
Matúz proti Maďarsku, rozsudek ze dne 21.
10. 2014 –⁠ Svoboda projevu novináře a
odboráře v jedné osobě kritizujícího cenzuru
ve státní televizi ve vztahu k porušení
klauzule mlčenlivosti v pracovní smlouvě
Stěžovatel: Matúz

Žalovaný stát: Maďarsko

Číslo stížnosti: 73571/10

Datum: 21.10.2014

Článek Úmluvy: čl. 10 odst. 1
čl. 10 odst. 2

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: nezbytný v demokratické společnosti/přiměřenost/rovnováha mezi dotčenými zájmy, ochrana
pověsti jiných, ochrana utajovaných informací/zabránění úniku důvěrných informací, svoboda
projevu/sdělovací prostředky, svoboda rozšiřovat informace

Český právní řád: čl. 10, 15 a 17 Listiny základních práv a svobod
§ 83, § 132–§ 135 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Významnost: 2

Svoboda projevu novináře a odboráře v jedné osobě kritizujícího cenzuru ve státní televizi ve vztahu
k porušení klauzule mlčenlivosti v pracovní smlouvě

Autorský komentář:

Soud konstatoval porušení článku 10 Úmluvy ze strany Maďarka, jehož soudy nenašly spravedlivou
rovnováhu  mezi  právem  novináře  a  předsedy  odborové  organizace  sdružující  zaměstnance
televizních společností na svobodu projevu a ochranou dobré pověsti státní televize, kterou veřejně
kritizoval.

Rozsudek je zajímavý proto, že upřesňuje nastavení limitů loajality novinářů pracujících pro televizní
společnosti a možností veřejné kritiky jejich zaměstnavatele v kontextu opatření, která může jejich
zaměstnavatel posléze přijmout, aby vyvodil odpovědnost z porušení klauzule mlčenlivosti v pracovní
smlouvě uzavřené s novinářem. Soud se ztotožnil se stěžovatelem, který měl jako předseda odborové
organizace  reprezentující  další  zaměstnance  vysílacích  společností  právo  a  zároveň  povinnost
zveřejnit předmětné dokumenty a komentovat záležitosti veřejného zájmu, a to navzdory skutečnosti,
že jeho pracovní smlouva obsahuje doložku mlčenlivosti. Uvedl, že s ohledem na roli novinářů ve



společnosti  a  na  jejich  odpovědnost  přispět  a  podpořit  veřejnou  diskusi  pak  nelze  povinnost
zachovávat mlčenlivost uplatňovat stejnou měrou na novináře jako na ostatní zaměstnance, jejichž
pracovní poměr byl založen pracovní smlouvou uzavřenou dle obecného právního předpisu (zákoníku
práce), a to právě s ohledem na specifickou povahu jejich role ve společnosti.

SKUTKOVÝ STAV

Stěžovatelem v Soudu předložené věci je pan Gábor Matúz, maďarský občan, který se narodil v roce
1963 a žije v obci Balassagyarmat v Maďarsku. Stěžovatel je novinář, který byl od února 2001
zaměstnán  maďarskou  státní  televizí  Magyar  Televízió  Zrt.  Byl  také  předsedou  odborů  služeb
veřejného  vysílání  sdružujících  zaměstnance  televizních  společností.  Jako  editor  pracoval  na
pravidelném kulturním programu Éjjeli menedék (dále jako „kulturní program“), kde vedl rozhovory
s různými osobnostmi kulturního života. Na základě ustanovení pracovní smlouvy byl stěžovatel při
výkonu své práce zavázán mlčenlivostí. Na základě ní tak nemohl poskytovat informace, které získal
v souvislosti s výkonem práce, jejichž zveřejnění by mohlo způsobit újmu zaměstnavateli nebo jiným
osobám. Porušení tohoto ustanovení smlouvy by automaticky vedlo k rozvázání pracovního poměru (§
1 – § 6).

