
Arlewin proti Švédsku, rozsudek ze dne 1. 3.
2016 – Mezinárodní příslušnost soudů pro
řízení o ochraně osobnosti a porušení práva
na přístup k soudu podle Úmluvy
Stěžovatel: Arlewin

Žalovaný stát: Švédsko

Číslo stížnosti: 22302/10

Datum: 01.03.2016

Článek Úmluvy: čl. 6 odst. 1

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: nařízení, ochrana osobnosti, přístup k soudu, respektování soukromého života, směrnice,
Soudní dvůr EU, závazky z práva EU

Český právní řád: čl. 2 a čl. 5 odst. 3 nařízení Rady (ES) č. 44/22001 ze dne 22. 12. 2000 o
příslušnosti a výkonu soudních rozhodnutí v občanskoprávních a obchodních věcech (nařízení Brusel
I)
čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod

Významnost: 2

Mezinárodní příslušnost soudů pro řízení o ochraně osobnosti a porušení práva na přístup k soudu
podle Úmluvy

Autorský komentář:

Evropský soud pro lidská práva (Soud) se v předkládaném rozhodnutí zabývá situací, kdy švédské
soudy  odmítly  věcně  projednat  žalobu  na  náhradu  újmy  způsobené  stěžovateli  informacemi
obsaženými  v  televizním  pořadu,  vysílaném  švédskou  společností  ve  Švédku,  prostřednictvím
společnosti se sídlem ve Velké Británii, s tím, že nemají mezinárodní příslušnost. Soud v prvé řadě
konstatoval, že pro určení mezinárodní příslušnosti soudů ve stěžovatelově věci se použijí předpisy
unijního práva, konkrétně nařízení Brusel I. Za použití judikatury Soudního dvora Evropské unie
Soud dovodil, že v posuzované věci jsou věcně příslušné jak švédské soudy, tak soudy ve Spojeném
království. Švédsko se nemůže zbavit své povinnosti zajistit stěžovateli účinný přístup k soudu podle
čl. 6 odst. 1 Úmluvy odkazem na skutečnost, že se stěžovatel mohl obrátit na soudy ve Spojeném
království – tato možnost se totiž nejeví rozumnou a praktickou alternativou z hlediska stěžovatele.
Soud proto shledal porušení čl. 6 odst. 1 Úmluvy.

Rozsudek rekapituluje důležitou judikaturu SDEU k výkladu čl. 5 odst. 3 nařízení Brusel I, konkrétně
pojmu „místo, kde došlo nebo může dojít ke škodné události“.



SKUTKOVÝ STAV

Stěžovatel pan Arlewin je švédský občan a podnikatel. V dubnu roku 2004 vysílala švédská soukromá
televize TV3 epizodu televizního pořadu nazvaného „Insider“, ve které měly být odhaleny „pochybné
transakce a pochybné osoby“. Pořad byl vysílán živě, s několika předtočenými pasážemi. V pořadu
byl stěžovatel,  který byl  neznámý širší  veřejnosti,  zobrazen a zmíněn jménem. Byl popsán jako
ústřední postava organizovaného zločinu v médiích a reklamě a jako vinný několika případy podvodů
a jiných hospodářských trestných činů.  Program byl  znovu vysílán v  dubnu a září  2004.  Proti
stěžovateli nebylo v té době vedeno žádné trestní stíhání.

Televizní program byl produkován ve Švédsku švédskou společností Strix Television AB. Satelitním
spojením byl posílán společnosti Viasat Broadcasting UK Ltd se sídlem v Londýně a odtud byl v
nezměněné podobě odesílán k satelitu, který program přenášel švédským divákům. Program bylo
možné přes satelitní přijímač nebo kabelové spojení sledovat ve Švédsku zlomek vteřiny potom, co
byl odeslán satelitním spojením. I pokud jej bylo možné sledovat ve Velké Británii, což není jisté,
sledovalo by jej  zde pouze málo diváků.  Program byl  vysílán ve švédštině pro švédsky mluvící
publikum, a byl sponzorován společnostmi působícími na švédském trhu. Moderátorem pořadu byl X,
švédský  občan,  ve  Švédsku celebrita  a  známá osobnost,  který  byl  rovněž  výkonným ředitelem
společnosti Strix television AB. Pořad byl vysílán dlouhodobě a byl sledován mnoha diváky.

