
Axel Springer AG proti Německu (2),
rozsudek ze dne 10. 7. 2014 –⁠ Svoboda tisku a
ochrana pověsti politicky činných osob
Stěžovatel: Axel Springer AG

Žalovaný stát: Německo

Číslo stížnosti: 48311/10

Datum: 10.07.2014

Článek Úmluvy: čl. 10

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: kritika a difamace, občanské právo/soukromý život, respektování soukromého života, svoboda
projevu/sdělovací prostředky, svoboda rozšiřovat informace

Český právní řád: čl. 10 odst. 1 a čl. 17 odst. 1, 2 Listiny základních práv a svobod
§ 81 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Významnost: 2

Svoboda tisku a ochrana pověsti politicky činných osob

Autorský komentář:

Předkládaný rozsudek navazuje na dosavadní judikaturu Soudu týkající se střetu práva na svobodu
projevu,  konkrétně tisku a  novinářské svobody,  a  práva na soukromý život.  V dané věci  Soud
posuzoval zákaz publikace části novinového článku, týkající se bývalého kancléře Spolkové republiky
Německo,  uložený německými soudy vydavateli  novin.  V rámci  aplikování  obecných kritérií  při
nalézání rovnováhy mezi právem na svobodu projevu a právem na respektování soukromého života
Soud  zdůraznil  zejména  důležitou  kontrolní  funkci  tisku  v  demokratické  společnosti  a  nutnost
politicky činných osob prokázat vyšší  míru tolerance. Soud dospěl k závěru, že se v dané věci
nepodařilo  prokázat  existenci  naléhavé společenské potřeby upřednostnit  ochranu pověsti  před
právem na svobodu projevu a obecným zájmem. Význam rozsudku (i  pro českou právní  praxi)
spočívá především v upřesnění kritérií, kterými se posuzují meze novinářské svobody, tj. nutnosti
ověření charakteru publikované informace, zda se daná reportáž týká tématu veřejného zájmu nebo
se zaměřuje na soukromý život dotčené osoby aj.

SKUTKOVÝ STAV

V květnu 2005 po neúspěchu Sociálnědemokratické strany Německa (SDP) ve volbách do zemského
parlamentu  Severního  Porýní-Vestfálska  oznámil  kancléř  Německé  spolkové  republiky  Gerhard
Schröder konání  předčasných voleb na podzim téhož roku.  Ty vyvolal  G.  Schröder hlasováním
Spolkového sněmu (Bundestag) o vyslovení nedůvěry. Prezident následně Spolkový sněm rozpustil.



Předčasné volby proběhly 18. září 2005. Na základě výsledku voleb G. Schröder 22. listopadu 2005
odstoupil ze své funkce a novou federální kancléřkou byla zvolena Angela Merkelová.

Dne 9. prosince 2005 bylo oznámeno, že G. Schröder byl jmenován předsedou dozorčí rady rusko-
německého konsorcia NEGP pro výstavbu plynovodu, kontrolovaného ruskou společností Gazprom.
Dohoda o výstavbě plynovodu byla uzavřena německou společností BASF a společností Gazprom v
dubnu 2005 za přítomnosti G. Schrödera a ruského prezidenta Vladimíra Putina. Deset dní před
volbami v září 2005 pak došlo k podpisu samotné smlouvy, taktéž za přítomnosti G. Schrödera a V.
Putina.

Po  oznámení  o  jmenování  G.  Schrödera  předsedou  dozorčí  rady  se  redaktor  deníku  BILD,
vydávaného  stěžovatelkou,  neúspěšně  pokusil  kontaktovat  zástupce  mluvčího  vlády  s  žádostí  o
vyjádření. Na základě v pořadí třetí žádosti mluvčí redaktorovi sdělil, že G. Schröder nemá co dodat
k prohlášení z 9. prosince 2005, podle nějž rád vyhoví žádosti partnerů a ujme se funkce v dozorčí
radě konsorcia.

