
Narodni List D. D. proti Chorvatsku,
rozseudek ze dne 8. 11. 2018 – Náhrada újmy
na pověsti uložená vydavateli týdeníku za
kritiku soudce v publikovaném článku a
svoboda projevu tisku
Stěžovatel: Narodni List D. D.

Žalovaný stát: Chorvatsko

Číslo stížnosti: 2782/12

Datum: 08.11.2018

Článek Úmluvy: čl. 10
čl. 8

Rozhodovací formace: Senát

Soud: Evropský soud pro lidská práva

Hesla: hodnotový soud, nezbytný v demokratické společnosti/přiměřenost/rovnováha mezi
dotčenými zájmy, ochrana pověsti veřejné osoby, svoboda projevu/sdělovací prostředky, tisk

Český právní řád: čl. 17 a čl. 10 Listiny základních práv a svobod
§ 81 a násl. a § 2956 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Významnost: 2

Náhrada újmy na pověsti uložená vydavateli týdeníku za kritiku soudce v publikovaném článku a
svoboda projevu tisku

Autorský komentář:

Předmětem předloženého rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva (dále „Soud“) byla otázka
rozsahu svobody projevu garantované čl. 10 Úmluvy v případě kritiky soudce v tisku. Stěžovatelka –
společnost  vydávající  lokální  periodikum –  namítala  zásah do svého práva na svobodu projevu
způsobený rozhodnutími vnitrostátních soudů, jimiž jí bylo uloženo nahradit nemajetkovou újmu na
pověsti soudce. Újma měla vzniknout zveřejněním článku, jenž daného soudce kritizoval za účast na
večírku kontroverzního podnikatele a metaforicky vybízel veřejnost k jeho pranýřování.

Z bodů 51-55 předkládaného rozhodnutí je patrno, že se Soud při svém posouzení soustředil na
difamační rovinu (tj. nezabýval se primárně omezením svobody projevu za účelem zachování autority
a nestrannosti soudní moci – čl. 10 odst. 2 Úmluvy in fine) a poměřoval tak proti sobě stojící právo na
respektování soukromého života a právo na svobodu projevu. Ačkoli zdůraznil specifické postavení
soudní moci, připomněl, že i soudci podléhají vyšším limitům přijatelné kritiky než běžní občané.
Hodnotové soudy se v předmětném článku vydaném stěžovatelkou podle Soudu opíraly o dostatečný



faktický základ a ani použití neuctivého jazyka při kritice, která se v tomto případě dotýkala veřejné
záležitosti, nevybočovalo z ochrany poskytované čl. 10 Úmluvy, i když je tato kritika limitována mj.
ochranou pověsti nebo práv jiných.

Soud v  předkládaném rozhodnutí  navázal  na svoji  předcházející  judikaturu týkající  se  mediální
kritiky soudců a potvrdil trend, jímž se pozvolna odklání od vysokého standardu ochrany soudců –
jednotlivců1) ve prospěch svobody projevu tisku.2) S tímto trendem koresponduje i současné široké
pojímání kritiky mířící na profesní jednání soudců (srov. body 57 a 63), což má relevanci z toho
důvodu, že taková kritika standardně požívá vyšší míry ochrany než kritika soukromého vystupování
soudce3). Významnou úlohu při úvahách Soudu v podobných věcech sehrávají i další kritéria, jako
způsob podání kritiky, její obsah v podobě skutkových tvrzení nebo hodnotových soudů a konečně i
postavení  tisku,  jenž  má povinnost  šířit  informace a  myšlenky týkající  se  činnosti  justice  coby
významné instituce demokratické společnosti.

V českém prostředí se v typově podobném případu ke střetu práva na informace a jejich šíření s
právem na ochranu osobnosti vyjádřil Ústavní soud v nálezu ze dne 9. 2. 1998, sp. zn. IV. ÚS 154/97,
kde následoval vyšší standard ochrany osobnosti soudců aplikovaný Soudem v citované věci Prager a
Oberschlick. Aktuální principy posuzování kolize dotčených práv (nejen) v případě kritiky veřejných
činitelů jsou poté shrnuty například v nálezu Ústavního soudu ze dne 3. 2. 2015, sp. zn. II. ÚS
2051/14, kde se operuje s obdobnými kritérii jako v judikatuře Soudu (viz výše). Těmito jsou mj.
postavení kritikou dotčené osoby, to, zda se kritika dotýká soukromé či veřejné (profesní) sféry, a
dále původce (například tisk), forma (zvolený jazyk a tón) a povaha kritiky (hodnotový soud nebo
skutkové tvrzení). Lze proto říci, že předkládané rozhodnutí je významné pro tuzemskou právní praxi
z hlediska interpretace a aplikace uvedených kritérií při řešení kolize práva na ochranu osobnosti a
práva na svobodu projevu a informace. Za pozornost stojí i poznámka Soudu, že shledává obtížným
uznat, že újma na pověsti soudce v posuzovaném případě dosahovala takové úrovně závažnosti, aby
odůvodňovala přiznanou výši náhrady v částce představující dvě třetiny toho, co chorvatské soudy
standardně přiznávaly na náhradě nemajetkové újmy ve vztahu k duševním útrapám utrpěným v
důsledku protiprávního usmrcení sourozence (srov. bod 71).