V říjnu 2006 stěžovatel podal žalobu na X za pomluvu a požadoval náhradu škody ve výši 250 000
švédských korun (cca 27 000 EUR). Tvrdil, že X byl zodpovědný za obsah programu, protože nesplnil
svoji povinnost ustanovit právně odpovědného editora („ansvarig utgivare“) programu a protože byl
jeho moderátorem.

Okresní soud ve Stockholmu nárok zamítl v té části, ve které byl opřen o ústavní zákon. Odkázal na
rozsudek švédského nejvyššího soudu o téměř totožném případu a uvedl, že čl. 1 až 9 ústavního
zákona  nelze  na  posuzovaný  televizní  program  aplikovat,  protože  ten  nepochází  ze  Švédska.
Vzhledem k tomu, že nelze aplikovat čl. 1 až 9 ústavního zákona, nemůže být X odpovědný za obsah
pořadu podle  čl.  6  ústavního  zákona.  Okresní  soud dále  uvedl,  že  stěžovatelovy  nároky  podle
trestního zákoníku budou posouzeny po hlavním jednání ve věci.

Stěžovatel se odvolal, zopakoval svoje předchozí námitky, uvedl, že všechny společnosti zapojené do
případu byly švédské, včetně společnosti, které byl pořad zasílán do Londýna, Viasat AB, jež má sídlo
ve Stockholmu. Ačkoliv Viasat AB získala právo vysílat pořad od švédské společnosti TV3 AB, neměla
vliv na výběr vysílaného pořadu ani odpovědnost za jeho obsah. Vzhledem k tomu nemohl být delikt
spáchaný vůči stěžovateli vysíláním pořadu přezkoumáván soudy ve Spojeném království. Stěžovatel
rovněž tvrdil, že švédské soudy měly pravomoc věc přezkoumat podle nařízení Brusel I. X nesouhlasil
a uvedl, že o obsahu pořadů rozhodovala a zodpovídala za něj společnost Viasat Broadcasting UK
Ltd, se sídlem ve Spojeném království.

Odvolací soud 20. března 2009 potvrdil rozhodnutí okresního soudu. Uvedl, že stěžovatel neprokázal,
že rozhodnutí ohledně obsahu pořadu bylo učiněno ve Švédsku.

Stěžovatel  uplatnil  další  opravný  prostředek  a  požadoval,  aby  soud  předložil  Soudnímu  dvoru
Evropské  unie  (SDEU)  předběžnou  otázku  týkající  se  interpretace  nařízení  Brusel  I.  Podle
stěžovatele toto nařízení opravňuje žalobce, požadujícího škodu vzniklou jinak než ze smlouvy, podat
žalobu tam, kde došlo ke škodné události. V nyní posuzovaném případě došlo ke škodné události ve
Švédsku, stěžovatel má proto právo podat žalobu ke švédským soudům. Posouzení věci okresním
soudem a odvolacím soudem je v rozporu s právem Společenství.

Nejvyšší soud žádost stěžovatele odmítl. Uvedl, že pokud okresní soud shledal, že má pravomoc



přezkoumat žalobu stěžovatele potud, pokud je opřena o jiný právní předpis než ústavní zákon, není
důvod podávat předběžnou otázku SDEU.

Stěžovatel následně vzal zpět zbývající část žaloby, neboť neměla reálnou šanci na úspěch. Okresní
soud nařídil stěžovateli zaplatit X náklady řízení.

Proti stěžovateli bylo zahájeno trestní stíhání mimo jiné v souvislosti se záležitostmi probíranými v
předmětném televizním pořadu.  Byl  odsouzen za  podvod a  za  daňové  a  účetní  trestné  činy  a
potrestán pěti lety odnětí svobody. Trestní stíhání a jeho soulad s čl. 6 a 7 Úmluvy jsou předmětem
stížnosti č. 32814/11.