Poté, co ve společnosti došlo ke změně na pozici kulturního ředitele, se stěžovatel okamžitě spojil s
generálním ředitelem televizní společnosti, neboť si všiml, že nový kulturní ředitel omezil a zkrátil
obsah kulturního programu, což stěžovatel vnímal jako nepřípustnou cenzuru. Jeho stížnost však
zůstala bez odezvy. Dne 6. června 2003 napsal šéfredaktor kulturního programu Radě státní televize
dopis, v kterém mimo uvedl, že jmenováním nového kulturního ředitele došlo k cenzuře určitých
částí  kulturního programu.  Dne 19.  června se  článek objevil  v  on-line deníku Hungarian daily
společně s vyjádřením maďarských odborů sdružujících novináře publikující on line, která vyzývala
Radu k ukončení cenzury v televizní společnosti (§ 8).

V roce 2004 publikoval stěžovatel knihu s názvem „Az antifasiszta és a hungarista – Titkok a Magyar
Televízióból” (Antifašista a hungarista – tajemství maďarské televize), v které každá kapitola knihy
obsahovala úryvky z rozhovorů natočených v roce 2003, které nebyly nakonec odvysílány v kulturním
programu, a to zejména na základě pokynů předmětného kulturního ředitele. Vedle těchto úryvků
obsahovala kniha také výměny dopisů uvnitř společnosti mezi kulturním ředitelem a šéfredaktorem
programu. Kapitoly také obsahovaly krátké shrnutí událostí, kde stěžovatel vyjadřoval svůj názor k
uvedeným tématům. Předmluva knihy uváděla,  že obsahuje důkazy cenzury,  ke které ve státní
televizi dochází. Vybízela čtenáře k tomu, aby si sami učinili svůj názor na to, zda kulturní ředitel
vykonává svoji funkci zákonným způsobem či zda jeho jednání znamená zásah do práva na svobodu
projevu (§ 9).

Dne 11.  listopadu 2004 televizní  společnost  s  okamžitou účinností  ukončila  pracovní  poměr se
stěžovatelem a s šéfredaktorem programu s odůvodněním, že vydáním předmětné knihy došlo k
porušení doložky mlčenlivosti uvedené v pracovní smlouvě. Stěžovatel následně ukončení pracovního
poměru  napadl  u  soudu  s  tím,  že  dopisy  obsahující  komunikaci  mezi  kulturním  ředitelem  a
šéfredaktorem programu získal z titulu své pozice šéfa odborového svazu proto, aby podnikl kroky
proti namítané cenzuře, a že z uvedeného důvodu také publikoval předmětnou knihu. V dubnu 2008
však budapešťský pracovní soud stěžovatelovu žalobu odmítnul s tím, že tento porušil článek 10
smlouvy a publikoval  informace bez předchozího souhlasu zaměstnavatele.  Soud také uvedl,  že
skutečnost,  že  stěžovatel  je  zároveň  šéfem  odborové  organizace,  ho  nevyjímá  z  povinnosti
zachovávat mlčenlivost (§ 10 – § 12).

Ve  svém odvolání  proti  uvedenému rozsudku stěžovatel  uvedl,  že  uveřejnění  předmětné  knihy
nezpůsobilo jeho bývalému zaměstnavateli ani jiným osobám žádnou újmu. Poukázal na to, že z
pozice šéfa odborového svazu považoval  za potřebné poukázat  na cenzuru ve společnosti  a  že



podmínky pro výpověď podle předmětného ustanovení pracovní smlouvy nebyly naplněny. V únoru
2009 krajský soud potvrdil rozhodnutí soudu prvního stupně s tím, že uveřejnění knihy mohlo mít
negativní  vliv  na  pověst  televizní  společnosti.  Krajský  soud  také  konstatoval,  že  výpověď
neznamenala zneužití práva ze strany zaměstnavatele, neboť zaměstnanec ve své pracovní smlouvě
dobrovolně souhlasil s omezením svého práva na svobodu projevu (§ 13 – § 14).

Nejvyšší soud rozhodoval o mimořádném opravném prostředku stěžovatele v květnu 2010. Ve vztahu
k svobodě projevu uvedl, že stěžovatel porušil pracovní smlouvu, když publikoval interní dokumenty
svého zaměstnavatele. Soud se vůbec nezabýval otázkou, zda právo na svobodu projevu stěžovatele
mohlo  ospravedlnit  porušení  pracovní  smlouvy.  Rozhodnutí  Nejvyššího  soudu  bylo  doručeno
stěžovateli 13. července 2010 (§ 15 – § 16).