SHRNUTÍ SKUTKOVÉHO STAVU

Stěžovatelka, akciová společnost založená podle chorvatského práva, byla vydavatelkou týdeníku
Narodni List. V listopadu 2006 podala Z. S.-K. – soudkyně městského soudu v Zadaru – trestní
oznámení  na  novináře  (A.  M.)  Narodniho  Listu  pro  podezření,  že  se  dopustil  trestného  činu
neoprávněného nahrávání, když měl pořizovat její fotografie před budovou soudu. Den po podání
trestního oznámení byl podán státnímu zástupci návrh na zahájení trestního stíhání a vyšetřujícím
soudcem B. B. vydán k návrhu policejního orgánu příkaz k prohledání fotoaparátu novináře A. M. a
počítačů v prostorách Narodniho Listu za účelem nalezení tvrzených fotografií soudkyně Z. S.-K.
Prohlídka byla uskutečněna následující den sedmi policisty; inkriminované fotografie se nenalezly,
proto trestní stíhání nebylo zahájeno.

Po téměř dvou letech se soudce B. B. zúčastnil večírku k příležitosti zahájení činnosti jiných novin
patřících kontroverznímu místnímu podnikateli S. Narodni List tuto událost reflektoval a vydal malý
sloupek nazvaný „Soudce B. by měl být postaven na pranýř“. Článek obsahoval kromě fotografie
soudce B. B. mj. následující vyjádření:

„Ačkoli je to podle […] Kodexu soudcovské etiky zakázáno z důvodu možného střetu zájmů, B. se
zastavil na drink u starého známého. … [S]oudce B. se ,proslavil‘ […] nezákonným podpisem příkazu
k  prohlídce  [prostor]  Narodniho  Listu.  Na  základě  tohoto  povolení  stádo  policistů  vtrhlo  do
Narodniho Listu [herd of policemen raided Narodni List], když hledalo fotografie jeho kolegyně,
soudkyně S.-K. To nastavilo precedent doposud v západních demokraciích nepoznaný. … Co dělá B. v



žurnalistických kruzích, je známo jen skupině okolo S. V západním světě by novináři takového soudce
postavili na pranýř.“

Soudce B. B. následně požadoval zveřejnění omluvy, což Narodni List odmítl. B. B. proto podal
žalobu  na  ochranu  osobnosti  k  městskému soudu  v  Benkovaci,  v  níž  požadoval  50  000  HRK
(odpovídajících tehdy částce asi 6 870 eur) na náhradě nemajetkové újmy. Této žalobě soud vyhověl,
proti čemuž se stěžovatelka odvolala ke krajskému soudu ve Splitu. Ten však prvostupňový rozsudek
potvrdil. Následnou ústavní stížnost Ústavní soud zamítl, když konstatoval, že svoboda projevu není
neomezená, obecné soudy řádně aplikovaly hmotné právo a svá rozhodnutí dostatečně odůvodnily.

PRÁVNÍ POSOUZENÍ

TVRZENÉ PORUŠENÍ ČLÁNKU 10 ÚMLUVY1.
Stěžovatelka namítala, že rozsudek městského soudu v Zadaru [správně Benkovaci – pozn.2.
překl.] ze dne 10. 3. 2010, jímž jí byla uložena relutární náhrada újmy na pověsti soudce B.,
představoval porušení její svobody projevu. Přitom se opírala o čl. 10 Úmluvy, který stanoví:

„1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a
rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento
článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým
společnostem.

Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat takovým2.
formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v
demokratické  společnosti  v  zájmu  národní  bezpečnosti,  územní  celistvosti  nebo  veřejné
bezpečnosti, ochrany pořádku a předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo
morálky,  ochrany  pověsti  nebo  práv  jiných,  zabránění  úniku  důvěrných  informací  nebo
zachování autority a nestrannosti soudní moci.“
Vláda tento argument zpochybnila.3.
Přípustnost4.
Podání stran5.
Ve  svém vyjádření  ze  dne  26.  10.  2015  vláda  uvedla,  že  stížnost  byla  podána  jménem6.
stěžovatelky panem V. Š., který však nikdy nebyl ředitelem společnosti-stěžovatelky. Poskytla
výpis  z  rejstříku  obchodních  společností,  který  toto  dokazoval.  To  mělo  za  následek,  že
stěžovatelka aktuálně ani nikdy před tím nebyla před Soudem zastoupena osobou oprávněnou
podle vnitrostátního práva za ni jejím jménem a na její účet jednat.
Vláda dále tvrdila,  že týdeník Narodni List  již  nebyl  nadále vydáván stěžovatelkou, nýbrž7.
asociací Udruga Narodni List, která byla založena v roce 2012.
Z těchto důvodů vláda argumentovala, že by bylo vhodné ověřit, zda stěžovatelka měla zájem8.
na pokračování v řízení před Soudem.
Stěžovatelka v odpovědi uvedla, že V. Š. byl „zvoleným“ zástupcem společnosti bez ohledu na9.
informaci v rejstříku obchodních společností. Krom toho byl již v řízeních před vnitrostátními
soudy, která stěžovatelka napadala, uznán těmito soudy za jejího zástupce.
Posouzení Soudu10.
Soud poznamenává, že výpis z rejstříku obchodních společností předložený vládou skutečně11.
indikuje, že V. Š. nikdy nebyl ředitelem stěžovatelky nebo členem stěžovatelčiny správní rady.
Byl ovšem, podle onoho výpisu, členem dozorčí rady stěžovatelky, a v důsledku toho vystupoval
v každém doručeném soudním rozhodnutí  v  namítaných nebo odkazovaných řízeních jako
osoba oprávněná stěžovatelku zastupovat (…).
Soud zejména konstatuje, že plná moc ze dne 17. 11. 2015 zmocňující stěžovatelčina advokáta12.
(…) k zastupování společnosti-stěžovatelky před Soudem byla podepsána paní N. Š.-P., která
je, podle informací z výpisu z rejstříku obchodních společností, ředitelkou stěžovatelky a jako