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

Právo Evropské unie a aplikační praxe

Ve věci Shevill a ostatní proti Presse Alliance (C-68/93; rozsudek ze dne 7. 3. 1995) SDEU37.
uvedl, že při správném výkladu formulace „místo, kde došlo ke škodné události“ v čl. 5 odst. 3
bruselské úmluvy (předchůdce nařízení Brusel I) může poškozený, do jehož práv bylo zasaženo
urážkou na cti novinovým článkem distribuovaným v několika smluvních státech, podat žalobu
na náhradu škody proti vydavateli buď u soudů smluvního státu, ve kterém vydavatel článku
sídlí,  přičemž ty jsou příslušné k odškodnění za pomluvu v plném rozsahu, nebo u soudů
každého smluvního státu, v němž byl článek rozšiřován a v němž měl poškozený podle svého
tvrzení utrpět zásah do svých práv, přičemž tyto soudy jsou příslušné k rozhodnutí výhradně
jen o té části újmy, jež měla poškozenému vzniknout na území daného státu. Kritéria pro
posouzení, zda událost způsobila škodu, a požadované důkazy o existenci a rozsahu tvrzené
škody, se neřídí Úmluvou, ale hmotným právem určeným na základě kolizních norem státu
rozhodujícího soudu, za předpokladu, že tím není narušena účinnost Úmluvy.
V rozhodnutí  ze dne 25.  10.  2011 ve spojených věcech eDate advertising GmbH proti  X38.
(C-509/09) a Olivier Martinez a Robert Martinez proti MGN Limited (C-161/10) interpretoval
SDEU čl. 5 odst. 3 nařízení Brusel I ve vztahu k obsahu webových stránek, a to následujícím
způsobem (odst. 52):

„…  [v]  případě  tvrzeného  porušení  osobnostních  práv  obsahem  informací  zveřejněných  na
internetových stránkách má osoba,  která  se  pokládá za  poškozenou,  možnost  podat  žalobu na
náhradu celé vzniklé újmy buď k soudům členského státu, v němž je vydavatel tohoto obsahu usazen,
nebo k soudům členského státu, v němž se nachází centrum jejích zájmů. Tato osoba může také
místo žaloby na náhradu celé újmy podat žalobu k soudům každého členského státu, na jehož území
je nebo byl přístupný obsah informace zveřejněné na internetu. Tyto soudy jsou příslušné pouze k
rozhodování o újmě způsobené na území členského státu sídla soudu, k němuž je žaloba podána.“

Ačkoliv nařízení Brusel I vyžaduje, aby členské státy EU učinily své soudy přístupnými, pokud39.
je podle nařízení dána jejich pravomoc, SDEU ve věci Kongress Agentur Hagen GmbH proti
Zeehaghe BV (C-365/88; rozsudek ze dne 15. 5. 1990) uvedl, že nařízení neupravuje procesní
otázky. To znamená, že soud může věc odmítnout z důvodů vnitrostátních procesních pravidel,
pokud vnitrostátní procesní pravidla nenaruší účinnost nařízení Brusel I.

…

Předběžné námitky – pravomoc Soudu ratione personae

Soud  konstatuje,  že  hlavní  otázkou  v  projednávané  věci  je,  zda  Švédsko  porušilo  práva42.
stěžovatele, když soudy z důvodu aplikace ustanovení ústavního zákona rozhodly o zamítnutí
žaloby na ochranu osobnosti,  čímž stěžovateli  odmítly prostředek k nápravě jeho pověsti.



Otázka, zda má Švédsko pravomoc přezkoumat žalobu stěžovatele, ve smyslu čl. 1 Úmluvy, je
natolik úzce spojena s podstatou stížnosti, že by měla být přezkoumána při posouzení věci
samé spíše  než  jako  otázka  přípustnosti.  Námitka  vlády  týkající  se  přípustnosti  rationae
personae bude proto posouzena v rámci posouzení věci samé.