Stěžovatel namítá, že ukončení pracovního poměru s televizní společností  z důvodu publikování
předmětné knihy, která obsahovala interní dokumenty zaměstnavatele, vedlo k porušení jeho práva
na svobodu projevu, zejména jeho práva rozšiřovat informace a názory třetím stranám (odst. 18).

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

K tvrzenému porušení čl. 10 Úmluvy1.
Stěžovatel tvrdí, že ukončení pracovního poměru s televizní společností z důvodu publikování2.
předmětné knihy, která obsahovala interní dokumenty zaměstnavatele, vedlo k porušení jeho
práva na svobodu projevu, zejména jeho práva rozšiřovat informace a názory třetím stranám.
Vychází z článku 10 Úmluvy, která stanoví:

„1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a
rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento
článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým
společnostem.

Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat takovým2.
formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v
demokratické  společnosti  v  zájmu  národní  bezpečnosti,  územní  celistvosti  nebo  veřejné
bezpečnosti,  ochrany  pořádku  a  předcházení  zločinnosti,  ochrany  zdraví  nebo  morálky,
ochrany  pověsti  nebo  práv  jiných,  zabránění  úniku  důvěrných  informací  nebo  zachování
autority a nestrannosti soudní moci.“
K přípustnosti3.
Soud poznamenává, že stížnost není zjevně neopodstatněná ve smyslu článku 35 odst. 3 písm.4.
a) Úmluvy. Uvádí, že také není z jiného důvodu nepřijatelná. Musí být tedy prohlášena za
přijatelnou.
K odůvodněnosti5.

Vyjádření stran

Stěžovatel uvedl, že jeho právo na svobodu projevu bylo porušeno tím, že z důvodu publikace20.
knihy  s  ním  zaměstnavatel  ukončil  pracovní  poměr.  Jako  novinář  a  předseda  odborové
organizace  poskytovatele  veřejného  televizního  vysílání  měl  právo  a  závazek  informovat
veřejnost o tvrzené cenzuře v televizní společnosti.

Stěžovatel zdůraznil, že pravdivost tvrzení v knize uvedených nebyla nikdy zpochybněna a že jednal
v dobré víře a v souladu s etickými zásadami pro své povolání.

Dále uvádí,  že vnitrostátní  soudy,  které se zabývaly zákonností  ukončení  jeho pracovního21.
poměru, vůbec neposuzovaly jeho práva zaručená Úmluvou. Upozornil na skutečnost, že tyto



soudy  formálně  přijaly  závěr,  že  svoboda  projevu  může  být  v  pracovněprávních  vztazích
zákonně omezena, a to bez ohledu na povahu a okolnosti případu.
Vláda uvedla, že stěžovatel byl jako zaměstnanec státní televize vázán svojí pracovní smlouvou22.
a  zejména  povinností  mlčenlivosti.  Skutečnost,  že  byl  předsedou  odborového  svazu,  ho
nevyjímala z povinnosti dodržovat závazky plynoucí z pracovní smlouvy. Tím, že stěžovatel
publikoval  předmětnou knihu,  aniž  by  si  dopředu nechal  uveřejnění  důvěrných informací
autorizovat, porušil svoje povinnosti, což vedlo k oprávněně podané výpovědi.
Vláda  dále  uvedla,  že  stěžovatel  publikoval  tvrzení  a  korespondenci  osob,  které  označil23.
jménem.  Jakékoli  zveřejnění  osobních  údajů  by  nutně  podle  vlády  vyžadovalo  předchozí
souhlas dotčených osob, který si však stěžovatel neopatřil.
Vláda také tvrdila, že k zásahu do svobody projevu stěžovatele nedošlo, neboť jeho kniha24.
popisující údajnou cenzuru u státní televize byla publikována a její obsah se stal každému
dostupným. Stěžovatel se s tímto pohledem na věc neztotožnil.