taková je osobou oprávněnou k jejímu zastupování.
Za těchto okolností  Soud dovozuje neexistenci znaků toho, že by předmětná stížnost byla13.
podána proti stěžovatelčině vůli nebo že by stěžovatelka neměla zájem na pokračování v řízení.
Podobně  soud  shledává  jako  nikoli  významný  argument  vlády,  že  Narodni  List  již  není14.
stěžovatelkou vydáván. Byla to stěžovatelka, která – jakožto vydavatel týdeníku v rozhodné
době – utrpěla újmu tím, že musela zaplatit náhradu újmy a náklady řízení, které tvoří předmět
stížnosti (…).
Z  uvedeného  proto  vyplývá,  že  argumenty  vlády  týkající  se  námitek  nedostatku  aktivní15.
legitimace a nedostatku postavení oběti musí být odmítnuty.
Soud dále poznamenává, že stížnost není ani zjevně neopodstatněná ve smyslu čl. 35 odst. 316.
písm. a) Úmluvy. Taktéž konstatuje, že není nepřijatelná ani z jiných důvodů. Musí být proto
prohlášena za přijatelnou.
Věc sama17.
Podání stran18.
a) Stěžovatelka19.
Stěžovatelka poukazovala na tři problémy:20.

–  nedostatek  důvodů  poskytnutých  vnitrostátními  soudy  pro  podporu  omezení  vyjadřování
hodnotových  soudů,

– tvrzeně urážlivý charakter článku,

– disproporcionální výše náhrady újmy, kterou byla stěžovatelka povinna zaplatit.

Stěžovatelka tvrdila, že vnitrostátní soudy neposkytly dostatečné odůvodnění svých rozsudků.36.
Obzvláště selhaly při definování a vysvětlení omezení svobody novinářů vyjadřovat hodnotové
soudy. V této souvislosti byla stěžovatelka kritická zejména vůči skrovnému odůvodnění, které
pro své rozhodnutí ze dne 19. 10. 2011 předložil Ústavní soud a v němž se v zásadě omezil na
konstatování,  že  omezení  stěžovatelčiny  svobody  projevu  bylo  odůvodněné,  protože  tato
svoboda není absolutní (…).
Pokud se týče údajného urážlivého charakteru napadaného článku, stěžovatelka tvrdila, že37.
článek měl metaforickým způsobem naznačit, že by se soudce B. B měl sám za sebe stydět,
když tím, že nekriticky vydal příkaz k prohlídce (…), převzal vedoucí úlohu v nepodloženém
trestním vyšetřování vedeném proti jednomu ze stěžovatelčiných novinářů na základě toho, že
pořizoval  fotografie  veřejného  činitele  na  veřejném  místě  –  jednání,  které  nemohlo
představovat trestný čin. Stěžovatelka dále namítala, že výrazy použité v článku reflektovaly
obecnou atmosféru ve  společnosti  a  v  soudnictví  a  taktéž  korespondovaly  úrovni  veřejné
debaty v Chorvatsku v dané době. Navíc údajný urážlivý charakter článku odpovídal úrovni
svévole rozhodování, když soudce B. B. vydal příkaz k prohlídce prostor stěžovatelky v roce
2006.  Konečně  svévolný  charakter  obou  trestních  vyšetřování  proti  jednomu  z  novinářů
stěžovatelky, jakož i napadených rozsudků, jimiž bylo stěžovatelce uloženo zaplatit náhradu
újmy za zásah do pověsti  soudce B. B.,  měl za následek obavy novinářů Narodniho Listu
týkající se zajištění jejich živobytí v budoucnu, což vedlo k autocenzuře.
Pokud jde o proporcionalitu sankce, stěžovatelka tvrdila, že v dané době do oběhu přicházelo38.
900 kopií Narodniho Listu za týden, přičemž čistý příjem činil 3,5 HRK za kopii. Stěžovatelka
dále  tvrdila,  že  zaměstnávala  pouze  deset  zaměstnanců,  že  z  finančního  hlediska  její
životaschopnost závisela na dobrovolných příspěvcích a že výše jí uložené náhrady újmy ji
mohla přivést do úpadku. Konečně stěžovatelka namítala, že výše náhrady újmy byla stanovena
svévolně bez relevantního odůvodnění.
b) Vláda39.
Vláda  považovala  za  nesporné,  že  rozsudek,  jímž  vnitrostátní  soudy  uložily  stěžovatelce40.
nahradit újmu soudci B. B., představoval zásah do stěžovatelčiny svobody projevu. Takový



zásah ovšem byl učiněn v souladu s čl. 10 odst. 2 Úmluvy, neboť byl zákonný, směřoval k
dosažení legitimního cíle a byl nezbytný v demokratické společnosti.
Vláda konkrétně tvrdila, že posuzovaný zásah byl zákonný, protože byl učiněn na podkladě § 2241.
odst. 1 mediálního zákona (…) a § 1100 odst. 1 a 2 závazkového zákona (…). Rovněž podle
vlády směřoval k ochraně pověsti a práv jiných, konkrétně pověsti soudce B. B.
Předmětný zásah byl taktéž „nezbytný v demokratické společnosti“ podle kritérií stanovených42.
judikaturou Soudu (vláda citovala případ Haldimann a další  proti  Švýcarsku, č.  21830/09,
rozsudek ze dne 24. 3. 2015), jimiž je určováno, zda byla nalezena požadovaná rovnováha mezi
svobodou projevu a právem na respektování soukromého života, konkrétně:

– přispění k debatě v obecném zájmu;

– jak dobře známá je dotčená osoba a co bylo předmětem zprávy;

– předcházející jednání dotčené osoby;

– metoda získání informací a jejich pravdivost [či přesnost – pozn. překl.];

– obsah, forma a důsledky zveřejnění;

– přísnost uložené sankce.