Dne 11. prosince 2005 novinář deníku BILD kontaktoval Carla-Ludwiga Thieleho, místopředsedu
parlamentního klubu Svobodné demokratické strany (FDP), s žádostí o vyjádření. C. Thiele uvedl, že
konání nových voleb musí být dnes viděno v novém světle a že je potřeba si klást otázku, zda G.
Schröder vyvolal nové volby, protože mu byla ruskou stranou nabídnuta lukrativní pozice. Podle C.
Thieleho musela být takto důležitá personální změna připravena v období předcházejícím ohlášení
předčasných voleb, tedy před květnem 2005. C. Thiele souhlasil s citací svých výroků.

Dne 12. prosince 2005 deník BILD uveřejnil na titulní straně článek s názvem „Co skutečně získá
projektem plynovodu? – Schröder musí odkrýt svou ruskou mzdu“ a na straně dva článek „Ruská
mzda – vydělá Schröder víc než milion ročně?“. Článek informoval o vině nevole napříč politickými
stranami vyvolanou informací, že G. Schröder se stal předsedou dozorčí rady konsorcia. Článek
obsahoval komentář různých politických osobností, mezi nimi i vyjádření C. Thieleho následujícího
znění:

Thiele má monstrózní podezření: „Chtěl se Schröder zbavit své funkce, protože mu byla nabídnuta
lukrativní  pozice?  Bylo  jeho  rozhodnutí  uspořádat  předčasné  volby  v  politicky  zoufalé  situaci
motivováno osobními důvody?“

Nominace G. Schrödera na post předsedy dozorčí rady vyvolala veřejnou diskuzi včetně debaty na
půdě spolkového parlamentu i zájem médií. Časopis FOCUS publikoval 12. prosince 2005 článek,
podle kterého se redaktor časopisu v srpnu 2005 obrátil na tiskového mluvčího vlády s žádostí o
potvrzení či vyvrácení informací pocházejících z Moskvy, podle nichž. Gazprom připravoval pracovní
pozici pro G. Schrödera. Mluvčí vlády tuto informaci označil za absurdní, s tím, že takováto nabídka
neexistuje.  V  dubnu  2006  se  veřejnost  dozvěděla,  že  na  konci  října  2005,  kdy  s  ohledem na
očekávané zvolení A. Merkelové kancléřkou dosavadní vláda vykonávala pouze prozatímní správu
vládních záležitostí, se vláda zaručila za financování úvěru ve výši jedné miliardy euro, nabídnutého
Gazpromu dvojicí německých bank.

V  roce  2006  se  G.  Schröder  obrátil  na  soud  prvního  stupně  v  Hamburku,  aby  stěžovatelce
(vydavatelce  deníku  BILD)  bylo  zakázáno  jakékoli  nové  publikování  citace  výroků  C.  Thieleho
uvedených výše. Soud prvního stupně v rozsudku ze dne 19. ledna 2007 uvedl, že sporná citace
nepředstavuje ani skutkové tvrzení, ani hodnotový soud, ale jedná se o domněnku ve formě otázky.
Podle soudu prvního stupně bylo nutné zejména posoudit, zda se reportáž týkala předmětu veřejného
zájmu, zda pro vyslovení domněnky existoval dostatečný skutkový základ, zda deník postupoval
pečlivě  při  svém  pátrání  a  při  rozhodnutí  zveřejnit  reportáž  a  zdali  z  charakteru  reportáže
dostatečným způsobem vyplývalo,  že  se  jednalo  o  domněnku.  Zejména  s  ohledem na  fakt,  že



stěžovatelka se dle soudu prvního stupně nepokusila získat vyjádření  G.  Schrödera,  bylo šíření
sporné pasáže neoprávněné. Dne 8. dubna 2008 odvolací soud potvrdil rozsudek soudu prvního
stupně.  Odvolací  soud  především zohlednil,  že  stěžovatelka  se  neomezila  na  pouhou  citaci  C.
Thieleho, ale citace byla součástí nevyváženého článku, jehož záměrem bylo vzbudit dojem, že G.
Schröder skutečně učinil  to,  z  čeho byl  podezírán,  aniž by byla zmíněna fakta ve prospěch G.
Schrödera. Spolkový soudní dvůr odmítl opravný prostředek stěžovatelky v rozhodnutí z 13. ledna
2009. Ústavní přezkum nebyl Spolkovým ústavním soudem povolen.