Hodnocení soudu

(a) Existence zásahu

Soud poznamenává, že rozhodnutí ukončit se stěžovatelem pracovní poměr, bylo ze strany25.
televizní společnosti podníceno publikováním jeho knihy, aniž by došlo k podrobnému zjištění
jeho odborných schopností. Opatření, které je namítáno, se vztahuje k výkonu svobody projevu
(Wille proti Lichtenštejnsku, č. 28396/95, § 50; Kudeshkina proti Rusku, č. 29492/05, rozsudek
ze dne 26. února 2009).
Soud připomíná, že ochrana poskytovaná článkem 10 Úmluvy se týká obecně i  vztahů na26.
pracovišti.  Poznamenává,  že  stěžovatel  vykonával  práci  u  televizní  společnosti  vlastněné
státem a na jeho pracovní poměr se tak uplatní zákoník práce.

V  této  souvislosti  Soud připomíná,  že  článek  10  Úmluvy  se  použije  na  pracovněprávní  vztahy
veřejnoprávní i soukromoprávní povahy. V určitých případech má navíc stát pozitivní závazek chránit
právo na svobodu projevu i  ve sféře vztahů mezi jednotlivci  (Fuentes Bobo proti  Španělsku, č.
stížnosti 39293/98, rozsudek ze dne 29. února 2000, § 38).

Soud uvádí, že kárné opatření v podobě ukončení pracovního poměru stěžovatele za to, že27.
vydal knihu obsahující důvěrné informace o svém zaměstnavateli, jak konstatovaly maďarské
soudy, představuje zásah do výkonu práva chráněného článkem 10 Úmluvy.
Zásah do práv stěžovatele chráněných článkem 10 odst. 1 vede k porušení Úmluvy tehdy,28.
pokud nesplňuje požadavky odstavce 2 stejného článku. Mělo by se tedy postavit najisto, zda
zásah byl učiněn „na základě zákona“, zda sledoval jeden či více cílů uvedených v tomto
odstavci a zda byl „nezbytný v demokratické společnosti“.

(b) Zda byl zásah učiněn „na základě zákona“

Soud uvádí, že mezi stranami není sporu o tom, že důvodem pro rozvázání pracovního poměru29.
podle ustanovení článku 96(1) zákoníku práce bylo to, že stěžovatel porušil svoje povinnosti
podle článku 10 pracovní smlouvy.

(c) Zda zásah sledoval legitimní cíl

Soud uznává, že legitimním cílem sledovaným namítaným opatřením bylo zabránění úniku30.
důvěrných informací a „ochrana pověsti nebo práv jiných“ ve smyslu článku 10 odst. 2 Úmluvy.