…

Tvrzené porušení čl. 6 Úmluvy

… Podstatou stěžovatelovy stížnosti podle čl.  6 v posuzované věci je, že mu byl odmítnut52.
přístup k soudu. Tato otázka bude přezkoumána podle čl. 6 odst. 1, který v příslušných částech
zní:

„Každý má právo na to, aby jeho záležitost byla … projednána nezávislým a nestranným soudem,
zřízeným zákonem, který rozhodne o jeho občanských právech nebo závazcích …“

Švédsko nemělo účinný právní rámec, který by stěžovateli umožňoval, aby u soudu kohokoliv59.
žaloval  za  tvrzené porušení  práva na soukromí.  Otázkou je,  zda Švédsko mělo  povinnost
poskytnout stěžovateli takovou možnost, nebo zda skutečnost, že stěžovateli možnost nápravy
mohl poskytnout jiný stát, této povinnosti Švédsko zbavila.
Mezi stranami je nesporné, a Soud s tím souhlasí, že vysílání pořadu, ve kterém byl stěžovatel60.
zobrazen a zmíněn jménem, spadá do oblasti jeho osobního života ve smyslu čl. 8 Úmluvy.
Proto  se  řízení  na  ochranu  osobnosti,  zahájené  stěžovatelem  kvůli  vysílání  uvedeného
programu, týká stěžovatelových „občanských práv nebo závazků“. Pravomoc soudů byla ale
vyloučena kvůli procesní překážce, která věcné přezkoumání žalob omezovala na pořady, které
jsou považovány za pocházející ze Švédska. Za těchto okolností má Soud za to, že na věc
stěžovatele dopadá čl. 6 odst. 1 Úmluvy.
Vláda však naopak tvrdila, že pravomoc v této věci nemají soudy Švédska, ale Spojeného61.
království, a poukazovala na to, že Viasat Broadcasting UK Ltd je společnost se sídlem ve
Spojeném království. V této souvislosti se dovolávala „zásady země původu“ ze směrnice AV
[směrnice  Evropského  parlamentu  a  Rady  2010/13/EU ze  dne  10.  3.  2010,  o  koordinaci
některých  právních  a  správních  předpisů  členských  států  upravujících  poskytování
audiovizuálních mediálních služeb (směrnice o audiovizuálních mediálních službách)], podle
které se pravomoc určuje především podle země, ve které se nachází centrála televizní stanice
a kde jsou přijímána její redakční rozhodnutí. Vláda dále uvedla, že švédský úřad pro vysílání i
Ofcom  potvrdily,  že  pravomoc  vykonávat  dohled  nad  předmětným  vysíláním  má  orgán
Spojeného  království  Ofcom.  Podle  názoru  vlády  byla  proto  pravomoc  švédských  soudů
vyloučena právem EU. Stěžovatel zpochybnil jak to, že měla v posuzovaném případě televizní
stanice vysílající pořad sídlo ve Spojeném království, tak to, že zde byla přijímána její redakční
rozhodnutí, a tvrdil, že směrnice AV nestanovuje, že poskytovatel vysílání TV 3 nespadá do
švédské pravomoci  –  uvedený závěr byl  vytvořen výhradně výkladem vnitrostátního práva
švédským nejvyšším soudem.
Soud nejprve poznamenává, že směrnice AV se zabývá pravomocí ve věcech vztahujících se k62.
otázce,  zda  poskytovatel  televizního  vysílání  dodržuje  právní  rámec  –  stanovený  jak
vnitrostátními,  tak  unijními  předpisy  –  pro  tuto  komerční  a  kulturní  aktivitu.  Dohled
vykonávaný orgánem toho státu, který má k němu pravomoc, se týká témat jako registrace a
udělování licencí poskytovatelům televizního vysílání a šetření, zda jsou programy v souladu s
pravidly  pro  vysílání  reklamy  a  s  omezeními  zaměřenými  na  prevenci  kriminality  a
diskriminace a na ochranu mladistvých a veřejného zdraví. Lze však pochybovat o tom, že
směrnice  řeší  všechny  otázky  týkající  se  pravomoci,  které  mohou vyvstat  v  souvislosti  s
vysíláním televizního programu. Tento závěr je podepřen rozsudkem SDEU ze dne 9. 7. 1997,
ve kterém soud přezkoumával  předchůdce směrnice AV,  směrnici  o  koordinaci  některých