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

K tvrzenému porušení článku 10 Úmluvy1.
Stěžovatelka uplatňuje porušení jejího práva na svobodu projevu, tak jak je zakotveno v článku2.
10 Úmluvy, jehož příslušné pasáže jsou formulovány takto:

„1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a
rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice (…).

Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat takovým2.
formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v
demokratické společnosti, (…) a předcházení (…) ochrany pověsti nebo práv jiných (…).“
Hodnocení soudu3.
Soud poznamenává, že mezi stranami není sporu o tom, že soudní rozhodnutí vydaná ve věci4.
představují zásah do stěžovatelčina práva na svobodu projevu, tak, jak jej garantuje článek 10
Úmluvy (…). Soud tento názor sdílí.
– 52. Soud ve shodě s vládou poznamenává, že zásah sledoval legitimní cíl, a to sice ochranu5.
pověsti a práv jiných ve smyslu článku 10 odst. 2 Úmluvy. Pokud stěžovatelka tvrdí, že zákaz
pověst G. Schrödera spíše poškodil. Soud shledává, že tento argument se týká spíše otázky,
zda zásah byl „nezbytný v demokratické společnosti“ (Dichand a ostatní proti Rakousku, č.
29271/95, rozsudek ze dne 26. února 2002). Soud proto musí posoudit, zda tento zásah byl
„nezbytný v demokratické společnosti“.

(a) Obecné zásady

Soud v tomto ohledu odkazuje na základní principy, které vyplývají z jeho judikatury (viz, mezi53.
mnoha jinými, Stoll proti Švýcarsku, č. 69698/01, rozsudek velkého senátu ze dne 10. prosince
2007, § 101 – 105; Vides Aizardzibas Klubs proti Lotyšsku, č. 57829/00, rozsudek ze dne 27.
května 2004, § 40; Ungváry a Irodalom Kft proti Maďarsku, č. 64520/10, rozsudek ze dne 3.
prosince 2013, § 37 -48).
Soud obzvláště  připomíná,  že  článek 10 odst.  2  Úmluvy neponechává příliš  prostoru pro54.
omezení svobody projevu v rámci politického projevu nebo otázek veřejného zájmu (Brasilier
proti Francii, č. 71343/01, rozsudek ze dne 11. dubna 2006, § 41). Limity přípustné kritiky jsou
navíc ve srovnání se soukromými osobami o něco širší v případě osob politicky činných ve
vztahu  k  jejich  postavení:  na  rozdíl  od  prvně  jmenovaných,  osoby  politicky  činné  se
nevyhnutelně a vědomě vystavují pozorné kontrole svých činů a svého jednání ze strany jak
novinářů,  tak  většiny  občanů;  musí  proto  projevit  větší  míru  tolerance  (Lingens  proti
Rakousku, č. 9815/85, rozsudek ze dne 8. července 1986, § 42).
V projednávané věci Soud považuje za důležité zdůraznit zásadní roli,  kterou hraje tisk v55.
demokratické společnosti. Tisk sice nesmí překročit určité meze, týkající se zejména ochrany
pověsti a práv jiných, přísluší mu však v souladu s jeho povinnostmi a odpovědností sdělovat
informace a  myšlenky o  všech otázkách veřejného zájmu.  K jeho funkci,  která spočívá v
rozšiřování informací a myšlenek o těchto otázkách, se připojuje právo veřejnosti informace
přijímat. Pokud by tomu bylo jinak, tisk by nemohl plnit svou funkci „hlídacího psa“ (Bladet