(d) Zda byl zásah nezbytný v demokratické společnosti



(i) Zásady stanovené judikaturou Soudu

Hlavní  otázkou,  která  musí  být  zjištěna,  je,  zda  zásah  byl  „nezbytný  v  demokratické31.
společnosti“.  Základní  zásady,  které  jsou  jasně  stanoveny  judikaturou  Soudu,  mohou  být
shrnuty následovně (viz mezi jinými Vogt proti Německu, rozsudek ze dne 26. září 1995, § 52;
Hertel proti Švýcarsku, rozsudek ze dne 25. srpna 1998, § 46; Steel a Morris proti Spojenému
království, č. 68416/01, § 87):
a)  Svoboda projevu je  jednám ze základních pilířů demokratické společnosti  a  jedním ze32.
základních podmínek pro její vývoj a pro seberealizaci každého jedince. S výhradou odstavce 2
článku 10 se vztahuje nejen na „informace“ nebo „myšlenky“, které jsou přijímány příznivě či
jsou považovány za nepohoršující či nezajímavé, ale také na ty, které mohou urazit, šokovat
nebo zneklidnit; takové jsou požadavky pluralismu, tolerance a svobodomyslnosti, bez kterých
„demokratická společnost“ neexistuje. Svoboda projevu, která je zakotvena v článku 10, má
mnohá  omezení,  která  musí  být  vykládána  úzce,  a  nutnost  jakékoli  výjimky  musí  být
přesvědčivě prokázána.
b) Přídavné jméno „nezbytný“ ve smyslu článku 10 odst. 2 předpokládá existenci „naléhavé33.
společenské potřeby“. Smluvní státy mají určitý prostor pro uvážení, aby posoudily, zda taková
potřeba existuje.  Takové uvážení  jde ruku v ruce s  kontrolou ze strany Evropy,  a to jak
použitého právního předpisu, tak i rozhodnutí, která je aplikovala, a to i ta, která byla učiněna
nezávislými soudy. Soud je tedy oprávněn, aby učinil konečné rozhodnutí o tom, zda „omezení“
je slučitelné se svobodou projevu chráněnou článkem 10.
c)  Úkolem  Soudu  při  výkonu  jeho  kontrolní  pravomoci  není  to,  aby  nahrazoval  činnost34.
příslušných národních orgánů, ale spíše aby podle článku 10 přezkoumal rozhodnutí, která
byla vydána na základě jejich pravomocí. To neznamená, že dohled Soudu je omezen pouze na
zjištění, zda žalovaný stát ve svých rozhodnutích nakládá se svým volným uvážením rozumně,
opatrně a s dobrou vírou; Soud musí prozkoumat namítaný zásah ve světle projednávané věci
jako celku a  zjistit,  zda je  „přiměřený vzhledem ke sledovanému legitimnímu cíli“  a  zda
důvody,  které  vnitrostátní  orgány  poskytly  pro  jeho  ospravedlnění,  jsou  „relevantní  a
dostatečné“. Přitom se musí přesvědčit, že vnitrostátní orgány použily zásady, které jsou v
souladu s principy zakotvenými v článku 10, a také, že jejich rozhodnutí byla učiněna na
základě přijatelného posouzení relevantních skutečností.
Soud rovněž poznamenává, že v projednávané věci existuje určitá podobnost s věcmi Fuentes35.
Bobo (cit. výše) a Wojtas-Kaleta proti Polsku (č. 20436/02, rozsudek ze dne 16. července 2009),
v nichž Soud konstatoval porušení článku 10. Šlo o případ novinářů, kteří veřejně kritizovali
veřejné televizní vysílání. Stejně tak jde v projednávaném případě o stěžovatele, novináře,
který  napsal  knihu,  ve  které  kritizuje  chování  svých  nadřízených a  zaměstnavatele.  Tato
stížnost tak vyvolává otázku, jak by měly být nastaveny limity loajality novinářů pracujících pro
tyto společnosti a jaká omezení jim mohou být v důsledku toho uložena ve veřejné debatě. V
této  souvislosti  si  je  Soud  vědom toho,  že  zaměstnanci  mají  vůči  svému  zaměstnavateli
povinnost loajality, zdrženlivosti a diskrece (viz Vogt proti Německu, rozsudek ze dne 26. září
1995, § 53; Ahmed a ostatní proti Spojenému království, rozsudek ze dne 2. září 1998, § 55).
Opatření, kterým byl stěžovatel propuštěn ze zaměstnání, tak není jako takové neslučitelné s
požadavky článku 10 Úmluvy.
Podle Soudu je postavení stěžovatele v projednávané věci, tedy skutečnost, že byl jako novinář36.
zaměstnán u státní televizní společnosti na základě pracovní smlouvy uzavřené podle předpisů
obecného pracovního práva, možné odlišit od situace zaměstnance ve veřejném sektoru, který
dává správně najevo protiprávní jednání nebo pochybení na pracovišti v situaci, kdy dotyčný
zaměstnanec nebo úředník je jedinou osobou nebo pouhou částí malé skupiny osob, která ví, k
čemu na pracovišti dochází, a tudíž je v nejlepší pozici, aby ve veřejném zájmu jednal tak, že
upozorní zaměstnavatele nebo širokou veřejnost (viz Marchenko proti Ukrajině, č. stížnosti
4063/04, § 46, rozsudek ze dne 19. února 2009; Heinisch proti Německu, č. stížnosti 28274/08,