právních a správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání z
roku 1989 (89/552/EHS), zejména její regulaci vysílání reklamy, a zjistil,  že směrnice sice
koordinuje předpisy o televizní reklamě a sponzorování, ale činí tak pouze částečně. SDEU
dále rozhodl, že stát může přijmout opatření týkající se televizního vysílání, ačkoliv nebyl podle
směrnice  vysílajícím státem –  a  tím pádem ani  státem,  který  má soudní  pravomoc  –  za
předpokladu, že přijatá opatření neznemožní přenos jako takový a že nebudou zahrnovat další
kontrolu vysílání navíc k té, kterou již provedl vysílající stát [věci C-34/95, C-35/95 a C-36/95,
Konsumentombudsmannen (KO) proti De Agostini (Svenska) Förlag AB a TV-Shop i Sverige
AB,  odst.  27-38].  Pravomoc  nad  poskytovateli  televizního  vysílání  udělená  jednomu státu
směrnicí z roku 1989 neměla obecnou platnost, vztahující se i na záležitosti, které ve směrnici
nejsou uvedeny. Totéž musí platit i pro směrnici AV z roku 2010. Soud dále říká, že pokud
směrnice AV v čl. 28 řeší situaci, kdy byly poškozeny dobrá pověst a jméno osoby nepravdivými
skutečnostmi  uvedenými  v  televizním programu,  zabývá  se  pouze  právem na  odpověď  a
obdobnými prostředky nápravy, ale nezabývá se řízením na ochranu osobnosti a souvisejícím
požadavkem na náhradu újmy.
Soud proto nepřisvědčil argumentu vlády, že směrnice AV … určuje stát, který má soudní63.
pravomoc v případě, kdy jednotlivec podá žalobu na ochranu osobnosti a žaluje novináře nebo
vysílací společnost o náhradu újmy. Soudní pravomoc podle práva Evropské unie je upravena
nařízením Brusel I. Podle čl. 2 a 5 tohoto nařízení mají pravomoc k řešení nyní posuzované věci
jak Spojené království, tak Švédsko: X má domicil ve Švédsku, zatímco Viasat Broadcasting UK
Ltd je zapsána, a tudíž má domicil,  ve Spojeném království, a je možno argumentovat, že
škodná událost nastala v kterékoliv z uvedených dvou zemí, neboť televizní program byl vysílán
ze Spojeného království a tvrzené poškození stěžovatelovy pověsti a soukromí se projevilo ve
Švédsku.
Ponechávajíce otevřenou otázku vznesenou vládou, zda závazná ustanovení právních předpisů64.
EU by měla vliv na odpovědnost podle čl. 1 Úmluvy, Soud shledal, že vláda neprokázala, že
pravomoc  soudů  Švédska  byla  v  posuzované  věci  takovými  předpisy  vyloučena.  Soudní
pravomoc byla spíše vyloučena vnitrostátními právními předpisy, zejména ústavním zákonem,
tak, jak byl vykládán nejvyšším soudem.
Podle  čl.  1  Úmluvy  Švédsko  „přiznává  každému,  kdo  podléhá  [jeho]  jurisdikci,  práva  a65.
svobody“ uvedené v Úmluvě. V souvislosti s tím Soud připomíná, že jak stěžovatel, tak X,
osoba, proti které stěžovatel zahájil řízení na ochranu osobnosti, jsou švédští občané. Navíc,
jak bude dále popsáno, existovala silná spojitost mezi Švédskem na straně jedné a televizním
programem a společností zodpovědnou za jeho obsah a zapojenou do jeho vysílání na straně
druhé. Tyto okolnosti postačují k závěru, že existoval prima facie závazek Švédska zajistit
stěžovatelova práva, včetně práva na přístup k soudu. To, že má stěžovatel možnost využít
práva  na  přístup  k  soudu  v  jiné  zemi,  konkrétně  ve  Spojeném  království,  neovlivňuje
odpovědnost Švédska podle čl. 1, ale je to spíše faktorem, který má být zvážen při posuzování,
jestli omezení přístupu k soudu ve Švédsku, za okolností tohoto konkrétního případu, bylo
přiměřené podle čl. 6.
Soud připomíná, že čl. 6 odst. 1 garantuje každému, že jakákoliv žaloba týkající se jeho nebo66.
jejích civilních práv a závazků bude projednána soudem. Tímto způsobem vyjadřuje „právo na
soud“, jehož jeden aspekt představuje právo na přístup k soudu, tj. právo zahájit řízení před
soudem v civilních věcech (viz Golder proti Spojenému království, rozsudek ze dne 21. 2. 1975,
§ 35-36). Toto právo předpokládá, že žalovaná věc bude posuzována meritorně.
Nicméně právo na přístup k soudu není absolutní a může podléhat legitimním omezením. Při67.
stanovení takových omezení mají smluvní státy určitý prostor pro uvážení. Omezení však nesmí
do přístupu k soudu ponechaného jednotlivci zasáhnout takovým způsobem nebo do takové
míry, že bude narušena samotná jeho podstata. Omezení dále nebude v souladu s čl. 6 odst. 1,
pokud  nesleduje  legitimní  cíl  a  pokud  neexistuje  přiměřený  vztah  proporcionality  mezi
použitými  prostředky  a  cílem,  kterého  má  být  dosaženo  (viz,  například,  Golder  proti