Tromso a Stensaas proti Norsku, č. 21980/93, rozsudek velkého senátu ze dne 20. května
1999, § 59 a 62; Pedersen a Baadsgaard, č. 49017/99, rozsudek velkého senátu ze dne 17.
prosince 2004, § 71).
Je třeba konečně připomenout, že v řízeních, jako je řízení v projednávané věci, která vyžadují56.
nalezení rovnováhy mezi právem na svobodu projevu a právem na respektování soukromého
života, se výsledek v zásadě nebude lišit v závislosti na tom, zda byla stížnost k Soudu podána
osobou, které se reportáž týkala, na základě článku 8 Úmluvy, nebo vydavatelem, který ji
publikoval, na základě článku 10. Prostor pro uvážení měl být v obou případech v zásadě
stejný. Pokud národní orgány respektují při nalézání rovnováhy kritéria stanovená v judikatuře
Soudu, musí existovat závažné důvody pro to, aby Soud substituoval posouzení vnitrostátních
soudních orgánů {Axel Springer AG proti Německu, č. 39954/08, rozsudek velkého senátu ze
dne 7. února 2012, § 87; Von Hannover proti Německu /2/, č. 40660/08 a 60641/08, rozsudek
velkého senátu ze dne 7. února 2012, § 106).
V citovaných rozsudcích Axel Springer AG (§ 89 – 95) a Von Hannover (2) (§ 108 – 113) Soud57.
shrnul vhodná kritéria pro nalézání rovnováhy mezi právem na svobodu projevu a právem na
respektování soukromého života: jedná se zejména o posouzení, zda projev přispívá k debatě
sledující veřejný zájem, jak známá je dotčená osoba a co je předmětem reportáže, forma a
důsledky zveřejnění a přísnost uložení sankce (viz Tanasoaicia proti Rumunsku, č. 3490/03,
rozsudek ze dne 19. června 2012, § 41; Verlagsgruppe News GmbH a Bobi proti Rakousku, č.
59631/09,  rozsudek  ze  dne  4.  prosince  2012,  §  72;  Küchl  proti  Rakousku,  č.  51151/06,
rozsudek ze dne 4. prosince 2012, § 67; Ungv8ry a Irodalom Kft. cit. výše, § 45).

(b) Použití obecných zásad na projednávaný případ

(i) Příspěvek k debatě sledující veřejný zájem

Soud  poznamenává,  že  sporná  pasáž  je  součástí  článku,  který  byl  publikován  v  široce58.
distribuovaném deníku a týká se nominace G. Schrödera na pozici  předsedy dozorčí rady
rusko-německého konsorcia velmi krátce po skončení ve funkci spolkového kancléře. Reportáž
zejména  kladla  otázku,  zda  a  do  jaké  míry  G.  Schröder  profitoval  ze  svých  politických
rozhodnutí, které učinil jako předseda vlády, aby tuto změnu připravil. Téma reportáže zjevně
představovalo  důležitý  veřejný  zájem.  To  platí  zejména  o  zakázané  pasáži,  která  vznesla
otázku, zda se chtěl G. Schröder zbavit funkce spolkového kancléře kvůli pozici, která mu byla
nabídnuta v konsorciu.

(ii) Obecná známost dotčené osoby

Co  se  týče  obecné  známosti  G.  Schrödera,  je  zřejmé,  že  byl  během dotčených  událostí59.
předsedou německé vlády a velmi známou politickou osobností.

(iii) Předmět reportáže a charakter informace

Co se týče předmětu reportáže, Soud poznamenává, že dotčený článek se nevztahoval na60.
detaily osobního života G. Schrödera s cílem uspokojit zvědavost určitého publika (viz Axel
Springer, cit. výše, § 91), nýbrž se týkal jeho chování během výkonu mandátu spolkového
kancléře a jeho zpochybněného angažování se v rusko-německém konsorciu krátce po skončení
ve funkci kancléře (…).
Soud podotýká, že německé soudy zakázaly příslušnou pasáž článku z důvodu, že nesplňovala61.
kritéria,  které německé soudy aplikují  při  posuzování  reportáží  obsahujících podezření.  V
tomto ohledu příslušné soudy zdůraznily, že i když nebyl G. Schröder v podezření ze spáchání
trestného činu, stěžovatelka vůči němu vyslovila vážné a urážlivé podezření. I když německé
soudy uznaly, že reportáž se týkala tématu veřejného zájmu, vytknuly stěžovatelce zejména