V případě prvního kritéria vláda uznala, že problémy týkající se fungování soudnictví, zejména42.
způsob, jímž byl vydán příkaz k prohlídce a ostatní příkazy, představovaly otázky veřejného
zájmu – debaty, která požívala ochrany podle čl. 10 Úmluvy. Avšak z jejího pohledu napadený
článek žádným způsobem nepřispěl k debatě v obecném zájmu. To protože:

–  zveřejnění  napadeného  článku  bylo  motivováno  stěžovatelčiným  nesouhlasem  s  rozhodnutím
soudce B. B. ohledně vydání příkazu k prohlídce stěžovatelčiných prostor v roce 2006 (…);

– daný článek byl publikován dva roky po této prohlídce;

– kromě několika málo článků zveřejněných na internetových portálech bezprostředně po provedení
prohlídky (…) toto nevedlo k silné společenské reakci ani debatě, natož aby to vzbudilo rozruch u
široké veřejnosti, jak napadený článek naznačoval;

–  zveřejnění  článku  nepředcházela  žádná  širší  veřejná  debata  ohledně  legality  práce  soudců,
policejních vyšetřovatelů nebo svobody tisku; publikace článku nebyla podnícena ani žádným jiným
kontroverzním rozhodnutím soudce B. B; bezprostředním důvodem pro jeho zveřejnění tak byla spíše
přítomnost soudce na oslavě;

–  článek  byl  stručný  a  neposkytoval  faktické  podpůrné  informace vhodné pro  účel  debaty  ani
nepředkládal žádné relevantní argumenty k podpoře (útočných) obvinění v něm obsažených;

– stěžovatelka ani novinář A. M. formálně nenamítali ani nezpochybňovali (zákonnost) provedení
prohlídky.

Ve světle všech uvedených bodů bylo pro vládu obtížné rozpoznat, jak se měl příchod soudce B. B. na
oslavu vztahovat k údajně nezákonné prohlídce, kterou nařídil dva roky před tím, a jak informování o
tom přispělo k jakékoliv veřejné diskusi o záležitostech obecného zájmu.

U druhého uvedeného kritéria vláda uznala, že pro účely čl. 10 Úmluvy soudce může být43.
považován za veřejnou osobu, pokud vykonává své profesní povinnosti,  a že soudy nejsou



vyňaty z kritiky a kontroly. Je ovšem třeba zřetelně rozlišovat mezi kritikou a urážkou. Soud
[ESLP – pozn. překl.] již dříve rozhodl, že soudnictví musí požívat důvěru veřejnosti, má-li být
úspěšné při výkonu svých povinností, a tedy že by mělo být chráněno před destruktivními
útoky, a to obzvláště s ohledem na skutečnost, že povinnost zdrženlivosti brání soudcům v
reagování. V té souvislosti vláda připomněla, že událostí, která vedla k publikaci napadeného
článku, byla přítomnost soudce B. B. na večírku, jehož se zúčastnil v postavení soukromé
osoby.  To  bylo  pro  novináře  stěžovatelky  dostatečným  důvodem  pro  kritiku  soudce  za
rozhodnutí, které učinil při výkonu svých profesních povinností.
Ke třetímu kritériu vláda tvrdila, že stěžovatelka sama v řízení před prvostupňovým soudem44.
prohlásila, že její postoj k soudci B. B. je neutrální, až na rozporované provedení prohlídky.
Pokud se týče čtvrtého kritéria, vláda poukázala na zjištění vnitrostátních soudů, že předmětný45.
článek obsahoval hodnotové soudy spíše než fakta (…). Vláda však tvrdila, že tyto hodnotové
soudy  nebyly  podloženy  spolehlivými  a  přesnými  informacemi  v  souladu  s  žurnalistickou
etikou. Jak poznamenal krajský soud ve Splitu ve svém druhostupňovém rozsudku ze dne 3. 12.
2010 (…),  stěžovatelka  konkrétně  uvedla,  a  to  bez  jakéhokoli  vysvětlení  nebo  faktického
podkladu, že soudce B. B. porušil Kodex soudcovské etiky, že se ocitl ve střetu zájmů a že vydal
příkaz  k  provedení  prohlídky  nezákonně  (i  když  zákonnost  prohlídky  nebyla  nikdy
zpochybňována  jak  ze  strany  stěžovatelky,  tak  jejím  zaměstnancem  novinářem  A.  M.).
Pokud jde o páté kritérium, vláda uvedla, že ačkoli byl napadený článek poměrně krátký,46.
zveřejnily ho místní noviny, které byly právě v oblasti, kde soudce B. B. pracoval a spolu s
rodinou žil, rozšířené. Soudce B. B disponoval dlouhou zkušeností v oblasti soudnictví a byl
členem poměrně malého trestního kolegia krajského soudu v Zadaru, které sestávalo pouze ze
šesti soudců. Útok na soudce B. B. pak ohrozil důvěru místní veřejnosti, které se před tím těšil
on i celý soud. Článek zveřejněný s velmi provokativním nadpisem, k němuž byla připojena
fotka dotyčného soudce, obsahoval narážky na to, že jednal způsobem odporujícím soudcovské
etice a že ignoroval možný střet zájmů, a dále obvinění, že svou profesi vykonával způsobem
odporujícím právu a demokratickým principům. Článek však nenabízel žádný faktický nebo
kontextuální podklad, který by byl způsobilý odůvodnit tak vážná obvinění proti osobě, která by
měla požívat důvěru veřejnosti.
Vláda tvrdila, že podle judikatury Soudu (citovala věc Mladina d. d. Ljubljana, č. 20981/10,47.
rozsudek ze dne 17. 4. 2014) útočný jazyk požívá ochrany čl. 10 Úmluvy pouze tehdy, je-li jeho
účel stylistický, zatímco tato ochrana je vyloučena, pokud jediným účelem takového jazyka je
urazit. Jelikož z pohledu vlády sestával napadaný článek téměř výhradně z urážek (samotný
titulek představoval urážku), které neměly žádný faktický podklad (ve vztahu k obviněním
týkajícím se údajné nezákonnosti prohlídky, porušení soudcovské etiky nebo střetu zájmů),
popřípadě  širší  kontext,  posuzovaná  urážlivá  vyjádření  neměla  dle  tvrzení  vlády  žádný
stylistický účel. Vláda proto měla za to, že posuzovaný článek představoval bezdůvodný osobní
útok na soudce B. B, který nepodléhal ochraně podle čl. 10 Úmluvy.
V případě šestého kritéria vláda zdůraznila, že soudce B. B. byl připraven akceptovat omluvu,48.
avšak stěžovatelka se omluvit odmítla (…). Dále vláda tvrdila, že kompenzace, kterou bylo
stěžovatelce uloženo zaplatit, byla podle okolností přiměřená, neboť stěžovatelka-společnost
překročila meze přípustné kritiky tím, že zveřejnila článek zasahující do pověsti dotyčného
soudce  bez  validní  argumentace  a  v  rozporu  s  žurnalistickou  etikou.  Odškodnění
korespondovalo částkám, které vnitrostátní soudy přiznávaly v obdobných případech, a podle
názoru vlády nemělo odrazující účinek na stěžovatelčinu svobodu projevu. Ba co víc, v několika
jiných rozsudcích přiznaly různé vnitrostátní soudy ještě vyšší částky odškodnění poté, co
konstatovaly, že stěžovatelka-společnost zveřejnila v rozporu s žurnalistickou etikou články
představující osobní útoky, jejichž jediným účelem bylo urazit několik jiných soudců a pošpinit
jejich pověst.
Ve  světle  uvedeného  vláda  dovodila,  že  napadený  článek  představoval  bezdůvodný  a49.
destruktivní osobní útok na soudce B. B., který nepožíval ochrany plynoucí z čl. 10 Úmluvy.