§ 63 – 64; Bucur a Toma proti Rumunsku, č. stížnosti 40238/02, rozsudek ze dne 8. ledna 2013,
§  93).  Není  však  nutné  rozhodovat  o  tom,  zda  stěžovatel,  zaměstnanec  státní  televizní
společnosti, která hraje zásadní roli ve společenském životě, spadá z pohledu článku 10 do
stejné kategorie jako státní zaměstnanci. Je tomu tak proto, že veřejný zájem na transparentní
redakci  programů  státní  televize  v  každém  případě  vyžaduje  vnitrostátní  kontrolu
proporcionality  napadeného  opatření.
Tam, kde je právo na svobodu projevu osoby vázáné profesní mlčenlivostí vyváženě postaveno37.
proti  právu  zaměstnavatele  řídit  své  zaměstnance,  stanoví  judikatura  Soudu  následující
příslušná  kritéria  (viz  Guja  proti  Moldavsku,  č.  14277/04,  §  74  –  78):  (a)  na  zveřejnění
informace je veřejný zájem; (b) pravost zveřejňovaných informací; (c) újma, pokud existuje,
vzniklá  na  straně  orgánu  jako  důsledek  zveřejnění;  (d)  pohnutka,  která  vedla  k  jednání
zaměstnance; (e) zda s ohledem na povinnost mlčenlivosti zaměstnance vůči zaměstnavateli
byla informace zveřejněna jako poslední a krajní možnost, ke které bylo přistoupeno poté, co
byla věc předána nadřízenému nebo jinému příslušnému orgánu; (f) přísnost uložené sankce.
S  cílem posoudit  odůvodněnost  napadeného opatření,  je  třeba ještě  vzít  v  úvahu,  že  při38.
posuzování přiměřenosti zásahu do svobody projevu zaručeného článkem 10 je třeba posuzovat
spravedlnost soudního řízení a poskytnuté procesní záruky (viz, mutatis mutandis, Steel a
Morris, cit. výše, § 95). Neexistence účinného soudního přezkumu napadeného opatření může
také vést k porušení článku 10 (viz Saygili a Seyman proti Turecku, č. 51041/99, rozsudek ze
dne 27. června 2006, § 24 – 25); Lombardi Vallauri proti Itálii, č. 39128/05, rozsudek ze dne
20. října 2009, § 45 – 56). Pokud odůvodnění vnitrostátního soudu dostatečným způsobem
nezohledňuje obecné zásady Soudu vyplývající z článku 10 Úmluvy, bude míra prostoru pro
uvážení, kterou disponuje vnitrostátní orgán, značně užší. Ostatně jak již Soud dříve rozhodl v
souvislosti s článkem 10, „je v tomto ohledu zvláště důležitá kvalita … soudního přezkumu
nezbytnosti tohoto opatření, včetně provozování příslušného prostoru pro uvážení“ (viz Animal
Defenders International proti Spojenému Království, č. 48876/08, § 108).

(ii) Použití výše uvedených zásad v projednávané věci

Stěžovatel ve své knize uvedl, že změny, které kulturní ředitel televizní společnosti navrhnul,36.
neodpovídaly principům svobodné práce novináře. Vyjádřil názor, že změny a omezení týkající
se kulturního programu vytvářeného stěžovatelem, které byly provedeny kulturním ředitelem,
představují cenzuru. Kniha vybízela čtenáře, aby rozhodli, zda otištěné dokumenty vnímají jako
důkazy cenzury či jako pokyny, které nadřízený dává svým kolegům.
Za daných okolností a s přihlédnutí k významu nezávislosti veřejnoprávního vysílání se Soud se37.
domnívá,  že  přestože  kniha  obsahuje  informace  o  třetích  osobách  (viz  v  tomto  ohledu
navazující vládní podání v § 23), šlo zásadně o věc veřejného zájmu. V této souvislosti je třeba
poznamenat, že ve spise nejsou žádné informace o tom, že by se jakákoli třetí strana kvůli
vydané knize něčeho domáhala či podávala stížnost.
Soud poznamenává, že stěžovatel ve svém podání uvádí, že jako novinář a předseda odborové38.
organizace  měl  právo a  zároveň povinnost  zveřejnit  předmětné dokumenty  a  komentovat
záležitosti veřejného zájmu, a to navzdory skutečnosti,  že jeho pracovní smlouva obsahuje
doložku mlčenlivosti.
Soud  je  toho  názoru,  že  pro  účely  posouzení  zásahu  jako  nezbytného  v  demokratické39.
společnosti, musí být vzato v úvahu jak profesní, tak i odborové zapojení stěžovatele. Soud
uvedl, že s ohledem na roli novinářů ve společnosti a na jejich odpovědnost přispět a podpořit
veřejnou diskusi,  nelze říci,  že se povinnost zachovávat mlčenlivost a zdrženlivost uplatní
stejnou měrou i vůči novinářům, a to s ohledem na povahu jejich práce spočívající v rozšiřování
informací  a  názorů.  Kromě uvedeného Soud zdůraznil,  že v  konkrétním kontextu případu
stěžovatele musí být jeho povinnosti loajality a zdrženlivosti váženy v poměru k veřejnému
charakteru televizní společnosti, pro kterou pracoval (viz Wojtas-Kaleta, cit. výše, § 45 – 47).