nedostatek objektivity a vyváženosti společně s faktem, že nezískala před zveřejněním názor G.
Schrödera nebo jiné kompetentní osoby.
Soud poznamenává,  že německé soudy ponechaly otevřenou otázku,  zda se sporná pasáž62.
podobala faktickému tvrzení nebo hodnotovému soudu, s ohledem na fakt, že stěžovatelka
vyjádřila  podezření,  jehož  zákonnost  musela  být  posuzována  podle  kritérií  týkajících  se
reportáží vyjadřujících podezření. Vláda je názoru, že německé soudy po zralé úvaze dospěly k
závěru,  že  výroky  C.  Thieleho  vyjadřovaly  domněnku  a  že  se  ve  skutečnosti  jednalo  o
rétorickou otázku, na kterou se stěžovatelka nepokoušela odpovědět.
Soud v prvé řadě podotýká, že stěžovatelka v článku reprodukovala výroky, které C. Thiele63.
nezpochybnitelně pronesl. Co se týče obsahu samotných otázek, Soud připomíná, že se někdy
může ukázat jako obtížné rozlišit mezi skutkovými tvrzeními a hodnotovými soudy, zejména
pokud se jedná jako v dané věci o tvrzení týkající se motivace jednání třetí osoby (viz, mutatis
mutandis, Fleury proti Francii, č. 29784/06, rozsudek ze dne 11. května 2010, § 49). Na rozdíl
od  věci  Pedersen  a  Baadsgaard,  ve  které  Soud  dospěl  k  závěru,  že  nařčení  stěžovatelů
představovalo  věcné  prohlášení,  jehož  pravdivost  bylo  možné  prokázat  (§  76),  otázky
pronesené C. Thielem z hlediska motivu G. Schrödera uspořádat nové volby byly z povahy věci
obtížné prokazatelné. V tomto ohledu Soud připomíná, že již uvedl, že závěry o motivech nebo
případných záměrech jiných jsou spíše hodnotovými soudy než skutkovými tvrzeními (a/s Diena
a Ozolinš proti Lotyšsku, č. 16657/03, rozsudek ze dne 12. července 2007, § 81; Ungváry a
Irodalom Kft. cit. výše, § 52).
V každém případě platí, že pokud dle judikatury Soudu prohlášení rovnocenné hodnotovému64.
soudu musí být založeno na dostatečném skutkovém základě (Pedersen a Baadsgaard, cit.
výše, § 76), Soud poznamenává, že odvolací soud, na rozdíl od soudu prvního stupně, usoudil,
že existovaly dostatečné skutečnosti, které odůvodnily vydání zprávy o podezřeních ve vztahu
ke G. Schröderovi. Odvolací soud v prvé řadě vytknul stěžovatelce, že nezmínila skutečnosti
oslabující daná podezření, ale zmínila pouze okolnosti, které je podporovaly, a za druhé, že