Vnitrostátní soudy proto náležitě zvážily stěžovatelčinu svobodu projevu proti potřebě chránit
pověst B. B. jakožto osoby a soudce a přiznaly mu přiměřené zadostiučinění. Vláda proto
vybízela Soud ke konstatování, že v daném případě nedošlo k porušení čl. 10 Úmluvy.
Posouzení Soudu50.
a) K otázce existence zásahu51.
Vláda připustila, že rozsudek městského soudu v Benkovaci ze dne 10. 3. 2010 (…), ukládající52.
stěžovatelce B. B. zaplatit 50 000 HRK jako náhradu nemajetkové újmy způsobené zveřejněním
nactiutrhačného článku ze dne 31. 10. 2008 spolu s 6 005 HRK na náhradě nákladů řízení,
představoval zásah do stěžovatelčiny svobody projevu garantované čl. 10 odst. 1 Úmluvy (…).
Soud nevidí důvod pro jiný závěr.
b) Zákonnost a legitimní cíl53.
Soud rovněž akceptuje, že zásah byl „stanoven zákonem“, jelikož měl podklad v ustanoveních54.
mediálního zákona a závazkového zákona (…).
Soud taktéž  uznává,  že  posuzovaný  zásah sloužil  legitimnímu cíli,  neboť  byl  směřován k55.
ochraně pověsti nebo práv jiných, konkrétně pověsti soudce B. B.
Poté, co bylo takto zjištěno, že zásah do svobody projevu stěžovatelky byl v tomto případě56.
zákonný a sledoval legitimní cíl, zbývá Soudu posoudit jedinou zbývající otázku, a sice, zda byl
daný zásah „nezbytný v demokratické společnosti“.
c) „Nezbytnost v demokratické společnosti“57.
Obecné principy plynoucí z judikatury Soudu týkající se požadavku nezbytnosti v demokratické58.
společnosti v kontextu čl. 10 Úmluvy jsou shrnuty v případu Morice proti Francii, č. 29369/10,
rozsudek velkého senátu ze dne 23. 4. 2015, § 124-127; a Europapress Holding d. o. o. proti
Chorvatsku, č. 25333/06, rozsudek ze dne 22. 10. 2009, § 54.
Soud připomíná, že právo na ochranu dobré pověsti je právem chráněným čl. 8 Úmluvy jakožto59.
část práva na respektování soukromého života (viz například Axel Springer AG proti Německu,
č. 39954/08, rozsudek ze dne 7. 2. 2012, § 83). Pro aplikaci čl. 8 však útok na pověst dotčené
osoby musí dosáhnout určité úrovně závažnosti a musí být proveden způsobem, který zasahuje
do výkonu práva na respektování soukromého života touto osobou (viz například Bédat proti
Švýcarsku, č. 56925/08, rozsudek velkého senátu ze dne 29. 3. 2016, § 92; a již citovaný případ
Axel Springer AG proti Německu). V této souvislosti má Soud za to, že článek zveřejněný v
týdeníku Narodni List dne 31. 10. 2008 (…) představoval takový zásah do pověsti soudce B. B.
(…). V případech vyžadujících poměřování práva na respektování soukromého života proti
právu na svobodu projevu by ovšem výsledek v principu neměl záviset na tom, zda byla stížnost
podána k Soudu na základě čl. 8 Úmluvy osobou, která byla předmětem reportáže, nebo podle
čl.  10 Úmluvy vydavatelem.  Tato  práva zasluhují  stejnou úctu.  Podle  uvedeného by  tedy
prostor pro uvážení měl být v principu tentýž v obou situacích (viz například Satakunnan
Markkinapörssi Oy a Satamedia Oy proti Finsku, č. 931/13, rozsudek velkého senátu ze dne 27.
6. 2017, § 163). Navíc v takových případech by Soud vyžadoval silné důvody k tomu, aby svým
pohledem nahrazoval  posouzení  vnitrostátních  soudů  [viz  MGN Limited  proti  Spojenému
království, č. 39401/04, rozsudek ze dne 18. 1. 2011, § 150 a 155; a Von Hannover proti
Německu (č. 2) č. 40660/08 a 60641/08, rozsudek velkého senátu ze dne 7. 2. 2012, § 107].
Soud poznamenává, že v posuzovaném případě stěžovatelce – společnosti vydávající novinový60.
tisk – bylo uloženo zaplatit peněžitou náhradu újmy za to, že v týdeníku Narodni List zveřejnila
článek, který měl hanobit soudce. Dva roky před zveřejněním tohoto článku vydal dotyčný
soudce  příkaz  k  provedení  prohlídky  prostor  stěžovatelky,  což  bylo  novináři  týdeníku
považováno za porušení jejich novinářské svobody. O dva roky později se ten samý soudce stal
opět předmětem pozornosti novinářů Narodniho Listu, když se zúčastnil večírku k příležitosti
zahájení činnosti jiného novinového plátku založeného kontroverzním místním podnikatelem.
Toto  podnítilo  zveřejnění  napadeného článku,  jenž  naznačoval,  že  se  daný  soudce  dostal
návštěvou zmiňovaného večírku do situace potenciálního střetu zájmů, což odporovalo Kodexu
soudcovské etiky. Článek také připomněl uváděnou situaci z doby před dvěma lety, kterou jeho