Vzhledem k přítomnosti těchto prvků v situaci stěžovatele se Soud domnívá, že vnitrostátní40.
orgány měly věnovat zvláštní pozornost prvku veřejného zájmu, který jeho jednání doprovázel.
Ve vztahu ke kritériu přesnosti nebylo ani zaměstnavatelem ani později soudy tvrzeno, že by41.
stěžovatelem publikované dokumenty nebyly pravé, či že by byly zkreslené nebo že by uvedené
komentáře postrádaly věcný základ. Některá z jeho prohlášení lze považovat za hodnotové
soudy, jejichž pravdivost není jednoduše ovlivnitelná (viz, například, Lingens proti Rakousku,
rozsudek ze dne 8. července 1986, § 46).
Pokud jde o otázku, zda zveřejnění mohlo způsobit škodu, si je vědom rozsudku Krajského42.
soudu, který odkazuje na potenciální škody na pověsti televizní společnosti, které kniha mohla
způsobit (viz § 14 výše).
Otázkou  nicméně  zůstává,  zda  bylo  třeba  zabránit  zveřejnění  informací,  které  byly  již43.
veřejnosti k dispozici (viz Weber proti Švýcarsku, rozsudek ze dne 22 května 1990, § 51;
Vereniging Weekblad Bluf! proti Nizozemí, rozsudek ze dne 9. února 1995, § 41) a možná již
byly známy velkému množství lidí. Soud uvádí, že již dne 9. června 2003, před zveřejněním
knihy stěžovatele, se v online deníku objevily informace o údajné cenzuře (viz § 8 výše). Ačkoli
tak bylo zveřejnění dokumentů v předmětné knize porušením mlčenlivosti  – tedy prvku, s
kterým počítá pojem „povinnosti a odpovědnosti“ ve smyslu odstavce 2 článku 10 Úmluvy –
jejich podstata již byla obecně přístupná prostřednictvím on-line deníku a byla tak mnoha
lidem známa.
Co se týká pohnutek pro zveřejnění napadených dokumentů, stěžovatel uvádí, že jednal v44.
dobré víře s cílem upoutat pozornost veřejnosti k cenzuře ve státní televizi. Pro vládu nebyl
jeho postup nic víc než úmyslným porušením pracovních povinností.
Jednání, které by bylo motivováno osobní křivdou nebo osobním nepřátelstvím či očekáváním45.
osobních výhod včetně výhod majetkových, by neospravedlnilo tak silnou úroveň ochrany (viz
Kudeshkina, cit. výše, § 95).
V projednávaném případě Soud konstatuje,  že  pohnutky stěžovatele  nebyly  vnitrostátními46.
soudy  předmětem  zkoumání.  Nebylo  ani  namítáno,  že  by  stěžovatel  zveřejnil  důvěrné
dokumenty z jiného důvodu, než proto, aby podpořil svá tvrzení o cenzuře. Nebyl zde žádný
náznak jakéhokoli neopodstatněného osobního útoku.
Z pohledu Soudu bylo stěžovatelovo rozhodnutí zveřejnit předmětné informace a dokumenty47.
založeno  na  zkušenosti,  že  ani  jeho  stížnost  řediteli  televizní  společnosti,  ani  dopis
šéfredaktora  Radě  nevedly  k  žádné  reakci  (viz  §  7  a  8  výše).  Soud  se  tak  spokojil  s
konstatováním,  že  k  vydání  knihy  došlo  teprve poté,  až  stěžovatel  věděl,  že  se  nepodaří
napravit zásah do jeho novinářské práce v rámci samotné televizní společnosti – a chtěl k tomu
využít jakýkoli alternativní účinný prostředek.
Soud také konstatuje, že stěžovateli byla uložena poměrně přísná sankce, zejména došlo s48.
okamžitou účinností k ukončení jeho pracovního poměru.
Konečně pokud jde o způsob, jakým byla věc stěžovatele přezkoumána, vnitrostátní soudy49.
naznaly, že pouhá skutečnost, že stěžovatel knihu uveřejnil, byla dostačující k závěru, že jednal
ke škodě svého zaměstnavatele. Nevěnovaly tak žádnou pozornost argumentaci stěžovatele, že
tento vykonával svoji svobodu projevu ve veřejném zájmu, a omezily svoji analýzu na závěr, že
tento porušil své smluvní závazky. Nejvyšší soud navíc výslovně uvedl, že předmět sporu se
omezuje pouze na pracovněprávní spor, který se nedotýká základních práv stěžovatele (viz § 16
výše).  V  důsledku  uvedeného  soudy  nezkoumaly,  zda  a  jak  téma  stěžovatelovy  knihy  a
souvislosti jejího zveřejnění mohly ovlivnit přípustný rozsah omezení jeho svobody projevu, a to
i přesto, že takový přístup by byl v zásadě v souladu s Úmluvou (viz Sokołowski proti Polsku, č.
75955/01, rozsudek ze dne 29. března 2005, § 47; Ungváry a Irodalom Kft. proti Maďarsku, č.
64520/10, rozsudek ze dne 3. prosince 2013, § 57).
Soud  si  je  vědom  významu  práva  na  svobodu  projevu  ve  věcech  obecného  zájmu,50.
profesionálních  povinností  a  odpovědností  stěžovatele  jako  novináře  na  jedné  straně,  a
povinností a odpovědností zaměstnanců vůči svým zaměstnavatelům na straně druhé, zvážil