stěžovatelka  nepodnikla  žádná  pátrání,  aby  více  objasnila  skutkový  základ  před  tím,  než
publikovala otázky C. Thieleho, a zejména že nepožádala o vyjádření G. Schrödera.
Soud  nejprve  poznamenává,  že  otázky,  na  něž  se  zákaz  vztahuje,  spadají  do  politického65.
kontextu veřejného zájmu, a tak jak poznamenal odvolací soud, nepředjímají, že G. Schröder
spáchal trestný čin. V žádné fázi řízení nebylo ostatně řečeno, že jednání G. Schrödera by
mohlo  být  předmětem  trestního  vyšetřování.  Soud  navíc  ve  shodě  s  odvolacím  soudem
podotýká, že otázky položené C. Thielem mohly být založeny na řadě skutečností a že oznámení
G. Schrödera bylo předmětem mnoha článků v tisku i rozpravy ve Spolkovém sněmu. Dále je
zřejmé, že otázky C. Thiela nebyly jedinými otázkami obsaženými v článku deníku BILD, ale
představovaly součást řady citací politických osobností z různých politických stran. Soud v
tomto ohledu připomíná, že mu nepřísluší, a ostatně ani vnitrostátním soudům, nahrazovat tisk
ve volbě způsobu podávání zpráv, který má být zvolen v daném případě (Jersild proti Dánsku,
č.  15890/89,  rozsudek velkého senátu ze dne 23.  září  1994,  §  31;  Erla  Hlynsdóttir  proti
Islandu, č. 43380/10, rozsudek 10. července 2012), nebo v otázce rozhodnutí, které informace
mají nebo nemají být obsaženy v dané reportáži.
Soud také může sdílet názor stěžovatelky, že události od rozhodnutí kancléře uspořádat volby66.
až do jeho oznámení o přijetí pozice v konsorciu byly dostatečně známé na to, aby si je čtenáři
pamatovali v době publikace článku. Stěžovatelka ostatně právem podotýká, že předseda vlády
měl mnoho příležitostí oznámit svá politická rozhodnutí a informovat o nich veřejnost. V tomto
ohledu není bez zajímavosti, že z článku časopisu FOCUS z 12. prosince 2005 je zřejmé, že
novinář tohoto časopisu se v srpnu 2005 obrátil na vládu, aby zjistil, zda informace, podle
nichž Gazprom připravoval pracovní pozici pro G. Schrödera, byly pravdivé, a že mluvčí vlády
existenci takovéto nabídky popřel.
Vzhledem k těmto okolnostem Soud nesouhlasí s názorem vnitrostátních soudů, že článek67.
musel obsahovat skutečnosti ve prospěch bývalého kancléře, který, protože zastával jednu z