autor považoval za protiprávní vydání příkazu k prohlídce stěžovatelky. Sdělení, které měl
článek nést skrze navrhování – podle vyjádření stěžovatelky „metaforickým způsobem“ (…) -,
aby byl dotyčný soudce postaven na pranýř (doslova „přikován ke sloupu hanby“), bylo to, že
by veřejnost měla považovat jednání tohoto soudce za ostudné a kritizovat jej za ně.
Případ se proto týká zejména svobody tisku při kritice soudců, pokud jde o to, jak plní své61.
povinnosti.
Soud při několikerých příležitostech zdůraznil zásadní roli, kterou tisk sehrává v demokratické62.
společnosti. Upozornil na to, že i když tisk nesmí překročit určité hranice, zejména pokud jde o
pověst a práva jiných osob, jeho povinností je sdělovat – v souladu s dalšími povinnostmi a
odpovědností,  jimž  jeho  činnost  podléhá  –  informace  a  myšlenky  ve  všech  záležitostech
veřejného zájmu. Soud upozornil  též na to,  že nejenže úkolem tisku je poskytovat takové
informace a myšlenky, ale veřejnost má rovněž právo je obdržet (viz například výše uvedený
rozsudek Europapress Holding d. o. o., § 55). Ochrana poskytovaná čl. 10 Úmluvy novinářům je
však podmíněna jednáním novinářů v dobré víře v zájmu poskytnutí přesných a spolehlivých
informací tak, aby byly naplněny principy odpovědné žurnalistiky (viz například výše uvedený
rozsudek Bédat, § 33).
Záležitosti  veřejného zájmu nepochybně zahrnují  otázky fungování soudního systému coby63.
instituce nezbytné v každé demokratické společnosti, která slouží zájmům společenství jako
celku a vyžaduje spolupráci osvícené veřejnosti (viz například výše citovaný případ Morice
proti Francii, § 128; Marian Maciejewski proti Polsku, č. 34447/05, rozsudek ze dne 13. 1.
2015, § 71; a Prager a Oberschlick proti Rakousku, č. 15974/90, rozsudek ze dne 26. 4. 1995, §
34). Tisk představuje jeden ze způsobů, jimiž mohou politici a veřejné mínění ověřovat, zda
soudci vykonávají své důležité povinnosti způsobem, který je v souladu s cílem představujícím
základ jim svěřeného úkolu (viz Marian Maciejewski, citováno výše, tamtéž, Mustafa Erdogan
and Others v. Turkey, č. 346/04 a 39779/04, rozsudek ze dne 27. 5. 2014, § 41; a Prager a
Oberschlick, tamtéž).
Z čl. 10 odst. 2 Úmluvy plyne úzký rámec pro omezení politických projevů nebo debaty ve64.
veřejném zájmu. V souladu s tím bude obvykle poskytnuta vysoká úroveň ochrany svobody
projevu spolu s obzvlášť úzkým prostorem pro uvážení orgánů tam, kde se postřehy dotýkají
záležitostí veřejného zájmu, jako je tomu konkrétně u postřehů k fungování justice. Úroveň
nepřívětivosti  a potenciální  závažnost určitých postřehů nebrání právu na vysokou úroveň
ochrany, jde-li o záležitosti veřejného zájmu (viz Morice, citováno výše, § 125).
V  úvahu  však  musí  být  vzata  zvláštní  role  soudnictví  ve  společnosti.  Jakožto  garant65.
spravedlnosti coby fundamentální hodnoty právního státu musí požívat veřejné důvěry, má-li
být při plnění svých povinností úspěšné. Může se proto ukázat jako nezbytné chránit tuto
důvěru proti silně škodlivým útokům, které jsou v podstatě nepodloženy, obzvláště z pohledu té
skutečnosti,  že  kritizovaní  soudci  mají  povinnost  zdrženlivosti,  která  jim brání  na  kritiku
odpovědět (ibid., § 128).
Nicméně – kromě případů silně škodlivých, leč v podstatě nepodložených útoků – při vědomí66.
toho, že soudci tvoří část fundamentální instituce státu, mohou být přesto soudci jako takoví
předmětem osobní kritiky v rámci přípustných mezí,  a to nejen v teoretickém a obecném
smyslu.  Pokud jednají  v  rámci  oficiálního výkonu funkce,  mohou podléhat  širším limitům
přijatelné kritiky než běžní občané (ibid., § 131).
Vrátíme-li se k okolnostem tohoto případu, Soud má za to, že posuzovaný článek chtěl zaměřit67.
pozornost veřejnosti na otázky týkající se fungování soudnictví. Při tom zvýraznil dvě události
týkající se soudce B. B., jehož jednání autor vnímal jako pro soudce nemístné. Konkrétně šlo o
a) jeho účast na večírku pořádaném kontroverzním místním podnikatelem a o b) neodůvodněné
vydání  příkazu  k  provedení  prohlídky  dva  roky  před  tím.  Proto  je  podle  Soudu  obtížné
akceptovat protiargument vlády, že posuzovaný článek nepřispěl v žádném případě k debatě ve
veřejném zájmu a že jeho jediným účelem bylo veřejně zdiskreditovat dotčeného soudce (viz §
42 výše). Je sice pravdou, že daný článek byl zabarven osobní zkušeností a nespokojeností