protichůdné zájmy v projednávané věci a dospěl k závěru, že zásah do práva stěžovatele na
svobodu projevu není „nezbytný v demokratické společnosti“.
Došlo tedy k porušení článku 10 Úmluvy.51.
K aplikaci článku 41 Úmluvy52.
Článek 41 Úmluvy stanoví:53.

„Jestliže Soud prohlásí, že byla porušena Úmluva nebo její protokoly, a jestliže vnitrostátní právo
zúčastněné Vysoké smluvní strany umožňuje jen částečné odstranění důsledků tohoto porušení, Soud
přizná v případě potřeby poškozené straně spravedlivé zadostiučinění.“

Újma1.
Stěžovatel požaduje 32 250 EUR z titulu náhrady majetkové újmy, kterou utrpěl. Tato částka2.
představuje náhradu za ztrátu mzdy, která by mu byla přiznána v případě jeho úspěchu v řízení
před vnitrostátním soudem.

Také požaduje 10 000 EUR z titulu náhrady nemajetkové újmy.

Vláda tyto požadavky odmítla.54.
Soud uvádí,  že následkem propuštění stěžovatel musel utrpět majetkovou a nemajetkovou55.
újmu. Na základě principu ekvity Soud přisoudil stěžovateli částku ve výši 5000 EUR z obou
uvedených titulů.
Náklady56.
Stěžovatel dále požaduje 1440 EUR z titulu náhrady výdajů vynaložených v rámci řízení u57.
vnitrostátních soudů (…).

VÝROK

Z těchto důvodů Soud jednomyslně

Prohlašuje stížnost za přijatelnou;1.
Rozhoduje, že došlo k porušení článku 10 Úmluvy;2.
Rozhoduje,3.
a) že žalovaný stát má zaplatit stěžovateli ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy rozsudek nabude4.
právní moci podle článku 44 odst. 2 Úmluvy, následující částky, které budou převedeny do
měny žalovaného státu podle kursu platného ke dni zaplacení:
i) 5000 EUR (pět tisíc eur) a případnou částku daně, z titulu majetkové i nemajetkové újmy5.
dohromady;
ii) 1440 EUR (jeden tisíc čtyři sta čtyřicet eur) a případnou částku daně, z titulu náhrady6.
nákladů řízení;

(b) že po uplynutí výše uvedených tří měsíců budou z výše uvedené částky splatné prosté úroky v
sazbě rovnající se marginální sazbě pro úvěry Evropské centrální banky, k níž budou přičteny tři
procentní body.

Odmítá ve zbytku návrh na přiznání spravedlivého zadostiučinění.4.

(zpracovali JUDr. Lubomír Ptáček, Ph.D., a Mgr. Aleš Pavel)