nejvyšších politických funkcí ve Spolkové republice Německo, měl projevovat mnohem vyšší
toleranci než běžná fyzická osoba (viz, mutatis mutandis, Lingens, cit. výše, § 43; Dichand a
ostatní, cit. výše, § 51; Feldek proti Slovensku, č. 29032/95, rozsudek ze dne 12. července
2001, § 85).
Soud dále poznamenává, že autor otázek, které stěžovatelka publikovala ve svém deníku, byl68.
politickou osobou a poslancem německého parlamentu. Soud znovu zdůrazňuje, že s funkcí
tisku sdělovat v souladu se svými povinnostmi a odpovědností informace a myšlenky týkající se
veškerých otázek obecného zájmu se pojí  právo veřejnosti  přijímat informace a myšlenky
týkající se těchto otázek (viz výše § 53). Z pohledu Soudu uvedené platí, zejména pokud se
jedná o otázky diskutované v politické aréně, oblasti, v níž svoboda projevu nabývá nejvyšší
důležitosti (Lingens, cit. výše, § 41; Feldek, cit. výše, § 83; Brasilier, cit výše, § 41).
Soud také připomíná, že zpravodajství formou rozhovorů, ať už v jakékoliv podobě, představuje69.
jeden z nejdůležitějších prostředků nepostradatelné role „hlídacího psa“ veřejnosti, kterou by
tisk jinak nemohl vykonávat. Sankcionování novináře za to, že napomohl rozšíření prohlášení
třetí osoby, by vážným způsobem bránilo tisku přispívat k diskusi o problémech veřejného
zájmu a je nemyslitelné bez obzvláště závažných důvodů (Jersild, cit. výše, § 35; Pedersen a
Baadsgaard, cit. výše, § 77; Gourguénidzé proti Gruzii. č. 71678/01, rozsudek ze dne 17. října
2006, § 42: Roberts a Roberts proti Spojenému království, č. 38681/08, rozhodnutí ze dne 5.
července  2011).  Stejným způsobem může  tisk  z  hlediska  politických  aktérů  představovat
důležitý prostředek rozšiřování jejich myšlenek.
Soud připomíná, že je nesporné, že C. Thiele pronesl výroky, které byly zveřejněny v dotčeném70.
článku. Soud dále podotýká, že nelze deníku uložit, aby systematicky ověřoval oprávněnost
veškerých výroků pronesených jedním z politiků vůči jinému, které má v úmyslu publikovat a
které byly proneseny v souvislosti s veřejnou politickou debatou. V této souvislosti je také
nutné poznamenat,  že G.  Schröder mohl  podniknout příslušné právní  kroky vůči  autorovi
sporných výroků, C. Thieleovi. S ohledem na způsob, jakým BILD získal výroky C. Thieleho, a
vzhledem k aktuálnosti informací týkajících se bývalého kancléře, zveřejněných tři dny před
publikováním  článku,  a  také  s  ohledem  na  obecně  pomíjivý  charakter  informací  (viz
Europapress Holding d. o. o. proti Chorvatsku, č. 25333/06, rozsudek ze dne 22. října 2009. §
64), podle Soudu nic nenasvědčuje tomu, že by stěžovatelka nemohla publikovat příslušné
výroky, aniž by prováděla další předběžná ověření. Soud ostatně zdůrazňuje, že pokud odvolací
soud usoudil, že použití výrazu „monstrózní podezření“ ve sporné pasáži potvrzuje vážnost
výtky vůči G. Schröderovi, a dle toho i tendenční a zaujatý charakter článku, zdá se, že nevzal
v úvahu, že použití tohoto výrazu mohlo také značit, že stěžovatelka měla v úmyslu distancovat
se od otázek vznesených C. Thielem (viz, mutatis mutandis, Thoma proti Lucembursku, č.
348432/97, rozsudek ze dne 29. března 2001, § 64; Erla Hlynsdóttir proti Islandu, č. 43380/10,
rozsudek ze dne 10. července 2012, § 67).
Pokud vláda poukazuje na riziko, že pokud média používají citaci třetí osoby, mohou rozšiřovat71.
pomlouvačně výroky, aniž by dodržovala povinnost novinářské pečlivosti, Soud považuje za
nutné připomenout, že se v dané věci jednalo o výroky pronesené politikem a poslancem
parlamentu v rámci politické debaty nezpochybnitelného veřejného zájmu.
Co se týče otázky, zda se stěžovatelka pokoušela získat vyjádření G. Schrödera nebo jiné72.
kompetentní  osoby  ohledně  otázek  vznesených  C.  Thielem,  Soud  poznamenává,  že  podle
vnitrostátních civilních soudů stěžovatelka nepodnikla v tomto smyslu žádné kroky. Žadatelka
v tomto směru uvádí, že jeden z jejich novinářů se na základě zveřejnění informace o přijetí
nové  pracovní  pozice  G.  Schröderem  pokusil  natřikrát  kontaktovat  zástupce  tiskového
mluvčího a že tuto skutečnost tvrdila i v řízení před civilními soudy. Vláda pouze bez bližšího
vysvětlení poznamenává, že žadatelčiny žádosti o informace u zástupce mluvčího se týkaly
pouze  obecně,  konsorcia  NGEP  a  nevztahovaly  se  na  konkrétní  podezření  vyslovené  C.
Thielem.
Soud uvádí, že vláda nevysvětlila, z jakého důvodu civilní soudy nevzaly v úvahu ani nezmínily73.



