali profesionální hráči Dynama Kyjev a tým německých pilotů Luftwaffe, vojáků a
techniků. Německý celek prohrál 5:3, načež byli někteří ukrajinští hráči posláni do koncentračního
tábora, kde byli čtyři z nich popraveni. V roce 2002 si Kyjev připomínal 60. výročí ode dne konání
tohoto fotbalového zápasu a tématu se věnovaly sdělovací prostředky. Dne 2. dubna 2001 otiskly
noviny Komsomolskaya Pravda článek s  titulkem „Pravda o  utkání  smrti“,  jehož autorkou byla
novinářka uvedeného deníku. V článku se mimo jiné vyjádřila, že zmíněné události z roku 1942 by
stály za zfilmování. Článek obsahoval rozhovor s panem A. S., budoucím režisérem a producentem
později vzniknuvšího filmu, včetně fotografi e ze zápasu z roku 1942 s uvedením jmen hráčů včetně
jména stěžovatele, která však nebyla čitelná. V článku se objevil i výrok zmíněného producenta,
který se vyjádřil tak, že pouze čtyři hráči byli popraveni a že ostatní hráči „kolaborovali s gestapem“.
Jiná část článku uváděla seznam jmen hráčů, kteří byli popraveni s tím, že jméno otce stěžovatele
bylo vynecháno. Stěžovatel poté zažaloval noviny a novinářku – autorku článku – s tím, že požadoval
rektifikaci článku. Namítal, že z něj vyplývalo, že jeho otec spolupracoval s gestapem. Poukázal na
materiály, ze kterých vyplývalo, že otec stěžovatele nepracoval pro nacisty a že byl umístněn v
koncentračním táboře. Soud prvního stupně 25. prosince 2001 odmítnul žalobu s tím, že stěžovatel
nebyl uveřejněním článku přímo dotčen, otec stěžovatele ani sám stěžovatel nebyli v textu článku
výslovně zmíněni a článek také výslovně neuváděl, že by otec stěžovatele spolupracoval s gestapem.
Rozsudek byl potvrzen odvolacím soudem 13. března 2002, dne 15. listopadu 2002 odmítnul opravný
prostředek stěžovatele Nejvyšší soud (§ 7 – 14).



Dne 27.  dubna 2000 nařídil  soud deníku Dzerkalo  Tyzhnia,  aby upřesnil  informaci,  která byla
vytištěna v říjnu 1999 o otci stěžovatele s uvedením skutečnosti, že pan Putistin byl mezi hráči
předmětného zápasu a byl následně poslán do koncentračního tábora (§ 15).

Syn stěžovatele zažaloval také další deník Fakty i Komentari, kde se domáhal upřesnění informací
vztahujících se k jeho otci a k předmětnému zápasu a náhrady újmy (§ 16 – 21).

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

K tvrzenému porušení článku 8 Úmluvy (řízení proti deníku Komsomolskaya Pravda)1.
– 28. Stěžovatel namítal,  že národní soudy tím, že odmítly přikázat rektifi  kaci tvrzených2.
difamačních informací zveřejněných o jeho otci  v deníku Komsomolskaya Pravda, porušily
právo na ochranu dobré pověsti stěžovatele a jeho rodiny.
Hodnocení soudu3.

(a) Obecné zásady

Soud připomíná, že pojem „soukromý život“ ve smyslu článku 8 Úmluvy má široký význam a32.
zahrnuje, mezi jinými, prvky vztahující se k identitě osoby, např. jméno osoby (viz Burghartz
proti  Švýcarsku,  č.  16213/90,  rozsudek z  22.  února 1994,  §  24)  a  fyzickou a psychickou
integritu osoby (viz  Von Hannover proti  Německu,  č.  59320/00,  24.  6.  2004,  §  50).  Dále
připomíná, že pověst osoby tvoří součást jeho nebo její osobní a psychologické integrity, a tak
spadá pod rozsah jeho nebo jejího „osobního života“ (viz Pfeifer proti Rakousku, č. 12556/03,
rozsudek z 15. listopadu 2007, § 35; A. proti Norsku, č. 28070/06, rozsudek z 9. dubna 2009, §
64; viz také Karakó proti Maďarsku, č. 39311/05, rozsudek z 28. dubna 2009, § 23, kde se
uvádí, že „existuje jasný rozdíl mezi osobní integritou a pověstí“).
Otázka, zda újma způsobená na pověsti rodiny stěžovatele může být považována za zásah do33.
práva na respektování soukromého života stěžovatele, byla sice vznesena ve věci Palade proti
Rumunsku (č. 37441/05, rozsudek z 31. srpna 2012, § 25), ale nebyla postavena najisto. Soud
souhlasí s vládou, že pověst zemřelého člena rodiny může za určitých okolností ovlivnit osobní
život a identitu takové osoby, a tudíž spadat pod rozsah článku 8.
V případech obdobných projednávané věci není předmětem přezkumu jednání státu, nýbrž34.
domnělý  nedostatek ochrany poskytnuté národními  soudy soukromému životu stěžovatele.
Zatímco základním cílem článku 8 je ochrana jednotlivce před svévolným zásahem orgánů
veřejné moci, článek 8 nestanovuje státům pouze povinnost zdržet se takových zásahů: vedle
negativního závazku může zakládat  i  pozitivní  závazky,  které jsou vlastní  účinné ochraně
soukromého a rodinného života. Tyto závazky mohou zahrnovat přijetí opatření, která mají
zajistit  respektování  soukromého  života  i  ve  sféře  vztahů  mezi  jednotlivci.  Hranice  mezi
pozitivním a negativním závazkem státu podle článku 8 nelze najít v jeho definici; nicméně
použitelné principy jsou podobné. V obou dvou kontextech se musí vzít v úvahu spravedlivá
rovnováha,  která  musí  být  mezi  relevantními  v  úvahu  připadajícími  kolidujícími  zájmy
dosažena (von Hannover proti Německu (č. 2), č. 40660/08 a 60641/08, rozsudek ze 7. února
2012, § 98 a 99). Otázka, zda je žaloba podána osobou, jejíž pověst byla poškozena, nebo jejím
dědicem, může být relevantní pro určení toho, zda byl zásah přiměřený (viz, v jiném kontextu,
John Anthony Mizzi proti Maltě, č. 17320/10, rozsudek z 22. listopadu 2011, § 39).
Podaná stížnost vyžaduje přezkoumání spravedlivé rovnováhy, která musí být dosažena mezi35.
právem stěžovatele  na  respektování  soukromého  života  a  právem deníku  a  novináře  na
svobodu projevu zaručenou článkem 10 Úmluvy.