Spojenému království, citovaný výše, § 38; a F. E. proti Francii, rozsudek ze dne 30. 10. 1998, §
44).
Pokud jde o švédské právní předpisy týkající se pomluvy, Soud úvodem připomíná, že pomluva68.
je trestný čin jak podle trestního zákoníku, tak podle ústavního zákona, což znamená, že
pomluva je nezákonná i v případě, že je učiněna prostřednictvím ústavně chráněného média,
jakým je například televize. Švédský systém obecně, včetně řízení podle trestního zákoníku a
zvláštního řízení  pro případy týkající  se svobody tisku a svobody slova,  nabízí  jednotlivci
možnost bránit jeho nebo její pověst.
Soud bere na vědomí, že zásada svobodné komunikace a omezení odpovědnosti za delikty69.
spáchané v souvislosti se svobodou slova v televizním vysílání, kterou zásadně nese odpovědný
redaktor,  jsou  důležitými  prvky  švédského  právního  systému,  chránícími  svobodu tisku  a
svobodu slova, a že tyto prvky lze v zásadě považovat za nezbytné v demokratické společnosti.
V případech, kdy se aplikují kapitoly 1-9 ústavního zákona, ukládající jednotlivci, který byl
obětí  pomluvy,  podat  trestní  oznámení  proti  odpovědnému redaktorovi,  proto  mohou být
procesní omezení přiměřená sledovanému cíli.
Nicméně v nyní posuzovaném případě byl předmětný program vysílán způsobem, který vedl k70.
tomu, že vnitrostátní soudy uzavřely, že ve smyslu ústavního zákona nepochází ze Švédska. V
důsledku toho nebyly na posuzované vysílání aplikovatelné kapitoly 1-9 uvedeného předpisu a
zvláštní řízení použitelné v případech týkajících se svobody tisku a svobody projevu nebylo pro
stěžovatele dostupné. Nicméně vysílání spadalo pod kapitolu 10 odst. 2 ústavního zákona, což
znamená, že moderátoři programu a jeho účastníci požívali svobodu komunikace, bez ohledu
na skutečnost, že žádný jednotlivec nemohl být shledán odpovědným za obsah programu podle
kapitoly 6 ústavního zákona …
V důsledku toho nemohl stěžovatel podle švédského práva nikoho žalovat, ať už ve zvláštním71.
řízení podle ústavního zákona, nebo v řízení podle trestního zákoníku. Konstrukce právního
systému vedla k tomu, že soudy odmítly stěžovatelův případ věcně přezkoumat.
Bez ohledu na to, zda by soudy Spojeného království měly pravomoc (viz odst. 63 výše), Soud72.
poznamenává, že obsah, produkce a vysílání televizního programu, stejně jako jeho důsledky,
měly velmi silné spojení se Švédskem. Program byl v této zemi vyroben švédskými občany pro
švédské televizní  společnosti.  Moderátor  programu,  X,  je  stejně jako stěžovatel  švédským
občanem,  který  má ve  Švédsku domicil.  Program byl  vysílán  ve  švédštině,  výhradně pro
švédské diváky, kteří vysílání přijímali prostřednictvím satelitního přijímače nebo kabelového
připojení. Oproti tomu ve Spojeném království mohl být program sledován pouze velmi malým
počtem osob,  pokud vůbec  někým.  Původně byl  vysílán  živě  a  vláda  nevysvětlila,  jak  by
jakékoliv úpravy nebo jiná opatření ke kontrole obsahu programu mohly proběhnout mimo
Švédsko. Navíc byl program sponzorován společnostmi soutěžícími na švédském trhu. Rovněž
obvinění vznesené proti stěžovateli se týkaly trestné činnosti spáchané ve Švédsku. Jak již bylo
zmíněno, projevilo se tam tudíž i údajné poškození pověsti a soukromí stěžovatele. Stručně
řečeno, kromě technického detailu – že vysílání probíhalo přes Spojené království – program a
jeho vysílání byly ve své podstatě plně švédské.
Za těchto okolností Soud uzavřel, že Švédsko mělo podle čl. 6 Úmluvy povinnost poskytnout73.
stěžovateli účinný přístup k soudu. Zahájení řízení na ochranu osobnosti před britskými soudy
nemůže být v tomto konkrétním případě označeno za rozumnou a praktickou alternativu pro
stěžovatele, a Švédsko se proto nemůže zprostit odpovědnosti podle čl. 6 s odkazem na tuto
možnost. Tím, že věc zažaloval před švédskými soudy, se žadatel pokusil využít jediné schůdné
možnosti  vedoucí  k  přezkoumání  jeho  žaloby  na  ochranu  osobnosti.  Odmítnutím  žaloby
stěžovatele  bez  jejího  věcného  přezkoumání  švédské  soudy  narušily  samotnou  podstatu
stěžovatelova práva na přístup k soudu. Podle názoru Soudu byly právní překážky přístupu k
soudu  příliš  dalekosáhlé  a  nemohou  být  za  daných  konkrétních  okolností  považovány  za
přiměřené.
Soud tedy zamítá námitku vlády, že má být stížnost shledána nepřípustnou pro neslučitelnost s74.