novinářů Narodniho Listu s daným soudcem, avšak dle názoru Soudu toto za daných okolností
nezpochybňuje fakt, že se článek týkal záležitosti veřejného zájmu.
Poté, co bylo konstatováno, že se věc týká svobody tisku a že se posuzovaný článek týká věci68.
veřejného zájmu,  Soud dále  připomíná,  že  i  když  se  může  ukázat  jako  nezbytné  chránit
soudnictví před silně škodlivými útoky, které jsou v podstatě neodůvodněné, a to při vědomí
toho, že soudci nemohou na takové útoky reagovat z důvodu jejich povinnosti zdrženlivosti (viz
odst. 61 výše), důsledkem tohoto nemůže být zákaz vyjadřování názorů – skrze hodnotové
soudy  s  dostatečným  faktickým  základem  –  jednotlivců  v  záležitostech  veřejného  zájmu
souvisejících s fungováním soudnictví, potažmo zákaz jakékoli kritiky fungování soudnictví.
Soud musí proto dále objasnit, jestli posuzovaný článek sestával ze skutkových tvrzení nebo z
hodnotových soudů.
Při  rozlišování  mezi  těmito dvěma je  nutné vzít  v  úvahu okolnosti  případu a obecný tón69.
učiněných poznámek, přičemž je třeba mít na paměti, že tvrzení o záležitostech veřejného
zájmu mohou na tomto základě představovat spíše hodnotové soudy než skutková tvrzení (viz
například Morice, citováno výše, § 126). Soud dále připomíná, že občas může být rozlišení mezi
skutkovými  tvrzeními  a  hodnotovými  soudy  složité  (viz  například  Scharsach  a  News
Verlagsgesellschaft  proti  Rakousku,  č.  39394/98,  rozsudek ze  dne 13.  11.  2003,  §  40;  a
Cumpana a Mazare proti Rumunsku, č. 33348/96, rozsudek velkého senátu ze dne 17. 12.
2004, § 99), tak jako je tomu v tomto případě. Obzvláště v případech, v nichž tyto obtíže
vyvstávají,  by  mělo  být  pamatováno  na  to,  že  interpretace  poznámek  pro  účely  jejich
kvalifikace  jakožto  skutkových  tvrzení  nebo  hodnotových  soudů  spadá  primárně  do  sféry
uvážení náležející vnitrostátním orgánům, zejména pak vnitrostátním soudům (viz Prager a
Oberschlick, citováno výše, § 36; a Peruzzi proti Itálii, č. 39294/09, rozsudek ze dne 30 6.
2015, § 48). V každém případě spočívá rozdíl mezi skutkovými tvrzeními a hodnotovými soudy
v konečném důsledku ve stupni faktického důkazu, jenž musí být předložen (viz Scharsach a
News Verlagsgesellschaft, citováno výše, tamtéž), protože i hodnotový soud může být excesivní
v případě absence dostatečného faktického základu (viz Morice, citováno výše, § 126).
V této souvislosti by mělo být v prvé řadě poznamenáno, že v napadaném civilním řízení se70.
strany i soud shodly na tom, že posuzovaný článek obsahoval hodnotové soudy (…). Tak tomu
bylo i v řízení před Soudem, kde tato shoda mezi stranami představovala společný podklad (viz
odst. 36 a 40 výše).
Při vzetí v potaz prostoru pro uvážení státu (viz odst. 65 výše) a obtíží při kvalifikaci prohlášení71.
v tomto případě jakožto skutkových tvrzení nebo hodnotových soudů Soud akceptuje zjištění
vnitrostátních soudů, že posuzovaný článek obsahoval hodnotové soudy.
Jelikož však vnitrostátní soudy shledaly článek útočným a představujícím bezdůvodný osobní72.
útok na soudce B. B. (…), nezabývaly se dále otázkou, zda hodnotové soudy obsažené v článku
spočívaly na dostatečném faktuálním základě.
Soud již dříve konstatoval, že se posuzovaný článek týkal záležitosti veřejného zájmu (viz odst.73.
63 výše). Navíc, přestože byl článek kousavý, obsahoval poměrně závažnou kritiku, přehnaná
vyjádření („stádo policistů vtrhlo“ do kanceláře stěžovatelky) a drsnou metaforu (že soudce B.
B „by měl být postaven na pranýř“), Soud shledává, že nebyl útočný (pro příklady tvrzení,
které  Soud  považoval  za  útočná,  viz  případy  citované  v  Radobuljac  proti  Chorvatsku,  č.
51000/11, rozsudek ze dne 28. 6. 2016, § 66), čímž se rozumí, že použití kousavého tónu v
komentáři zaměřeném na soudce není v principu neslučitelné s pravidly čl. 10 Úmluvy (viz
Morice, citováno výše, § 161).
Pokud  zohlední  částku,  která  byla  přiznána  na  náhradě  újmy,  Soud  považuje  zásah  do74.
stěžovatelčiny svobody projevu za neproporcionální legitimnímu cíli spočívajícímu v ochraně
pověsti nebo práv jiných. V této souvislosti Soud nejprve připomíná, že tento případ se týká
situace, v níž novináři – v kontextu debaty o záležitosti, jež byla legitimně ve veřejném zájmu –
vyjádřili hodnotové soudy negativně zasahující do pověsti soudce. Soud náležitě zohledňuje
argument vlády, že soudce B. B. by nepodal civilní žalobu na ochranu osobnosti a nepožadoval