pokusy stěžovatelky kontaktovat zástupce mluvčího vlády. S ohledem na vyjádření stran Soud
nemá  důvod  domnívat  se,  že  stěžovatelka  nepodnikla  tvrzené  kroky.  Soud  podotýká,  že
nezávisle na otázce, zda se stěžovatelka pokusila konfrontovat zástupce mluvčího s otázkami
vznesenými  C.  Thielem nebo  ne,  nelze  tvrdit,  že  stěžovatelka  nepodnikla  vůči  bývalému
kancléři žádné kroky a že ten neměl příležitost na tyto otázky reagovat.

(iv) Forma a důsledky zveřejnění

Co  se  týče  formy zveřejnění,  Soud  poznamenává,  že  sporná  pasáž  byla  součástí  článku,74.
týkajícího se rozhodnutí kancléře Schrödera přijmout pracovní pozici nabídnutou NGEP, který
obsahoval určitý počet komentářů několika politických osobností včetně C. Thieleho, autora
sporné pasáže. Soud zdůrazňuje, že článek neobsahuje ve vztahu k bývalému kancléři výrazy,
které by samy o sobě mohly být problematické s ohledem na judikaturu Soudu (viz Axel
Springer AG, cit. výše, § 108; Tanasoaicia proti Rumunsku, cit. výše, § 52 – 53). Ani forma
článku,  ani  použité  výrazy,  ani  zveřejnění  doprovodné  fotografie  nebyly  ostatně
zpochybňovány.
Pokud jde o důsledky zveřejnění. Soud již uvedl, že rozsah rozšíření reportáže může také nabýt75.
na  důležitosti,  podle  toho,  zda  se  jedná  o  noviny  celostátní,  lokální,  významné  či  méně
významné (Axel Springer AG, cit. výše, § 94; Von Hannover /2/, cit. výše, § 112). V daném
případě Soud zdůrazňuje, že deník BILD vychází celostátně a jeho náklad patří mezi největší v
Evropě.

(v) Přísnost uložení sankce stěžovatelce

Co se týče konečně závažnosti uložené sankce, Soud uvádí, že stěžovatelce byl pouze uložen76.
občanskoprávní zákaz nového publikování sporné pasáže článku, uveřejněného 12. prosince
2005.  Soud  nicméně  shledává,  že  tento  zákaz  mohl  na  stěžovatelku  působit  odrazujícím
způsobem, pokud jde o výkon svobody projevu (Brasilier, cit. výše, § 43; Tánásoaicia, cit. výše,
§ 56; a/s Diena a Ozolinš, cit. Výše, § 87).

(vi) Závěr

S ohledem na vše, co bylo uvedeno, Soud uzavírá, že publikováním sporné pasáže stěžovatelka77.
nepřekročila  meze  novinářské  svobody.  Německým  soudům  a  vládě  se  nepodařilo
přesvědčivým způsobem prokázat, že existovala naléhavá společenská potřeba upřednostnit
ochranu  pověsti  bývalého  spolkového  kancléře  Schrödera  před  právem  stěžovatelky  na
svobodu  projevu  a  před  obecným zájmem,  který  musí  být  upřednostněn  před  podobnou
svobodou, pokud se jedná o otázky veřejného zájmu. Daný zásah proto nebyl „nezbytný v
demokratické společnosti“.
Došlo tedy k porušení článku 10 Úmluvy.78.
K použití článku 41 Úmluvy79.
Újma80.
Stěžovatelka požaduje 31 338,25 EUR z titulu náhrady výdajů vynaložených v rámci řízení u81.
vnitrostátních civilních soudů (…). Co se týče částek vynaložených v rámci řízení u Federálního
ústavního soudu a podání  stížnosti  u Soudu,  stěžovatelka ponechává náhradu nákladů na
zvážení Soudu, s tím, že žádá nejméně o 5000 EUR za každé řízení.

VÝROK

Z těchto důvodů Soud jednomyslně.

Prohlašuje stížnost za přijatelnou;1.



Rozhoduje, že došlo k porušení čl. 10 Úmluvy;2.
Rozhoduje,3.
a) že žalovaný stát má zaplatit stěžovatelce ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy rozsudek nabude4.
právní moci podle čl. 44 odst. 2 Úmluvy, částku 41 338,25 EUR (čtyřicet jedna tisíc tři sta
třicet osm eur a dvacet pět centů) a případnou částku daně;
b)  že  od uplynutí  výše uvedené lhůty  tří  měsíců až  do zaplacení  bude stanovená částka5.
navyšována o prostý úrok se sazbou rovnající se sazbě marginální zápůjční facility Evropské
centrální banky platné v tomto období, zvýšené o tři procentní body;
Odmítá ve zbytku návrh na přiznání spravedlivého zadostiučinění.6.

(zpracovali JUDr. Lubomír Ptáček, Ph.D., a Mgr. lng. Libor Havelka)