ustanoveními Úmluvy ratione personae, a shledává, že došlo k porušení čl. 6 odst. 1 Úmluvy.

…

VÝROK

Z uvedených důvodů soud jednomyslně

Rozhoduje, že námitku vlády, podle které je stížnost nepřípustná ratione personae, posoudí1.
spolu s posouzením věci samé, a zamítá ji;
Prohlašuje stížnost za přípustnou;2.
Rozhoduje, že došlo k porušení čl. 6 odst. 1 Úmluvy;3.
Rozhoduje, že nevyvstává žádná samostatná otázka podle čl. 8 nebo 13 Úmluvy;4.
Rozhoduje,5.
a) že žalovaný stát je povinen zaplatit stěžovateli do tří měsíců ode dne, kdy se rozsudek stane6.
konečným, podle čl. 44 odst. 2 Úmluvy následující částky, které budou převedeny do měny
žalovaného státu podle směnného kurzu platného v den zaplacení:
i) 12 000 EUR a jakoukoliv daň, která může být vybírána, pokud jde o náhradu nemajetkové7.
újmy;
ii) 20 000 EUR a jakoukoliv daň, která může být vybírána, pokud jde o náklady a výdaje;8.
b)  že  od  uplynutí  výše  zmíněných  tří  měsíců  až  do  zaplacení  náleží  stěžovateli  z  výše9.
uvedených částek úrok …
Zamítá ve zbytku požadavek stěžovatele na spravedlivé zadostiučinění10.

K rozsudku je připojeno odlišné stanovisko soudce Silvise.

(Zpracovali JUDr. Pavel Simon a Mgr. Gabriela Černá)