(b) Použití obecných zásad na projednávaný případ

Nejprve Soud poznamenává, že předmětný novinový článek byl jedním ze série článků, které36.



na téma tzv.  „utkání  smrti“  vyšly  v  kyjevských denících.  Události,  které  článek popisuje,
vzbudily obecný zájem mezi ukrajinskými čtenáři novin. Článek se zejména týkal událostí, ke
kterým došlo během druhé světové války, a historického dědictví slavného fotbalového klubu
včetně fotbalového zápasu, v kterém hráli hráči Dynama Kyjev. Tyto informace vzbudily zájem
veřejnosti zejména ve vztahu k 60. výročí zápasu a přispěly k veřejné diskusi o věcech, které s
ním souvisejí.  Článek,  který  měl  titulek  „Pravda  o  utkání  smrti“,  reprodukoval  vyjádření
režiséra filmu A.S. a producenta filmu D.K. o možném budoucím zpracování filmu, který měl
být založen na historických událostech vztahujících se k tomuto zápasu. Obsahoval přímé
citace z jejich rozhovoru, v kterém druhý jmenovaný sdělil svoje znalosti a osobní postoj k této
historické události. Jméno stěžovatelova otce se objevilo na fotografi i z tohoto historického
zápasu, která byla v článku otisknuta. Popisek fotografie byl však tak malý, že byl nečitelný
(viz § 9).
Soud poznamenává, že stěžovatel namítá, že článek vážně poškodil „pověst jeho rodiny“, neboť37.
se z jeho kontextu dalo dovodit, že jeho otec pracoval pro policii a kolaboroval s gestapem.
Nicméně Soud poznamenává, že Okresní soud v Kyjevě v rozhodnutí z 25. prosince 2001
uzavřel, že stěžovatel „nebyl osobou, která byla přímo dotčená uveřejněním“ (viz § 12). Soud s
takovým závěrem souhlasí. Zatímco je tedy nařčení z toho, že určitá osoba kolaborovala s
gestapem,  závažnou věcí,  předmětný  článek  nařčení,  že  otec  stěžovatele  spolupracoval  s
gestapem, neuvádí. Je pravdou, že článek reprodukuje slova producenta filmu o tom, že se tým
skládal pouze ze čtyř hráčů Dynama a že ostatní, kteří „pracovali v policii,  kolaborovali s
gestapem“. Nicméně ani slova producenta ani nic z článku se přímo netýká stěžovatelova otce.
Aby čtenář interpretoval článek tak, že otec stěžovatele s gestapem spolupracoval, musel by
nutně znát jméno stěžovatelova otce, které se objevilo na originální fotografi i ze zápasu. Je
nicméně jasné, že jméno jeho otce nebylo z článku identifi kovatelné, protože jména, která byla
pod fotografií otištěnou v článku uvedena, byla nečitelná.
Soud souhlasí s tím, že stěžovatel byl článkem dotčen. Stalo se tak nicméně nepřímo v tom38.
slova smyslu, že čtenář, který znal jméno otce stěžovatele uvedené na fotografii z roku 1942, z
něj mohl vyvodit nepříznivé závěry o jeho otci. Účinek tak byl značně vzdálený.
Vnitrostátní soudy byly povinny přihlížet k právům deníku a novináře a měly zajistit rovnováhu39.
těchto práv a práv stěžovatele. Soud poznamenává, že přestože článek neměl za cíl přímo
přispět k historické debatě, představoval nicméně způsob účasti na kulturním životě Ukrajiny,
když informoval veřejnost o plánovaném filmu založeném na historické události. Článek nebyl
ani provokativní ani senzační. Bylo zapotřebí zvážit vzdálenost zásahu do práv stěžovatele
podle článku 8 a právo na svobodu projevu deníku.
Za těchto okolností, když práva žalobce vyplývající z článku 8 byla dotčena pouze okrajově a40.
nepřímo článkem, který reprodukoval vyjádření tvůrce navrhovaného historického filmu, se
Soud domnívá, že vnitrostátní soudy při nalézání přiměřené rovnováhy mezi právy stěžovatele
a právy deníku a novináře nepochybily.
S ohledem na výše uvedené je třeba konstatovat,  že v projednávaném případě nedošlo k41.
porušení článku 8 Úmluvy.

(…)

VÝROK

Z těchto důvodů Soud jednomyslně

Prohlašuje stížnost podle článku 8 Úmluvy týkající se řízení proti deníku „Komsomolskaya1.
Pravda“ za přijatelnou; v dalším prohlašuje stížnost za nepřijatelnou;
Rozhoduje, že nedošlo k porušení čl. 8 Úmluvy.2.

(zpracoval Mgr. Aleš Pavel)