náhradu újmy, pokud by stěžovatelka byla zveřejnila omluvu (viz odst. 48 výše). Toto je sice
podstatný moment, který je třeba mít na paměti, avšak neznamená to, že by vnitrostátní soudy
měly volnost, pokud jde o stanovení náhrady, kterou by považovaly za odpovídající, neboť podle
Úmluvy musí být náhrada újmy v rozumném vztahu přiměřenosti k utrpěné újmě na pověsti
(viz, mutatis mutandis, Tolstoy Miloslavsky proti Spojenému království, č. 18139/91, rozsudek
ze dne 13. 7. 1995, § 49).
Za těchto okolností Soud konstatuje, že částka odpovídající náhradě nemajetkové újmy, kterou75.
měla žalobkyně zaplatit, činila 50 000 HRK (přibližně 6 870 eur). Pro bližší představu taková
částka představovala například dvě třetiny toho, co chorvatské soudy standardně přiznávaly na
náhradě nemajetkové újmy ve vztahu k duševním útrapám utrpěným v důsledku protiprávního
usmrcení sourozence (viz pokyny Nejvyššího soudu, na něž bylo odkazováno ve věci Klauz proti
Chorvatsku, č. 28963/10, rozsudek ze dne 18. 7. 2013, § 31). Soud shledává obtížným uznat, že
újma na pověsti soudce B. B. v posuzovaném případě dosahovala takové úrovně závažnosti, aby
odůvodňovala přiznanou výši náhrady. Výše této náhrady by mohla dle názoru Soudu odrazovat
od otevřené diskuze o záležitostech veřejného významu.
Předcházející  úvahy  jsou  dostatečné  pro  to,  aby  Soudu  umožnily  uzavřít,  že  zásah  do76.
stěžovatelčiny svobody projevu nebyl „nezbytný v demokratické společnosti“.

V souladu s výše uvedeným tedy došlo k porušení čl. 10 Úmluvy.

(…)

VÝROK

Z těchto důvodů Soud jednomyslně

Prohlašuje stížnost za přijatelnou;1.
Rozhoduje, že došlo k porušení čl. 10 Úmluvy;2.
Rozhoduje,3.
a) že žalovaný stát zaplatí v souvislosti s náhradou nemajetkové újmy stěžovatelce, a to do tří4.
měsíců od data, kdy se tento rozsudek stane konečným v souladu s čl. 44 odst. 2 Úmluvy,
částku 5 000 eur (pět tisíc eur) spolu s jakoukoli případně požadovanou daní, která bude
převedena na chorvatské kuny podle kurzu použitelného ke dni vyrovnání;
b)  že  od  marného  uplynutí  shora  uvedených  tří  měsíců  do  okamžiku  vyrovnání  zaplatí5.
jednoduchý úrok z výše uvedené částky, a to podle sazby rovné mezní zápůjční sazbě Evropské
centrální banky během období prodlení zvýšené o tři procentní body.

(Zpracovali JUDr. Robert Walter a Mgr. Jan Strya)

1 Srov. Prager a Oberschlick proti Rakousku, č. 15974/90, rozsudek ze dne 26. 4. 1995.

2 Srov. KMEC, J. a kol. Evropská úmluva o lidských právech: komentář. Praha: C. H. Beck, 2012, s.
1057 a násl.

3 Srov. například Sabou et Pîrcălab proti Rumunsku, č. 46572/99, rozsudek ze dne 28. 9. 2004.


